Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
US.28.II/415-5/ML/06
z 8 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.28.II/415-5/ML/06
Data
2006.09.08



Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
autostrada
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie pracownika zaangażowanego przy realizacji realizacji Projektu ISPA 2000 nr 2000/PL/16/P/PT/004 Modernizacja Drogi Krajowej nr 717 (obecnie 50) odcinek Sochaczew-Mszczonów, finansowane ze środków bezzwrotnej pomocu Unii Europejskiej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm), po rozpoznaniu wniosku Pani X o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 12.06.2006r., uzupełnionego w dniach 14.07.2006r. i 07.08.2006r..- Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie

p o s t a n a w i a

uznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie opodatkowania dochodów z wynagrodzenia ze stosunku pracy finansowanych w części ze środków z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe

Uzasadnienie:

W dniu 12.06.2006r. Pani X korzystając z uprawnień zawartych w art.14a ustawy Ordynacja podatkowa wystąpiła do tut. organu podatkowego z wnioskiem (uzupełnionym na wezwania organu podatkowego w dniach 14.07.2006r. i 07.08.2006r.) o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

W wyniku oceny wniosku stwierdzono, że podatniczka jest uprawniona do złożenia wniosku w tym trybie, oraz według oświadczenia wnioskującej, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od 01.08.2001r. jest Pani zatrudniona na stanowisku specjalisty ds. ekonomicznych w Spółce na postawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Od dnia 01.11.2002r. do dnia 31.08.2004r. oraz od 22.01.2005r. do 30.04.2005r. pracowała Pani przy realizacji Projektu ISPA 2000 nr 2000/PL/16/P/PT/004 Modernizacja Drogi Krajowej nr 717 (obecnie 50) odcinek Sochaczew-Mszczonów. Wyżej wymieniony kontrakt był finansowany w 75% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej pozostałe 25% było finansowane z budżetu państwa. Spółka jako Generalny Wykonawca robót na tym kontrakcie otrzymywał środki pomocowe od ich dysponenta tj. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W zaistniałym stanie faktycznym zwrócono się z zapytaniem czy powyższe dochody uzyskane w okresie od 01.22.2002r. do dnia 31.08.2004r.i finansowane ze środków Unii Europejskiej zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zdaniem podatniczki dochody uzyskane w w/w okresie sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym zakresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie stwierdza co następuje.

W powyższej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004r. oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2002r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobierania podatku (Dz.U. Nr 46,poz.435)

Zgodnie z §1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2002r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) oraz zwolnienia niektórych grup płatników z obowiązku pobierania podatku (Dz.U. Nr 46,poz.435), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z rządami państw obcych, organizacjami międzynarodowymi lub międzynarodowymi instytucjami finansowanymi przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, uzyskanych na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych przez osoby fizyczne bezpośrednio realizujące cel programu finansowanego z tych środków. W myśl § 3 pkt 1 wyżej cytowanego rozporządzenia przepis § 1 ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2001r. do 31 grudnia 2002r.

Stosownie do treści art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2003r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań , rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach , gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z dniem 1 stycznia 2004r. na mocy art. 1 pkt 10 lit. a) tiret 18 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1965 ze zm) art. 21 ust 1 pkt 46 lit b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymał brzmienie: podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższych przepisów wynika, że niezbędnymi przesłankami warunkującymi zwolnienie z podatku dochodowego jest:

- uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy,

- bezpośrednia realizacja przez podatnika – uzyskującego te dochody – celu programu finansowanego z tych środków.

Ponadto od 2003r. ustawodawca literalnie wskazał w art. 21 ust 1 pkt 46 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższych przepisów w brzmieniu obowiązującym zarówno w 2002,2003 jak i 2004 roku wynika, że zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. W przedmiotowej sprawie podatnikiem realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest Spółka która jako dostawca usługi otrzymywała środki pomocowe od dysponenta tj. . Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zatem wynagrodzenie Pani X wypłacone przez Spółkę w okresie 01.11.2002r. do dnia 31.08.2004r. nie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatnik bowiem nie był beneficjentem środków unijnych i realizował program objęty tą pomocą na podstawie zawartej umowy o pracę z podmiotem, który otrzymał przedmiotowe środki pomocowe.

Wobec powyższego, uwzględniając wyżej wymienione uregulowania prawne oraz zaistniały w sprawie stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego Sochaczewie nie podziela stanowiska Pani X w zakresie interpretacji 21 ust 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące w latach 2002-2005.

Zgodnie z art.14b §1 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ( adres do korespondencji: ul. Warszawska 58, 06-400 Ciechanów) za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia ( art.14a §4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj