Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-344/08-4/RK
z 26 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-344/08-4/RK
Data
2008.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
jednostka samorządu terytorialnego
podatnik
prawo do odliczenia
rejestracja
zadania publiczne


Istota interpretacji
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, Gminie jako niezarejestrowanemu podatnikowi, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją w zakresie kanalizacji i drogownictwa



Wniosek ORD-IN 386 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2008 r. (data wpływu 25.02.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku od poniesionych nakładów na realizowane inwestycje - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2008 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 10.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku od poniesionych nakładów na realizowane inwestycje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina nie może odzyskać podatku od towarów i usług od projektowanych do realizacji zadań inwestycyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. Program Operacyjny współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, Europejskiego Rozwoju Regionalnego Nazwa zadań inwestycyjnych:

  1. Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej w gminie.
  2. Budowa drogi gminnej Nr X
  3. Budowa drogi gminnej Nr Y
  4. Budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej.

Zadania inwestycyjne wskazane we wniosku realizowane będą systemem zleceniowym na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych przez Gminę. Czynności wykonywane na rzecz tych inwestycji będą opodatkowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  • Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych nakładów realizowanych inwestycji w zakresie kanalizacji i drogownictwa wymienionych we wniosku, nie będąc czynnym podatnikiem tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma prawa do odliczenia podatku. Inwestorem wymienionych zadań jest Gmina, która nie osiąga przychodów ze sprzedaży opodatkowanej. Sprzedaż opodatkowana wystąpi po zakończeniu zadania i oddaniu jej do eksploatacji jednostce organizacyjnej tj. Urzędowi Gminy, który to będzie uzyskiwał przychody z bieżącej działalności związanej z działalnością opodatkowaną tylko w zakresie kanalizacji. W zakresie drogownictwa sprzedaż opodatkowana nic występuje. Ponadto Gmina podnosi, iż podatnikiem podatku od towarów i usług jest aktualnie Urząd Gminy, w zakresie rozliczeń bieżących usług komunalnych.

Zadania inwestycyjne wskazane we wniosku realizowane będą systemem zleceniowym na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych przez Gminę.

Wobec powyższego Gmina, nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów przy realizacji omawianych zadań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ww. ogólnej zasady odliczania podatku wynika, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne z zastrzeżeniem ust. 3. Ponadto stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na wstępie należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym). Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy

  1. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  2. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (ar. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy również ma gruncie podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem urząd gminy działając w imieniu gminy realizuje zadania własne gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020) należy stwierdzić, iż urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast podatnikiem tego podatku jest Urząd Gminy, w zakresie rozliczeń bieżących usług komunalnych. Inwestorem inwestycji w zakresie kanalizacji i drogownictwa jest Gmina, która będzie zawierać w tym zakresie umowy cywilno-prawne. Następnie po wykonaniu zadań, inwestycje te zostaną przekazane Urzędowi Gminy, który będzie uzyskiwał przychody z działalności opodatkowanej tylko w zakresie kanalizacji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o podatku od towarów i usług Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast Urząd Gminy jako zorganizowany zespół osób i środków służy do pomocy temu organowi.

Jednakże stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, Gminie jako niezarejestrowanemu podatnikowi, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją w zakresie kanalizacji i drogownictwa.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Tut Organ nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym do roku 2013 r. oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie, w związku z zawartymi w niniejszej interpretacji wyjaśnieniami odnośnie podatnika podatku od towarów i usług. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj