Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VTR1/443-56/07/MSt
z 6 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VTR1/443-56/07/MSt
Data
2007.09.06



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
produkt leczniczy
produkty
stawka
stawki podatku


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, co do prawidłowości stosowania w stosunku do ww. produktów stawki 7% także w okresie poprzedzającym przedmiotową zmianę przepisów, jako uzasadnionego regułą (niedyskryminacji) swobodnego przepływu towarów pomiędzy krajami Wspólnot Europejskich.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15.03.2007r., sygn. akt III SA/Wa4180/06 uchylającym Decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 08.02.2006 r. nr 1, po ponownym rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.07.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 31.07.2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia, a następnie sprzedaży na polskim rynku produktów leczniczych klasyfikowanych do grupy 24.4 PKWiU (dalej: Produkty). Produkty te uzyskały pozwolenie Komisji Europejskiej na wprowadzanie do obrotu na terytorium Wspólnoty Europejskiej i zostały na tej podstawie wpisane do Wspólnotowego Rejestru Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi (dalej: Rejestr Wspólnotowy), nie zostały natomiast wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: Rejestr Krajowy). Niemniej w związku z faktem zarejestrowania ich w Rejestrze Wspólnotowym są one także dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 533 z późn. zm.). Jednocześnie Strona wskazała, iż zgodnie z praktyką przyjętą przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, tj. organu, który zgodnie z art. 28 ust. 2 ww. ustawy prowadzi Krajowy Rejestr Produktów Leczniczych, nie dokonuje się wpisu do tego rejestru produktów leczniczych dopuszczonych w Polsce do obrotu w ramach procedury centralnej. Organ ten, ogranicza się wyłącznie do publikowania wykazu produktów leczniczych dopuszczonych od obrotu na podstawie pozwoleń wydanych przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Podniosła również, iż z dniem 31.05.2005r. do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wprowadzony został przepis § 5 ust. 9, w myśl którego obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, co do prawidłowości stosowania w stosunku do ww. produktów stawki 7% także w okresie poprzedzającym przedmiotową zmianę przepisów, jako uzasadnionego regułą (niedyskryminacji) swobodnego przepływu towarów pomiędzy krajami Wspólnot Europejskich.

Zdaniem Strony, mając na uwadze że produkty te są:1.klasyfikowane do grupy 24.4 PKWiU;2.wpisane do Wspólnotowego Rejestru Produktów Leczniczych Stosowanych u Ludzi;3.dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego,ich sprzedaż podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, przy tym wspomniana stawka ma zastosowanie do Produktów leczniczych zarejestrowanych centralnie w okresie obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług, tj. począwszy od dnia 1 maja 2004r. (a więc przed dniem 31 maja 2005r., tj. kiedy nastąpiła wspomniana wyżej zmiana przepisów Rozporządzenia).

Na podstawie art. 3 ust. 1 Prawa farmaceutycznego dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu, określone w art. 23 ust. 1 Prawa farmaceutycznego. W myśl art. 28 ust. 1 tej ustawy produkt leczniczy dopuszczony do obrotu podlega wpisowi do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych Do Obrotu. Sposób i tryb prowadzenia tego rejestru określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 listopada 2002 r. (Dz. U. Nr 191, poz 1600) - dalej: „Rozporządzenie Ministra Zdrowia”.

Stosownie do art. 3 ust. 2 Prawa farmaceutycznego do obrotu dopuszczone są także produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Wspomniany wyżej wykaz stanowi załącznik do obwieszczenia Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 6 kwietnia 2005r. w sprawie Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydanego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (Dz. U. Nr 126, poz. 1379 ze zm.). Zgodnie z w/w przepisem do zadań wspomnianego Urzędu, w zakresie produktów leczniczych, należy m.in. ogłaszanie w dzienniku urzędowym Ministra Zdrowia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla dostawy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz.79 w/w załącznika wymienione zostały „produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o którym mowa w Przepisach prawa farmaceutycznego” (PKWiU ex 24.4). Z cytowanego przepisu wynika, że zastosowanie obniżonej, 7% stawki podatku od towarów i usług do dostawy produktów leczniczych uzależnione zostało od spełnienia następujących warunków: 1.produkt leczniczy musi należeć do grupowania PKWiU ex. 24.4. oraz,2.musi być wpisany do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych doobrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.

Oznacza to, że w stosunku do produktów leczniczych zaklasyfikowanych w grupie PKWiU ex 24.4, które zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zastosowanie obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług jest możliwe jedynie wtedy, gdy produkty te są wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Symbol „ex” oznacza, że 7% stawka podatku ma zastosowanie tylko dla danego wyrobu/usługi z danego grupowania, a nie dotyczy całej grupy.

W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego jedynie produkty lecznicze sklasyfikowane w grupie PKWiU ex. 24.4. i wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, którego sposób i tryb prowadzenia tego określa rozporządzenie Ministra Zdrowia, spełniają w sposób nie budzący żadnych wątpliwości przesłankę stosowania w stosunku do nich obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług. Nie spełnia natomiast takiej przesłanki wpisanie produktów leczniczych sklasyfikowanych w grupie PKWiU 24.4. do Rejestru Wspólnotowego, który wskazała Spółka.

Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż 7% stawka opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest stawką preferencyjną w stosunku do podstawowej 22% stawki podatku od towarów i usług. Stanowi zatem swojego rodzaju wyjątek od zasady powszechności opodatkowania towarów i usług podstawową 22% stawką podatku. Zgodnie zaś z zasadami wykładni przepisów podatkowych, katalog będący wyjątkiem od reguły powszechności opodatkowania nie może być interpretowany w sposób rozszerzający.

Ponadto, zgodnie z art. 217 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. 1997, Nr. 78, poz. 483) nakładanie podatków, innych danin publicznych oraz określanie podmiotów opodatkowania, przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, kategorii podmiotów zwolnionych od podatków, zasad przyznawania ulg i umorzeń podatkowych może następować w drodze ustawy. Zgodnie zaś z art. 87 ust 1 oraz art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej źródłami powszechnie obowiązującego prawa są również rozporządzenia wydawane przez właściwe organy na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania.

Z uwagi więc na obowiązek ustalania m.in. stawek podatkowych w drodze ustawy lub prawidłowo wydanego rozporządzenia, nałożony przepisami Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, oraz zakaz rozszerzającego interpretowania przepisów stanowiących o zwolnieniach i preferencjach podatkowych nietrafny jest, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego, pogląd Spółki o możliwości stosowania obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług do produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską, przed dniem 31.05.2005r., tj. datą wejścia w życie zmiany do Rozporządzenia, na mocy której preferencyjna stawka została wprowadzona na w/w produkty lecznicze.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy – Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy- Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj