Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-119/12-3/DS
z 9 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-119/12-3/DS
Data
2012.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dofinansowanie
dotacja
fundusze europejskie
grupa producentów rolnych
przekazanie
sprzedaż
środki produkcji
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 02.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych:

  • w części dotyczącej pytania nr 1 – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej pytania nr 2 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony w dniu 03 lipca 2012 r. o wpłatę w wysokości 80 zł - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka działa jako grupa producentów rolnych na podstawie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw z dnia 15 września 2000 r.

Dnia 21 maja 2007 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa (...) pod numerem XXX i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych. Spółka została utworzona aktem notarialnym ZZZ r. przez 14 osób fizycznych będących zarejestrowanymi hodowcami i wpisana 05-04-2007 r. do rejestru spółek pod numerem KRS VVV. Wszyscy hodowcy są członkami (wspólnikami) Spółki i prowadzą działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - hodowla kurczaków brojlerów. Członkowie grupy producentów rolnych są płatnikami podatku dochodowego, wszyscy opłacają zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności. Nie prowadzą ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd też na podstawie art. 24 ust. 4 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2. Rokiem obrachunkowym i podatkowym jest rok kalendarzowy. Rokiem rozliczeniowym w zakresie pomocy finansowej jest okres od 21 maja roku kalendarzowego poprzedniego do 20 maja roku kalendarzowego następnego.

Grupą produktów, dla której została utworzona Spółka jest drób żywy, mięso jadalne i podroby drobiowe: świeże, chłodzone i mrożone - kurczaki (pomimo zawarcia w umowie innych rodzajów działalności, działalność ograniczała się do pośrednictwa w sprzedaży drobiu).

Każdy ze wspólników posiada 20 lub mniej % udziałów. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych, członkowie grupy (Jej wspólnicy) wyprodukowane przez siebie kurczaki sprzedają do Spółki, która następnie sprzedaje je wskazanym przez hodowcę ubojniom drobiu. Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych kurczaków, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu kurczaków dla swoich członków (wspólników). Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych, a Jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych).

Po zakończeniu każdego roku rozliczeniowego w zakresie pomocy finansowej, Spółka przygotowuje wniosek według obowiązującego wzoru o przyznanie środków z tytułu pomocy finansowej do Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Po przeprowadzeniu audytu dokumentacji księgowej Spółki i rozpatrzeniu wniosku przez ARiMR, następuje wydanie decyzji Dyrektora ARiMR o przyznaniu środków z tytułu pomocy finansowej oraz przelew środków na rachunek bankowy Spółki po uprawomocnieniu się decyzji. Przyznanie środków z tytułu pomocy finansowej odbywa się w oparciu o niżej wymienione podstawy prawne.

Na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zm.), § 6 ust. 3 pkt 1 oraz § 8 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 ze zm.), art. 35 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. WE L 277/1 z 21.10.2005, ze zm.), art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. UE L 365/52 z 21.12.2006, ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 15 września 2000 r. Nr 98 z późn. zm.).

Rozporządzenie Rady (WE Nr 35 o treści „Wsparcia (...) udziela się w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej grup producentów do celów dostosowania do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami takich grup, wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych oraz ustanowienia wspólnych zasad, dotyczących informacji o produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności”, bardzo nieprecyzyjnie określało cele na jakie można wykorzystać otrzymane środki pomocowe. Z tego powodu zachodziła uzasadniona obawa, że w przypadku nieprawidłowego wykorzystania będą podlegać zwrotowi wraz z odpowiednimi sankcjami. W tej sprawie w latach 2008 - 2010 na interpelacje posłów Ustawodawcy, były wydawane informacje i interpretacje podtrzymujące obawy. Wskutek czego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi po rozmowach z Komisją Europejską 17 czerwca 2010 r. opublikowało interpretację, że cele należy traktować rozszerzająco, a nie zawężająco do „działalności administracyjnej”. Z powodu obaw, Spółka część otrzymanych z ARiMR środków pieniężnych zatrzymała jako środki obrotowe do zapewnienia terminowych płatności, w tym podatków, a także utworzyła zwrotny fundusz specjalny na wypłacanie członkom grupy zaliczek za dostarczane produkty, zgodnie z art. 5 ustawy z 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych. Spółka uznawała otrzymane środki jako zwolnione przedmiotowo od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 ze zm.).

W październiku 2011 r. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę o zwrocie zaliczek przez hodowców członków grupy oraz uznanie części środków otrzymanych z ARiMR jako przeznaczonych na cele statutowe i wydatkowanie ich na zakup środków do produkcji w postaci paszy dla drobiu i / lub leków, a następnie przekazanie ich nieodpłatnie członkom grupy (hodowcom). Spółka uznała, że fakt ten podlega rozpoznaniu w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka uznała, że art. 17 ust. 1 pkt 49 jest odrębnym uregulowaniem prawa podatkowego, odnoszący się do faktu wydatkowania w roku podatkowym (wydatkowania) lub roku po nim następującym nie obowiązującym łącznie z art. 17 ust. 1 pkt 48, odnoszącym się do faktu otrzymania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy uznanie otrzymanych z ARiMR środków pieniężnych jako zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych było i będzie prawidłowe...
  2. Czy po zawieszeniu zwrotnego funduszu specjalnego oraz wydatkowaniu części otrzymanych z ARiMR środków pomocowych na zakup przez Spółkę środków do produkcji drobiu w zakresie rzeczowym jako pasza i / lub leki, a następnie nieodpłatne przekazanie hodowcom, będących jednocześnie wspólnikami i członkami grupy objęte jest zwolnieniem przedmiotowym z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych...

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Uznanie kwot - przychodów od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako otrzymanych od agencji rządowej lub agencji wykonawczej, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka uznała za prawidłowe.

Zdaniem Spółki, art. 17 ust. 1 pkt 48 przedmiotowej ustawy odnosi się w pierwszym rzędzie do faktu otrzymania środków od jednoznacznie określonego podmiotu rządowego na cele polityki rolnej rządu i UE, dla których ten podmiot powołano zgodnie z przepisami prawa. W opisanym stanie faktycznym, celami tymi są przeznaczenia środków wyszczególnione w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.) i Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. WE L 277/1 z 21.10.2005, ze zm.) oraz zgodnym z tą ustawą statutem jednostki. W świetle powyższego, Spółka uznała otrzymania – kwoty - przychodu jako przeznaczone na cele statutowe zwolnione przedmiotowo z opodatkowania do czasu ugruntowania stosowania przepisów prawa i jego interpretacji dotyczących bezpiecznego nie zagrożonego sankcjami, w tym zwrotu z tytułu nieprawidłowego wydatkowania otrzymanych kwot. W związku z powyższym, Spółka traktując część otrzymanych środków jako zwrotny fundusz celowy, a część jako środki obrotowe nie uznała tego faktu jako ostateczny cel i wydatkowanie otrzymanych kwot. Ponadto, przedmiotowy artykuł nie określa ram czasowych zwolnienia przedmiotowego.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Uznanie wydatkowania części środków pieniężnych otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w latach poprzednich na zakup przez Spółkę środków do produkcji w postaci rzeczowej paszy dla drobiu i / lub leków i następnie nieodpłatnego przekazania hodowcom - członkom grupy jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem od osób prawnych za rok wydatkowania w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka uznała za prawidłowe.

Zdaniem Spółki, art. 17 ust. 1 pkt 49 odnosi się w pierwszym rzędzie do zwolnienia przedmiotowego wydatkowania w roku podatkowym wydatkowania lub roku po nim następującym, części środków finansowych pochodzących ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach Jej członków, w tym w części pochodzącej z otrzymanej z pomocy finansowej ARiMR, która jest jednoznacznie określona wcześniej powołanymi przepisami prawa i bezwzględnie udzielana jest po spełnieniu szeregu warunków określonych w przepisach krajowych i UE i jest przypisana tylko i wyłącznie do sprzedaży produktów, w tym przypadku kurczaków, wyprodukowanych w gospodarstwach członków grupy, dla sprzedaży których grupa została utworzona. Nie obejmuje ewentualnej sprzedaży Spółki produktów (kurczaków) nie wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 1,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej pytania nr 2.

Odpowiedź w części dotyczącej środków pieniężnych otrzymanych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy, grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 21 maja 2007 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych. Ponadto Spółka wskazała, iż po zakończeniu każdego roku rozliczeniowego w zakresie pomocy finansowej przygotowuje wniosek według obowiązującego wzoru o przyznanie środków z tytułu pomocy finansowej do Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 pkt 4 wskazanej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:
    • art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
    • art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są m. in. środki europejskie (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Na podstawie art. 208 ust. 2 omawianej ustawy, środki europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej są przekazywane agencjom płatniczym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Finansów. Obsługę bankową rachunków agencji płatniczych w zakresie środków, o których mowa w ust. 2, oraz środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji zadań finansowanych z udziałem tych środków prowadzi Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie umów rachunku bankowego (art. 208 ust. 3 ww. ustawy).

Zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich określone zostały w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1) oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia. Natomiast warunki i tryb przyznawania, wypłaty oraz zwracania pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich określa ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, program jest realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obejmuje m.in. grupy producentów rolnych.

Natomiast stosownie do art. 4 ust 2 wskazanej ustawy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, (…), akredytowana na podstawie przepisów odrębnych jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz w ustawie.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 81, poz. 550 ze zm.), pomoc jest udzielana grupie producentów rolnych, zwanej dalej „grupą”:

  1. prowadzącej działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanej do rejestru grup producentów rolnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), (…);
  2. która została utworzona ze względu na produkty lub grupę produktów, określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 kwietnia 2008 r. w sprawie wykazu produktów i grup produktów, dla których mogą być tworzone grupy producentów rolnych, minimalnej rocznej wielkości produkcji towarowej oraz minimalnej liczby członków grupy producentów rolnych (Dz. U. Nr 72, poz. 424), z wyłączeniem owoców i warzyw oraz owoców i warzyw przeznaczonych dla przetwórstwa;
  3. jeżeli został jej nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (…).

Jak stanowi ust. 2 tego przepisu, pomoc jest udzielana według kolejności otrzymania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, (…), wniosków o przyznanie pomocy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 09 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną.

Zadaniem Agencji jest m. in. wspieranie: powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy, Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381 ze zm.), środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG oraz EFRROW są przekazywane agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRROW są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 3 ww. ustawy), natomiast środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 5 cytowanej ustawy, Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i ministrem właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania na rachunek bankowy agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi.

I tak, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2010 r. w sprawie środków na realizację wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 4, poz. 28), środki na prefinansowanie, w części dotyczącej zadań realizowanych z udziałem środków EFRROW, są przekazywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, na podstawie wniosku ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, w kwocie określonej w tym wniosku, (…). W myśl natomiast § 4 ww. rozporządzenia, środki na współfinansowanie są przekazywane agencji płatniczej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi albo ministra właściwego do spraw rynków rolnych na rachunek bankowy agencji płatniczej, w kwocie określonej w zapotrzebowaniu (…).

Przechodząc na grunt przepisów podatkowych, wskazać należy, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi Jej przychód podatkowy.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Powyższa regulacja odnosi się tylko do kwot, w których przekazywaniu agencje pośredniczą, a które już przy przekazywaniu ich z budżetu państwa zostały przeznaczone na określony cel (tu: na wspieranie rozwoju grup producentów rolnych).

Podkreślić należy, iż zwolnienie to ma charakter bezwarunkowy, co oznacza, że dochody podatników z określonego w tym przepisie źródła są wolne od podatku dochodowego bez względu na ich późniejszy sposób przeznaczenia.

Zatem bez znaczenia dla omawianego zwolnienia przedmiotowego jest to, iż Spółka otrzymane środki pomocowe potraktowała część jako zwrotny fundusz celowy, a część jako środki obrotowe. Tym samym, całe dofinansowanie otrzymane przez Spółkę od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa objęte jest ww. regulacją.

Reasumując, środki finansowe, które Spółka otrzymała od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tytułem pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, stanowią w całości przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpowiedź w części dotyczącej wydatkowania części środków pomocowych na zakup środków do produkcji drobiu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków – w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

W myśl art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się przy tym wydatki na:

  1. zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych,
  2. szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Natomiast na podstawie ust. 10 cytowanego art. 17 ww. ustawy, przepisy ust. 1b, 1e i 1f nie mają zastosowania do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 49.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Powołane przepisy ustanawiają następujące przesłanki materialnoprawne objęcia dochodów podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tym zwolnieniem:

  1. podatnik ma status grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy,
  2. dochód został uzyskany z określonego rodzaju działalności, tj. ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków,
  3. dochód został wydatkowany na rzecz członków tej grupy, tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom tej grupy lub na szkolenie członków tej grupy,
  4. wydatkowanie nastąpiło w roku podatkowym lub roku po nim następującym.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest grupą producentów rolnych działającą na podstawie ustawy z dnia 15.09.2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw. Dnia 21 maja 2007 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych. W 2011 r. nadzwyczajne zgromadzenie wspólników Spółki uznało część środków otrzymanych z ARiMR jako przeznaczonych na cele statutowe i wydatkowało je na zakup środków do produkcji w postaci paszy dla drobiu i / lub leków, a następnie przekazało je nieodpłatnie członkom grupy (hodowcom).

W tym miejscu należy wskazać, iż jednym z warunków zwolnienia z opodatkowania grupy producentów rolnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest uzyskiwanie dochodu z określonego rodzaju działalności, dla którego została powołana. Skoro zatem Spółka sprzedaje kurczaki, to tylko dochód uzyskany z tego tytułu może korzystać z powyższego zwolnienia.

Tym samym, regulacja ta nie może stanowić podstawy do zwolnienia dochodu w postaci środków pomocowych otrzymanych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, choćby zostały one przekazane na zakup środków produkcji. W odpowiedzi na pytanie nr 1, tut. Organ wskazał, iż środki finansowe, które Spółka otrzymała od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tytułem pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, stanowią w całości przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Skoro zatem otrzymane dofinansowanie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. regulacji, to nie może być w części przeznaczonej na sfinansowanie zakupu środków produkcji zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wydatkowanie przez Spółkę części otrzymanych od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środków pomocowych na zakup środków do produkcji drobiu (pasze i / lub leki), przekazanych następnie nieodpłatnie członkom grupy, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, nadmienia się, iż w zakresie stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj