Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-274/12/PK
z 27 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-274/12/PK
Data
2012.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe


Słowa kluczowe
energia elektryczna
gaz
skład podatkowy
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
opodatkowanie wyrobów uzyskiwanych w katalitycznym przerobie odpadów tj. oleju popirolitycznego, gazu ziemnego oraz energii elektrycznej uzyskiwanej ze spalania ww. oleju, a także w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w związku produkcją oleju popirolitycznego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 15 czerwca 2012r. (data wpływu 27 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów uzyskiwanych w katalitycznym przerobie odpadów tj. oleju popirolitycznego, gazu ziemnego oraz energii elektrycznej uzyskiwanej ze spalania ww. oleju, a także w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w związku produkcją oleju popirolitycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie możliwości wniesienia przedpłat na poczet produkcji oleju popirolitycznego, w zakresie obowiązku opodatkowania oleju popirolitycznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej zwolnionej z akcyzy oraz w zakresie zwolnienia produkowanej energii elektrycznej,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku dla oleju popirolitycznego, w zakresie produkcji oleju popirolitycznego w składzie podatkowym oraz w zakresie zwolnienia gazu wykorzystywanego do podtrzymywania procesów w instalacji, a także w zakresie zwolnienia oleju popirolitycznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej w sytuacji prowadzenia przez Spółkę składu podatkowego.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobów uzyskiwanych w katalitycznym przerobie odpadów tj. oleju popirolitycznego, gazu ziemnego oraz energii elektrycznej uzyskiwanej ze spalania ww. oleju, a także w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w związku produkcją oleju popirolitycznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Spółka zamierza uruchomić na terenie Polski instalację, linię do pirolizy ciągłej (katalityczny przerób odpadów) opon, odpadów gumowych oraz odpadów z tworzyw sztucznych (z wyjątkiem PVC). Ww. instalacja pozwala uzyskać następujące produkty: sadzę techniczną, olej popirolityczny, drut stalowy, przy minimalnym wydzielaniu gazów powstających w wyniku tego procesu.

Pierwszy produkt to olej popirolityczny charakteryzujący się wysoką wartością kaloryczną, stosunkową niską lepkością, temperaturą krzepnięcia poniżej zera oraz wysoką temperaturę zapłonu. Jest wartościowym półproduktem, który znajduje zastosowanie przy produkcji paliw opałowych, paliw napędowych, do produkcji rozpuszczalników, rozcieńczalników, jako dodatki do olejów, środków smarnych. Spółka zakwalifikowała olej do kodu CN 3811 90 00 0, podobnie jak inne podmioty dokonujące obrotu produktem z katalitycznego przerobu odpadów gumowych lub z tworzyw sztucznych. Ww. olej popirolityczny nie posiada takich parametrów, które umożliwiłyby stosowanie jako samoistnego paliwa opałowego, napędowego, nie może być również samoistnym komponentem do paliw, ponieważ musi być poddany dodatkowym procesom chemicznym.

Drugi produkt to sadza, która zostanie przetworzona na sadzę techniczną. Produkt ten znajduje zbyt w całym przemyśle gumowym (głównie oponiarskim), jako barwnik.

Trzeci produkt to gaz o kodzie CN 2711 19 00, który w całości zostanie zużyty do prowadzenia procesu pirolizy w cyklu zamkniętym instalacji do katalitycznego przerobu odpadów, w celu wytworzenia ciepła.

Ze względu na produkcję wyrobu akcyzowego o kodzie CN 3811 90 00 0, który nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, ale może stanowić półprodukt stosowany do produkcji paliw opałowych, bądź paliw napędowych, Spółka rozważa konieczność uzyskania pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub korzystania z procedury przedpłaty podatku akcyzowego.

Spółka zamierza również wyprodukowany przez siebie olej zastosować jako paliwo do agregatu, wytwarzającego energię elektryczną dla własnych potrzeb tj. do oświetlenia, ogrzewania hali produkcyjnej (wytworzenie energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu). W tym procesie olej popirolityczny zostanie zużyty do napędzania silnika spalinowego. Łączna moc generatorów do produkcji energii elektrycznej nie będzie przekraczała 1 MW. Wytworzona energia nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.

Spółka zamierza korzystać z przedpłaty akcyzy, zgodnie z art. 22 ustawy o podatku akcyzowym. Dokonywać przedpłaty akcyzy zgodnie z deklarowanym zastosowaniem np. odbiorca oleju popirolitycznego, produkujący paliwa opałowe otrzyma towar z zapłaconym podatkiem akcyzowym tj. 64 zł/l000 kg. (gęstość oleju jest wyższa niż 890 kg/m3).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka powinna posiadać skład podatkowy, aby dokonywać produkcji oraz sprzedaży oleju popirolitycznego, o kodzie CN 3811 90 00 0, który to olej zasadniczo nie posiada właściwości gotowego oleju opałowego, oleju napędowego, jak również nie można go użyć jako gotowego komponentu do paliw opałowych, bądź paliw napędowych...
  2. Czy Spółka nie posiadając składu podatkowego może korzystać z przedpłaty podatku akcyzowego, jeżeli będzie posiadała informację, że kupujący olej popirolityczny zamierza go zużyć na cele opałowe bądz napędowe, czy Spółka powinna występować jako podatnik podatku akcyzowego...
  3. Czy wyprodukowany gaz, jako produkt uboczny, który w cyklu zamkniętym jest użyty do podtrzymania procesu Instalacji, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego...
  4. Czy wyprodukowany olej popirolityczny, użyty przez producenta, czyli Spółkę na własne cele, do wyprodukowania energii elektrycznej na potrzeby własne (generatora) podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości ...
  5. Czy wyprodukowana energia elektryczna na potrzeby własne Spółki do 1 MW, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W związku z tym wymienione wyżej wyroby energetyczne produkowane z przeznaczeniem jako komponent paliw silnikowych należy uznać za paliwa silnikowe. Natomiast te same wyroby przeznaczone jako komponent paliw opałowych należy traktować jako paliwa opałowe.

Jeżeli wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 3811 90 00 zostanie przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako komponent (dodatek) paliw opałowych należy uznać go za paliwo opałowe. Konsekwencją powyższego jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla ww. wyrobu energetycznego.

Wyrób o kodzie CN 3811 90 00 nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do Ustawy o podatku akcyzowym, tj. wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym. W związku z powyższym produkcja wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Ad.2

Spółka posiada wątpliwości odnośnie możliwości korzystania z formy przedpłaty podatku akcyzowego (art. 22 UPA) ponieważ wyrób energetyczny o kodzie CN 3811 90 00 nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do UPA.

Jednak wyrób o kodzie CN 3811 90 00 należy traktować jako przeznaczony do celów opałowych na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas, gdy:

  • znajduje się on już u podmiotu, który wykorzystuje go jako dodatek do paliw silnikowych, opałowych,
  • gdy jest sprzedawany z takim przeznaczeniem podmiotowi, który wykorzystuje go do ww. celu.

W związku z powyższym Spółka jako producent wyrobu akcyzowego może korzystać z formy przedpłaty podatku akcyzowego, gdy wyrób będzie sprzedawany kupującemu z przeznaczeniem na cel opałowy.

Ad.3

Spółka stoi na stanowisku, że wydzielany w wyniku reakcji chemicznej gaz, jako produkt uboczny, który w cyklu zamkniętym użyty jest do podtrzymania procesów zachodzących w Instalacji, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego. W przedmiotowej instalacji nie ma możliwości dokonać pomiaru ilość wydzielonego gazu, jak również nie ma możliwości wydzielenia gazu z instalacji w celu sprzedaży.

Ad. 4

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy) określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym. Określona w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka 0 zł ma zastosowanie jedynie do wyrobów energetycznych innych, niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż: opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wyroby niewymienione według kodów CN w ust. 1 pkt 1-13 ww. artykułu, są wyrobami o różnym przeznaczeniu i o różnych stawkach akcyzy. W związku z tym, że wyrób energetyczny o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczony jako dodatek do paliw opałowych, należy traktować jako paliwo opałowe, opodatkowane zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret drugie ustawy, tzn. stawka akcyzy wynosi 64 zł/1000 kg (w przypadku gdy gęstość w temperaturze 15oC jest równa lub wyższa niż 890 kg/metr sześcienny).

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że stawka akcyzy na ww. wyrób energetyczny wynosi 64zł/1000 kg i taka kwota jest należna od wyrobu energetycznego zużytego w procesie produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby (przy zachowaniu warunków zwolnienia energii elektrycznej, zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego). W sytuacji, gdyby Spółka posiadała zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, wówczas mogłaby korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od oleju opałowego wykorzystanego do produkcji elektrycznej na potrzeby własne, na podstawie § 10 pkt 1 lit a) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 32 ust. 3

Ad. 5

Otóż z faktu, że na gruncie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym energia elektryczna jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Stawka akcyzy przewidziana dla tego typu wyrobu wynosi 20,00 zł za megawatogodzinę (MWh).

Zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest między innymi zużycie energii elektrycznej przez podmiot, (nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne) który wyprodukował tę energię. Powyżej przytoczona regulacja jednoznacznie wskazuje, że przedsiębiorcy, którzy produkują energię elektryczną są zobowiązani do zapłaty podatku akcyzowego od tej energii.

Obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego dotyczy również podmiotów nieposiadających koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, którzy wyprodukowaną w swoim zakładzie energię elektryczną w całości zużywają na potrzeby własne.

Jednakże w § 9 rozporządzenia z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 159, poz. 1070) zostały wprowadzone dodatkowe (inne niż w ustawie) zwolnienia od akcyzy wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej.

Na gruncie przepisów przywołanego rozporządzenia prawodawca zwalnia od akcyzy zużyte energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokość.

Zatem jeżeli Przedsiębiorca wytwarza energię elektryczną we własnym generatorze, to może ona zostać zwolniona, pod warunkiem że:

  • moc generatora nie przekracza 1 MW,
  • akcyza od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona w należnej wysokość,
  • energia nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, które służą do przesyłania energii elektrycznej.

Powyżej przedstawione warunki powinny zostać spełnione łącznie, co należy rozumieć, że niespełnienie któregokolwiek z powyższych warunków spowoduje utratę uprawnienia do korzystania z tego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie możliwości wniesienia przedpłat na poczet produkcji oleju popirolitycznego, w zakresie obowiązku opodatkowania oleju popirolitycznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej zwolnionej z akcyzy oraz w zakresie zwolnienia produkowanej energii elektrycznej,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku dla oleju popirolitycznego, w zakresie produkcji oleju popirolitycznego w składzie podatkowym oraz w zakresie zwolnienia gazu wykorzystywanego do podtrzymywania procesów w instalacji, a także w zakresie zwolnienia oleju popirolitycznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej w sytuacji prowadzenia przez Spółkę składu podatkowego.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Powyższy przepis wskazuje zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższym przepisie podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie wytwarzał m.in.:

  • olej popirolityczny o kodzie CN 3811 90 00,
  • gaz o kodzie CN 2711 19 00,
  • energię elektryczną.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, 5 i 6 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  • wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie,
  • wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy,
  • energii elektrycznej.

Stosownie do powyższego instytucja składu podatkowego co do zasady ma charakter obligatoryjny, ponieważ wszyscy producenci oraz przetwórcy wyrobów akcyzowych są zobowiązani do utworzenia składu podatkowego w miejscu, w którym następuje produkcja wyrobów akcyzowych, z wyjątkami określonymi w art. 47 ust. 1 ustawy.

Zatem aby ocenić czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia składu podatkowego w pierwszej kolejności należy określić czy wyroby produkowane przez Spółkę podlegają obowiązkowi produkowania ich w składzie podatkowym. Już jednak na wstępie można stwierdzić, że obowiązkowi temu nie podlega produkcja energii elektrycznej.

Odnośnie pozostałych wyrobów należy zauważyć, że olej popirolityczny o kodzie CN 3811 90 00 nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Natomiast w poz. 21 ww. załącznika wymieniono pod symbolem CN 2711 ex gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00, gdzie ex oznacza, iż dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W art. 86 ust. ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W ust. 2 i 3 ww. art. 86 wyjaśniono, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

Stosownie do art. 87 ust. 1 produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z powyższym za paliwo silnikowe uznawane są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Definicja paliwa silnikowego odwołuje się więc do przeznaczenia danego wyrobu, a nie konkretnej pozycji w załączniku do ustawy.

Jak podaje Spółka wytwarzany przez nią olej popirolityczny nie posiada takich parametrów, które umożliwiłyby stosowanie jako samoistnego paliwa opałowego, napędowego, nie może być również samoistnym komponentem do paliw, ponieważ musi być poddany dodatkowym procesom chemicznym. Niemniej Spółka zamierza wyprodukowany przez siebie olej zastosować jako paliwo do agregatu, wytwarzającego energię elektryczną dla własnych potrzeb tj. do oświetlenia, ogrzewania hali produkcyjnej (wytworzenie energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu). W tym procesie olej popirolityczny zostanie zużyty do napędzania silnika spalinowego.

Wnioskodawca nie wyklucz również sprzedaży ww. wyrobów do celów opałowych lub napędowych.

Mając, zatem na uwadze, że produkowany przez Spółkę olej który pomimo braku właściwych parametrów do stosowanie go jako samoistnego paliwa będzie przez Spółkę używany jako paliwo silnikowe do agregatu jak również może być przedmiotem sprzedaży do celów opałowych lub napędowych, należy zatem uznać, że olej popirolityczny jest wyrobem energetycznym opodatkowanym pozytywną stawką podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 lit a ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw:

  • silnikowych - 1.822,00 zł/1000 litrów;
  • opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
    • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
    • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów.


Ze względu, iż olej popirolityczny będzie przez Spółkę używany jako paliwo silnikowe do agregatu będzie podlegał opodatkowaniu stawką – 1.822,00 zł/1000 litrów.

W miejscu należy zaznaczyć, że nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy który uważa, że ww. olej winien być opodatkowany stawką 64,00 zł/1000 kilogramów, albowiem jak wynika z wniosku olej ten służy jako paliwo do napędzania silnika spalinowego jakim jest elementem agregatu. Natomiast z wniosku nie wynika aby olej ten był spalany w celu bezpośredniego uzyskania ciepła.

Odnośnie zaś sprzedaży tego oleju do celów napędowych lub opałowych winien on być opodatkowany stawką w zależności od jego przeznaczenia, z uwzględnieniem jego gęstości w przypadku przeznaczenia go do celów opałowych.

W tym miejscu warto wskazać, że zwrot zużyty do celów opałowych był rozpatrywany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 kwietnia 2001r. w sprawie o sygn. C-240/01 Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec, gdzie w uzasadnieniu orzeczenia wskazano, że pomimo braku w przepisach unijnych takiej definicji, to i tak państwa członkowskie nie mają prawa do formułowania własnych definicji, gdyż mogłoby to doprowadzić do rozbieżności pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi w definiowaniu celu opałowego, a to z kolei mogłoby sprzeciwić się zasadzie równości i uczciwości konkurencji. Jednocześnie TSUE w rozpatrywanym stanie faktycznym, dotyczącym wykorzystania w celach opałowych olejów stwierdził, iż zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania wyrobu jest używana w celach grzewczych niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania. Ponadto TSUE w tym wyroku stwierdził, że celem nałożenia na przedmiotowe wyroby podatku akcyzowego jako podatku konsumpcyjnego przemawia za interpretowaniem wyrażenia użycie jako paliwo opałowe, jako wyrażenia odnoszącego się do wszystkich przypadków, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego.

Mając na uwadze, że w przypadku oleju przeznaczonego do spalenia w silniku spalinowym nie można uznać go jako paliwo opałowe i tym samym jako takie je opodatkować.

Stosownie do art. 40 ust. 6 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy przez skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W konsekwencji skoro olej popirolityczny podlega opodatkowaniu stawką inną niż 0 zł co do zasady winien on być produkowany w składzie podatkowym. Na marginesie można zauważyć, że również wytwarzany gaz ziemny o kodzie CN 2711 19 00 jako wymieniony w poz. 27 załącznika nr 2 do ustawy co do zasady winien również być produkowany w składzie podatkowym.

Wyjątek dla obowiązku produkcji w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa został przewidziany w art. 22 ust. 1 ustawy.

W myśl tego przepisu z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwej izby celnej, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Wyłączenie obowiązku produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym uwarunkowane jest od wcześniejszej zapłaty akcyzy w formie przedpłaty oraz złożenie deklaracji w tym zakresie. Kwota przedpłaty akcyzy powinna zostać z góry obliczona i wpłacona na właściwy rachunek izby celnej przed końcem miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym mają być wyprodukowane wyroby akcyzowe. Kwota przedpłaty akcyzy powinna zostać skalkulowana na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w danym momencie oraz szacowanej ilości wyrobów akcyzowych, jakie dany producent wyprodukuje w następnym okresie. W efekcie, przedpłata akcyzy ma charakter jednorazowy i obejmuje całość podatku należnego od wyrobów akcyzowych. Tym samym zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego.

Mając powyżej na uwadze należy stwierdzić, że w sytuacji skorzystania przez Spółkę z instytucji przedpłaty dla produkowanego oleju popirolitycznego, jak też ewentualnie dla produkowanego gazu, nie będzie zobowiązana do produkcji tych wyrobów w składzie podatkowym.

Odnośnie produkowanego gazu należy tutaj wyjaśnić, że zwolnienie z podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych zostało, co do zasady określone w art. 30-37 ustawy. Niemniej w aspekcie niniejszej sprawy najistotniejsze są zwolnienia ze względu na przeznaczenie o których mowa w art. 32 ustawy. Stosownie do ust. 1 pkt 3 wymienionego artykułu zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W ust. 3 ww. artykułu stwierdza się, że zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Z powyższego wynika, że ze zwolnienia korzysta gaz o kodzie CN 2711 19 00 w przypadku gdy jest zużywany przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający. A contrario zwolnienie to nie znajduje zastosowania w sytuacji zużycia gazu przez podmioty nie prowadzące składu podatkowego.

Tym sam Spółka winna opodatkować produkowany gaz stawką w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) co wynika z art. 87 ust. 1 pkt 13 ustawy w którym powyższą stawkę określono dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych.

Jednocześnie gdyby Wnioskodawca produkował olej popirolityczny o kodzie CN 3811 w składzie podatkowym w którym ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy, w stosunku do gazu produkowanego w instalacji jako produkt uboczny i zarazem zużywanego w całości do produkcji oleju popirolitycznego zastosowanie znajdzie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Trzeba tutaj zaznaczyć, że w przypadku Spółki nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z § 10 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Jak już bowiem wskazano olej popirolityczny używany będzie do napędzania agregatora prądotwórczego przez co nie jest wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, a tym samym nie może korzystać z ww. zwolnienia.

Co się tyczy opodatkowania produkcji energii elektrycznej trzeba zauważyć, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zatem zużycie przez Wnioskodawcę wytworzonej przez siebie energii elektrycznej na potrzeby własne jest czynnością opodatkowaną akcyzą – art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Jak wynika z wniosku łączna moc generatorów do produkcji energii elektrycznej nie będzie przekraczała 1 MW. Wytworzona energia nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.

Na podstawie § 9 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Zgodnie zatem z powyższym aby skorzystać ze zwolnienia zawartego w § 9 ww. rozporządzenia należy spełnić łącznie warunki:

  1. energia elektryczna będzie wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW,
  2. od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należytej wysokości,
  3. energia elektryczna nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.

Z wniosku wynika, że energia będzie wytwarzana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej. Ponadto jak już wskazano w sytuacji w której Spółka nie będzie prowadziła składu podatkowego winna wpłacać przedpłaty z tytułu produkowanego oleju. W sytuacji gdy przedpłaty z tego tytułu zostaną wpłacone w należytej wysokości energia produkowane przez Spółkę będzie zwolniona z podatku akcyzowego.

Reasumując:

  1. ponieważ olej popirolityczny o kodzie CN 3811 90 00, będzie produkowany przez Wnioskodawcę z przeznaczeniem do różnych celów w tym także do celów opałowych lub napędowych co do zasady winien on być produkowany w składzie podatkowym,
  2. w sytuacji gdyby Spółka nie zdecydowałaby się na prowadzenie składu podatkowego może korzystać z przedpłaty podatku akcyzowego na poczet produkowanego oleju popirolitycznego,
  3. wyprodukowany gaz o kodzie CN 2711 19 00 zużywany na własne potrzeby produkowany poza składem podatkowym nie korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego,
  4. olej popirolityczny użyty przez producenta, czyli Spółkę na własne cele, do wyprodukowania energii elektrycznej na potrzeby własne (generatora) podlega opodatkowaniu, jako paliwo silnikowe, podatkiem akcyzowym stawką w wysokości 1.822,00 zł/1000 litrów,
  5. energia elektryczna wyprodukowana przez Spółkę będzie korzystała ze zwolnienia w sytuacji gdy zostanie zapłacony podatek akcyzowy w należytej wysokości od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji tej energii.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie możliwości wniesienia przedpłat na poczet produkcji oleju popirolitycznego, w zakresie obowiązku opodatkowania oleju popirolitycznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej zwolnionej z akcyzy oraz w zakresie zwolnienia produkowanej energii elektrycznej
  • nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku dla oleju popirolitycznego, w zakresie produkcji oleju popirolitycznego w składzie podatkowym oraz w zakresie zwolnienia gazu wykorzystywanego do podtrzymywania procesów w instalacji, a także w zakresie zwolnienia oleju popirolitycznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej w sytuacji prowadzenia przez Spółkę składu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj