Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/VUR1/443-89/07/JPI
z 5 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/VUR1/443-89/07/JPI
Data
2007.09.05



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
protokół zdawczo-odbiorczy


Pytanie podatnika
Czy na podstawie opisanego poniżej stanu faktycznego dokument o nazwie Przejściowy Protokół Płatności należy traktować jako protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 19 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa). Przyjęcie takiego stanowiska, oznacza, iż określony w art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy dzień wykonania usługi, liczony będzie od dnia wystawienia PŚP – jako dokumentu mającego charakter protokołu zdawczo-odbiorczego.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 27.06.2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegoNaczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Spółka w ramach prowadzonej działalności wykonuje roboty budowlane polegające na modernizacji torów, sieci trakcyjnej wraz z pracami towarzyszącymi. Zgodnie z postanowieniami umowy o zaprojektowanie i wybudowanie określonego odcinka linii kolejowej, po zakończeniu każdego okresu płatności podanego w umowie (jeżeli nie jest podany, to po zakończeniu każdego miesiąca), Wykonawca przedłoży Inżynierowi rozliczenie wykazujące szczegółowo kwoty, do których otrzymania Wykonawca uważa się za uprawnionego, wraz z dokumentami uzasadniającymi, zawierającymi odnośny raport o postępie prac. W oparciu o powyższy zapis umowy, Spółka przedkłada po zakończeniu miesiąca dokumenty uzasadniające otrzymanie wynagrodzenia.

Zgodnie z postanowieniami subklauzuli „Wystawienie Przejściowych Świadectw Płatności” żadna kwota nie zostanie poświadczona lub zapłacona, do momentu otrzymania i zatwierdzenia przez Zamawiającego Zabezpieczenia Wykonania. Następnie, w ciągu 28 dni od otrzymania Rozliczenia i dokumentów uzasadnijących, Inżynier wystawi Zamawiającemu Przejściowe Świadectwo Płatności (dalej jak: PŚP), podając kwotę, którą Inżynier sprawiedliwie określi jako należną. Aby Wykonawca mógł wystawić fakturę VAT musi posiadać dokumenty uzasadniające, w tym m. in. PŚP, w którym określone są prace, za które Wykonawca ma otrzymać wynagrodzenie, jak również wysokość tego wynagrodzenia

Spółka podnosi, że warunkiem uznanania prac za wykonane jest – oprócz fizycznej realizacji prac – dostarczenie odpowiedniej kompletnej dokumentacji np.: geodezyjnej, stosownych atestów, szkiców. Brak wymaganej dokumentacji wykonanych fizycznie prac może skutkować brakiem akceptacji PŚP. Ponadto, podkreślenia wymaga fakt, że stosowna dokumentacja może zostać wykonana i dostarczona Inżynierowi po miesiącu, w którym nastąpiło fizyczne wykonanie prac, a przed wystawieniem PŚP, w takim przypadku PŚP może obejmować również te prace. W przedmiotowej sytuacji, w dniu 28.05.2007 r., oparciu o PŚP z tego samego dnia, Spółka wystawiła fakturę VAT, która dotyczyła prac fizycznie wykonanych na placu budowy w dniu 30.04.2007 r.

W ocenie Spółki Przejściowy Protokół Płatności jest dokumentem określającym zakres wykonanych prac oraz kwotę, którą zamawiający za wykonanie tych prac będzie zobowiązany zapłacić. W związku z tym – zdaniem Spółki – uzasadnione jest twierdzenie, iż PŚP należy traktować jako protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 19 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa). Przyjęcie takiego stanowiska, oznacza, iż określony w art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy dzień wykonania usługi, liczony będzie od dnia wystawienia PŚP – jako dokumentu mającego charakter protokołu zdawczo-odbiorczego.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w przypadku usług budowlanych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług. W myśl natomiast art. 19 ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Ponieważ zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i inne przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie formułują definicji protokołu zdawczo-odbiorczego, należy przyjąć znaczenie, jakie odnośnie tego terminu wypracowała praktyka. W praktyce terminem protokołu zdawczo-odbiorczego określa się dokument, w którym strony umowy potwierdzają wykonanie zakres wykonanych prac i który jednocześnie staje się podstawą rozliczenia finansowego pomiędzy stronami. Przedłożony przez Spółkę dokument o nazwie Przejściowe Świadectwo Płatności obejmuje zakres rzeczowy projektu, charakterystykę budowy, kluczowe daty realizacji kontraktu, wykaz realizowanych robót, zestawienie kosztorysowe, jak również protokoły z datą wystawienia: 28.05.2007 r., potwierdzające wykonanie robót budowlanych w okresie 1.02.2007 r. – 30.04.2007 r.

Konkludując, w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, uznać należy, że Przejściowe Świadectwo Płatności wypełnia przesłanki uznania za protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 19 ust. 14 ustawy.

Wobec powyższego, dzień, od którego liczony będzie 30 dniowy termin, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy, to dzien wystawienia dokumentu o nazwie Przejściowe Świadectwo Płatności. Obowiązek podatkowy w stosunku do przedmiotowej usługi robót budowlanych powstanie nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wystawienia Przejściowego Świadectwa Płatności, chyba że wcześniej Spółka otrzyma całość lub część zapłaty. Należy bowiem mieć na uwadze, że w tym przypadku mamy do czynienia z alternatywnym sformułowaniem momentu powstania obowiązku podatkowego.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P O U C Z E N I E

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy-Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj