Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-49/07-4/ISN
z 31 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-49/07-4/ISN
Data
2007.12.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności niepodlegające opodatkowaniu
działki
grunty
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
sprzedaż budynków
sprzedaż gruntów
stawka


Istota interpretacji
Stawka podatku dla sprzedaży nieruchomości gruntowej (teren budowlany lub przeznaczony pod budowę), materiałów budowlanych oraz usług dzierżawy na cele mieszkaniowe.



Wniosek ORD-IN 573 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o. o przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawek podatku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. Zamierza nabyć od jednostki samorządu terytorialnego ze środków własnych cztery nieruchomości gruntowe (działki budowlane), a następnie z własnych środków wybudować na każdej działce po jednym budynku mieszkalnym, jednorodzinnym. Przedmiotowe budynki będą sprzedane po cenie rynkowej pracownikom Wnioskodawcy. Sprzedaż nastąpi w terminie wybranym przez pracowników, najpóźniej w okresie 5 lat od dnia wybudowania budynków. Niezwłocznie po wybudowaniu domów, zostaną one przekazane (na podstawie protokołu zdawczo- odbiorczego) w posiadanie pracownikom – przyszłym nabywcom. Przed przekazaniem budynków, zostanie zawarta przedwstępna umowa sprzedaży, przewidująca, że kupujący nabędzie nieruchomość w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy przedwstępnej, ale w przypadku uiszczenia przez pracownika na rzecz spółki tytułem zaliczki (lub zadatku) określonych kwot, termin zawarcia umowy przyrzeczonej może być odroczony maksymalnie do 5 lat od dnia zawarcia umowy przedwstępnej. Zatem w okresie od podpisania umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej, pracownik będzie posiadał budynek, będzie mógł z niego korzystać, nie uiszczając opłat za korzystanie z budynku (dokonywane przez niego wpłaty traktowane będą jako zaliczki lub zadatek na poczet ceny nabycia zajmowanego domu). Wnioskodawca rozważa także możliwość zawarcia z pracownikami umów dzierżawy budynków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka jest stawka podatku VAT od zakupu gruntu przez spółkę, zakupu materiałów budowlanych, umowy dzierżawy oraz sprzedaży nieruchomości pracownikom...


Zdaniem Wnioskodawcy stawka podatku VAT w przypadku sprzedaży spółce nieruchomości, zakupu materiałów budowlanych i sprzedaży przez spółkę nieruchomości wynosić będzie 22 %. Ewentualne świadczenie przez spółkę usług dzierżawy na rzecz pracowników, podlega zwolnieniu (w związku z ujęciem usługi w załączniku nr 4 do ustawy o podatku VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, gdzie przez dostawę, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W art. 2 pkt 12 ustawy, zawarta została definicja, zgodnie z którą przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

  • 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.


Istotnym elementem konstrukcyjnym podatku od towarów i usług jest stawka podatku. Określa ona stosunek pomiędzy wysokością obciążenia podatkowego a wielkością podstawy opodatkowania. Jednocześnie stawka podatku od towarów i usług nie ma charakteru jednolitego. Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Obok podstawowej stawki podatku - wynoszącej 22% - ustawa przewiduje również stawki obniżone (7% oraz przejściowo 3%, a także stawkę podatku 0%), które znajdują zastosowanie względem oznaczonych czynności. Z art. 41 ust. 2 ustawy wynika, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się m.in. do czynności wymienionych w poz. 161 załącznika nr 3 do ustawy, przy spełnieniu warunków określonych dla budownictwa społecznego na podstawie odrębnych przepisów.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz zdarzenie przyszłe opisane przez Wnioskodawcę stwierdza się, że stawka podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży nieruchomości gruntowej (teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę) i materiałów budowlanych wynosić będzie 22%. Natomiast w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę przedmiotowych budynków (jeżeli spełniają one definicję zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy) stawka podatku wynosić będzie 7%. Odnośnie ewentualnego świadczenia przez Zainteresowanego usług dzierżawy na rzecz pracowników, usługa ta będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ponieważ usługa ta jest wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 4 – usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek (symbol PKWiU ex 70.20.11) z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.


W sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną osobne rozstrzygnięcia, natomiast kwestia pozostałych pytań dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów oraz nieodpłatnego świadczenia usług, a także stosowania przepisu art. 32 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług została załatwiona w interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-49/07-3/ISN z dnia 21 grudnia 2007 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj