Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-43/08/MS
z 5 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-43/08/MS
Data
2008.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Gmina jako Beneficjent, w związku z realizacją przedmiotowego projektu ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. ( data wpływu 16 stycznia 2008 r.), uzupełnionym wnioskiem z dnia 20 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja obiektów oświatowych na terenie miasta T.” niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania przez Gminę podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja obiektów oświatowych na terenie miasta T.”, niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 8 listopada 2007 r. została podpisana umowa finansowa pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a Gminą Miasta T. o dofinansowanie projektu pod nazwą „Termomodernizacja obiektów oświatowych na terenie miasta T.”, ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Zakres prac obejmuje trzy placówki oświatowe: Szkoła, Szkoła oraz Gimnazjum. Wsparcie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych zostało udzielone przez państwa darczyńców: Islandię, Lichtenstein i Norwegię. Beneficjentem projektu jest Gmina Miasta T. Projekt realizuje Urząd Miasta T. – Wydział Inwestycji i Remontów. Środki są przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję Wspomagającą (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) w formie refundacji poniesionych na realizację projektu wydatków kwalifikowanych. Okres realizacji projektu: rozpoczęcie – maj 2007 r., zakończenie – kwiecień 2008 r. Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty „zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych należy do zadań własnych gmin”. Na realizację zadań szkolnych i pozaszkolnych Gmina otrzymuje środki z budżetu państwa. Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego ustalane są corocznie w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej. Koszty utrzymania szkół są wyższe niż dotacja z budżetu państwa. Pozostała część środków pochodzi z dochodów własnych gminy. Właścicielem budynków objętych projektem jest Gmina Miasta T. Każdorazowo Dyrektorom poszczególnych placówek oświatowych, Prezydent Miasta udziela pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do czynności zwykłego zarządu w celu prawidłowego wykonania zadań statutowych. Z zakresu udzielonych pełnomocnictw wyłącza się m.in. prowadzenie prac inwestycyjnych.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że środki pochodzące od darczyńcy (Mechanizm Finansowy Obszaru Gospodarczego) nie są środkami, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z póź. zm.)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina jako Beneficjent, w związku z realizacją przedmiotowego projektu ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy Gmina (Beneficjent), jako jednostka samorządu terytorialnego, w zakresie działań publicznych prowadzi działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług (§ 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług). Gmina realizując przedmiotowy projekt wykonywała zadania własne o charakterze gminnym nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej (zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z późn. zm.).

Dlatego też nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług przy realizacji opisanego projektu - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj