Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/436-69/07/MZ
z 10 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/436-69/07/MZ
Data
2008.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
aport
czynności cywilnoprawne
gmina
podatek od czynności cywilnoprawnych


Istota interpretacji
Czy w przypadkach: podwyższenia wniesionego do Spółki wkładu, którego wartość spowodowała podwyższenie kapitału zakładowego oraz połączenia spółek czego wynikiem jest zwiększenie majątku Spółki co skutkowało podwyższeniem kapitału zakładowego wnioskodawcy jako spółki przejmującej, wnioskodawca słusznie postąpił odstępując od składania zerowych deklaracji PCC-3, skoro obliczony podatek od ww. czynności cywilnoprawnych wynosił zero złotych? Jeśli działanie wnioskodawcy było niesłuszne czy obecnie może naprawić błąd i złożyć te deklaracje?



Wniosek ORD-IN 706 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01 grudnia 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 10 grudnia 2007r.) uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku złożenia deklaracji podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku złożenia deklaracji podatkowej. Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 14 grudnia 2007r. znak: IBPB2/436-69/07/MZ wezwano do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 28 grudnia 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółka z o.o. z uwagi na dokonanie czynności cywilnoprawnych podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych, tj.:

  • podwyższenia wniesionego do Spółki wkładu, którego wartość spowodowała podwyższenie kapitału zakładowego w 2003, 2005, 2006 i 2007r.
  • połączenia spółek w 2005r., czego wynikiem jest zwiększenie majątku Spółki co skutkowało podwyższeniem kapitału zakładowego wnioskodawcy jako spółki przejmującej

wobec zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania, w myśl art. 6 ust. 9 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku podwyższeniakapitału zakładowego Spółki przez wniesienie kolejnych aportów i dopłat przez gminy (jednostki samorządu terytorialnego), w związku z czym wystąpiła zerowa podstawa opodatkowania ww. podatkiem, nie wpłacał podatku ani nie składał zerowej deklaracji PCC-3. Podobna sytuacja wystąpiła w przypadku połączenia spółek, gdzie możliwe było zastosowanie odliczenia od podstawy opodatkowania wartości kapitału zakładowego wnoszonego do spółki przejmującej przez spółkę przejmowaną, który opodatkowany był w 1998r. opłatą skarbową – art. 6 ust. 9 pkt 5.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ww. przypadkach wnioskodawca słusznie postąpił odstępując od składania zerowych deklaracji PCC-3, skoro obliczony podatek od ww. czynności cywilnoprawnych wynosił zero złotych... Jeśli działanie wnioskodawcy było niesłuszne czy obecnie może naprawić błąd i złożyć te deklaracje...

Zdaniem wnioskodawcy, po dokonaniu ww. czynności cywilnoprawnych nie zaistniała konieczność składania deklaracji podatkowych, z których nie wynikała żadna kwota podatku do zapłaty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U z 2007r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi podlegają co do zasady umowy spółki i ich zmiany. Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy za zmianę umowy spółki przy spółce kapitałowej uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty. W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną. Wniesienie aportu do spółki kapitałowej powoduje zatem powstanie obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Podstawę opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) powyższej ustawy stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Od podstawy opodatkowania w świetle art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez:

  1. jednostki samorządu terytorialnego
  2. Skarb Państwa

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w art. 164 ust. 1 za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego uznaje gminę. Ponieważ w omawianym przypadku podwyższenie kapitału zakładowego Spółki następowało poprzez wnoszenie kolejnych aportów i dopłat przez gminy (jednostki samorządu terytorialnego), dlatego też podstawa opodatkowania wynosiła „zero”. Stało się tak, gdyż zastosowanie znalazła zasada odliczania od podstawy opodatkowania określona w art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca, którego udziałowcem jest gmina nie jest w tym przypadku zobowiązany do zapłaty podatku, bowiem podatek od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi. Ma jednak obowiązek, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych do złożenia deklaracji PCC-3 w sprawie tego podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Należy ponadto zauważyć, iż w wyniku nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) z dniem 01 stycznia 2007r. ustawodawca zniósł generalną zasadę solidarnej odpowiedzialności stron za zapłatę podatku od czynności cywilnoprawnych, za wyjątkiem umowy zamiany i umowy spółki cywilnej. W konsekwencji ustawodawca określił, że w przypadku umowy spółki kapitałowej lub jej zmiany obowiązek podatkowy ciąży na spółce, czyli we wszystkich przypadkach, a nie tak jak uprzednio gdy obowiązek ciążył na spółce tylko w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego. W przypadku czynności uznawanych za zmianę umowy spółki, z którymi nie łączyło się podwyższenie kapitału zakładowego obowiązek podatkowy ciążył na stronach takiej czynności.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca obowiązany jest zatem do złożenia deklaracji tzw. zerowej PCC-3, gdy w danym okresie rozliczeniowym miały miejsce czynności rodzące powstanie obowiązku podatkowego. Jeżeli żadnej z tych czynności by nie dokonano, wnioskodawca nie miałby obowiązku składania ww. deklaracji. W związku z tym wnioskodawca może złożyć obecnie deklaracje PCC-3, których nie złożył uprzednio. Natomiast deklaracje te zostaną złożone po upływie ustawowego terminu do składania deklaracji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj