Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-440/07-4/AG
z 26 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-440/07-4/AG
Data
2008.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
akcja
kapitały pieniężne
nabycie
programy
przychody ze stosunku pracy
świadczenie nieodpłatne
zbycie


Istota interpretacji
Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w programie R... powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej: UPDOF, opodatkowany jedynie w momencie sprzedaży otrzymanych akcji XXX Corporation i w związku z tym, Spółka polska jako płatnik podatku nie ma obowiązków, o których mowa w art. 31 UPDOF?



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art.14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.11.2007 r. (data wpływu 26.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania realizacji uprawnień wynikających z udziału w programie R.... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.11.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania realizacji uprawnień wynikających z udziału w programie RSU. W dniu 28.01.2008 r. (data wpływu) Spółka uzupełniła przedmiotowy wniosek o oryginalny podpis członka zarządu Pana X.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wybrani pracownicy (dalej: Uczestnicy) XXX Polska Sp. z o.o. (dalej: XXX Polska lub polska Spółka) uczestniczą w programie Ograniczonych Jednostek Akcyjnych (R.S.U, dalej: R....), polegającym na otrzymaniu uprawnienia do nabycia po upływie określonego czasu akcji zagranicznej spółki z grupy XXX (dalej: XXX Corporation lub Spółka zagraniczna).

Pojedyncza jednostka R... uprawnia do nieodpłatnego nabycia jednej akcji Spółki zagranicznej. W ramach programu R..., uczestnikom przyznawane są uprawnienia do nabycia akcji Spółki zagranicznej przy zachowaniu ciągłości współpracy uczestnika programu z grupą I... Uprawnienie do realizacji praw będących przedmiotem programu R... może być zrealizowane po zakończeniu okresu restrykcji,: który .trwa od dwóch do czterech lat. Do momentu zniesienia restrykcji, zgodnie założeniami programu R...., uczestnik nie posiada żadnych praw właścicielskich, jakie wynikałyby z posiadania akcjj, tj. nie ma prawa głosu wynikającego z przyznanych udziałów, prawa do zastawienia, sprzedaży lub odstąpienia akcji. W rezultacie jednostki R... przyznane w ramach programu mają jedynie charakter uprawnienia (roszczenia) do otrzymania akcji XXX Corporation w przyszłości. Dodatkowo, w trakcie okresu restrykcji uczestnicy nie otrzymują także dywidend. Administrator programu wypłaca jednak uczestnikom ich ekwiwalent. Uczestnicy uzyskują prawa akcjonariuszy XXX Corporation dopiero po zakończeniu okresu restrykcji i nabyciu akcji. Akcje nabyte w efekcie realizacji jednostek R.... są akcjami funkcjonującymi w obrocie publicznym, natomiast koszty programu są ostatecznie ponoszone przez Spółkę polską. Uczestnicy programu nie ponoszą kosztu związanego z uzyskaniem uprawnień w ramach programu R.....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane w związku z realizacją uprawnień wynikających z udziału w programie R... powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej: UPDOF, opodatkowany jedynie w momencie sprzedaży otrzymanych akcji XXX Corporation i w związku z tym, Spółka polska jako płatnik podatku nie ma obowiązków, o których mowa w art. 31 UPDOF...

Zdaniem wnioskodawcy przysporzenie majątkowe uczestników z tytułu przekazanych R... powinno być uznane za przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowanych jedynie w chwili zbycia akcji (gdy przychód ze zbycia stanie się należny). W związku z powyższym Spółka polska jako płatnik podatku nie ma obowiązków, o których mowa w art. 31 UPDOF.Taki wniosek wypływa z analizy poniższych przepisów UPDOF. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 UPDOF, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości; spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 6 UPDOF, będącym przepisem szczególnym w odniesieniu do art. 10 powyższej ustawy, przychodami z kapitałów. pieniężnych są przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Art. 5a pkt 11 UPDOF wskazuje, iż przez pojęcie papierów wartościowych należy rozumieć papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: UOIF). Zgodnie z art. 3pkt 1 UOIF papierami wartościowymi są:

  1. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Wspomniany przepis wymienia prawa majątkowe, które ustawa uznaje za papiery wartościowe. W konsekwencji, akcje wyemitowane na podstawie przepisów prawa obcego są papierami wartościowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a UPDOF. Mając na uwadze powyższe, przychód uzyskany z realizacji praw wynikających z udziału w programie R... należy zakwalifikować do źródła, jakim są kapitały pieniężne określone w art. 17 UPDOF i opodatkować jedynie w momencie sprzedaży akcji. Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 1 i 2 UPDOF, odpowiednio skalkulowany dochód tego rodzaju podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z 19 procentową stawką podatkową. Ponadto, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie akcji w spółce mającej osobowość prawną. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji. W przypadku programu R..., z uwagi na fakt, iż uczestnicy nie ponoszą kosztu nabycia uprawnień wynikających z R..., koszty uzyskania przychodów w części związanej z wartością zbywanych papierów wartościowych będą równe zeru. Na podstawie art. 45 ust. 1a UPDOF tak wyliczony dochód powinien zostać wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. W tym samym terminie powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego wynikający z zeznania podatek. Powyższa kwalifikacja przychodów do kategorii kapitałów pieniężnych, oznacza, iż na Spółce polskiej – jako pracodawcy - nie ciążą jakiekolwiek obowiązki w zakresie deklarowania oraz rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów wynikających z udziału pracowników Spółki polskiej w programie R....

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 tejże ustawy - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 w/w ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 12 ust. 3 w/w ustawy, wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi niewchodzące w zakres działalności pracodawcy) ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Z powołanych przepisów wynika więc, że wartość otrzymanych od pracodawcy świadczeń w postaci sfinansowania za pracownika kosztów nabycia akcji – co do zasady – stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w/w ustawy.

Zatem od kwoty świadczenia pieniężnego poniesionego przez pracodawcę na zakup akcji na rzecz pracownika, pracodawca, stosownie do art. 31 powołanej wyżej ustawy, obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 tej ustawy.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Reasumując – w momencie nabycia przez pracownika spółki polskiej, po upływie okresu restrykcyjnego, akcji spółki zagranicznej sfinansowanych przez spółkę polską, pracownik osiąga przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż na spółce polskiej w momencie postawienia do dyspozycji pracownika akcji spółki zagranicznej ciąży obowiązek podatkowy wynikający z cyt. art. 31 w/w ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj