Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-148b/07/JP
z 6 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-148b/07/JP
Data
2007.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją zadania p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D."?



Wniosek ORD-IN 914 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego w D., przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2007r. (data wpływu 7 września 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zakupami inwestycyjnymi poniesionymi na realizację zadania p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zakupami inwestycyjnymi poniesionymi na realizację zadania p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2007r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje inwestycję p.n. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D.". Ogólny zakres tego przedsięwzięcia obejmuje uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w następujących dzielnicach miasta:

Dane wg studium wykonalności z września 2006r.:

  • szacunkowy koszt przedsięwzięcia - 430 mln zł ( ok. 110 mln euro),
  • przewidywany udział funduszu spójności - do 72 % od kosztów kwalifikowanych,
  • termin złożenia wniosku aplikacyjnego - II kwartał 2008r.

W ramach przedsięwzięcia planowana jest budowa:

  • ok. 160 km kanalizacji sanitarnej,
  • 2-ch tłoczni ścieków,
  • 30 przepompowni ścieków,
  • ok. 91 km kanalizacji deszczowej,
  • 3 zbiorniki retencyjne wód deszczowych,
  • ok.105 km wodociągów,

oraz:

  • wykonanie renowacji ok. 4 km rowów,
  • przebudowa 7 km kanalizacji ogólnospławnej na deszczową,
  • odtworzenie ok. 315.000 m2 nawierzchni drogowych.

W ramach przedsięwzięcia zostanie zlikwidowana przestarzała i nie spełniająca wymogów unijnych grupowa oczyszczalnia ścieków w S. Ścieki ze zlewni GOS zostaną przerzucone do oczyszczalni "Centrum" zlokalizowanej przy ul. …. . Pozostałe ścieki z nowo wybudowanych kanałów również będą wpływały do tej oczyszczalni, w związku z czym Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. na własny koszt przystosuje oczyszczalnię "C." do odbioru zwiększonej ilości ścieków. Przedsięwzięcie zostało podzielone na 8 kontraktów (zadań) projektowych, z których część znajduje się na etapie uzgodnień i uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych, a kolejne na etapie rozstrzygania i ogłaszania przetargów. Całość przedsięwzięcia podzielono na 4 kontrakty realizacyjne w latach 2009 - 2014, z możliwością wcześniejszego rozpoczęcia części zakresu w 2008r.

Kontrakt l obejmuje infrastrukturę wodno - kanalizacyjną w dzielnicy S. wraz z budową tłoczni w rejonie istniejącej obecnie, a przeznaczonej do likwidacji grupowej oczyszczalni ścieków w Strzemieszycach.

Kontrakt II polega na przerzucie ścieków z Z. wraz z infrastrukturą wodno - kanalizacyjną w dzielnicy P. (+ nowa pompownia), A., południowej części Z.

Kontrakt III obejmuje budowę kanalizacji w dzielnicach: Ł., D., T., K.

Kontrakt IV to budowa infrastruktury wodno - kanalizacyjnej w centrum Z., T. i U.

Inwestycja zostanie współfinansowana ze środków unijnych.

Jak wynika z wniosku ORD-IN z dnia 4 września 2007r. oraz pisma z dnia 4 grudnia 2007r. po wykonaniu inwestycji i odbiorze końcowym gminna inwestycja zostanie przez Urząd Miejski w D., posiadający NIP i rozliczający Gminę pod względem podatku VAT, wydzierżawiona wybranemu eksploatatorowi - spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Wybrany eksploatator będzie pobierał opłaty od mieszkańców za odbieranie ścieków oraz będzie ponosił koszty utrzymania sieci kanalizacyjnej w sprawności. Za powierzoną mu do eksploatacji infrastrukturę wodno - kanalizacyjną eksploatator będzie uiszczał na rzecz Gminy czynsz dzierżawny będący czynnością opodatkowaną. Gmina zlecając prowadzenie eksploatacji i konserwacji wybranemu przedsiębiorcy świadczy zarazem na rzecz tego podmiotu usługi, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%. W związku z powyższym wydatki poniesione na ww. inwestycję będą służyły czynnościom opodatkowanym (opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług polegające na powierzeniu prowadzenia infrastruktury wodno- kanalizacyjnej odpłatnie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina będzie miała do czynienia ze świadczeniem usług na rzecz eksploatatora infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, dlatego też realizowana inwestycja będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art.120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy których nabyciu podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż sieć kanalizacji sanitarnej powstała w wyniku realizacji zadania zostanie oddana eksploratorowi do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy, a więc na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane, w ramach umów cywilnoprawnych, świadczenie usług przez Gminę na rzecz spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z tytułu dzierżawy Gmina osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg podstawowej stawki 22%, a zatem poniesione przez Gminę wydatki na inwestycje są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z treści cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do transakcji opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Zatem ze względu na związek poniesionych wydatków na inwestycje pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie D." z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy), Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj