Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-982/12/PS
z 21 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-982/12/PS
Data
2012.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Uznanie otrzymanej dotacji za obrót oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za obrót oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za obrót oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od dnia 1 października 2007 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej (podatkowa księga przychodów i rozchodów) oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności prowadzi obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z), pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B) oraz pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z). W dniu 1 lutego 2012 r. zawarła Pani z Województwem, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, umowę o dofinansowanie projektu pn. „P…” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Priorytet: VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3 Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji). Na warunkach określonych w umowie instytucja pośrednicząca przyznała dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 49.917,64 zł i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym: płatność ze środków europejskich 85%, dotacja celowa z budżetu krajowego 15%. Projekt realizowany był na terenie Gminy i miał na celu przede wszystkim zwiększenie aktywności zawodowej i społecznej oraz wzrost motywacji do działania mieszkańców Gminy zagrożonych wykluczeniem społecznym, poprzez zapewnienie dostępu do zajęć aktywizujących i podniesienie lub nabycie przez ww. mieszkańców nowych kwalifikacji zawodowych. Mając na względzie osoby w szczególnie trudnej sytuacji materialnej i społecznej, które mimo olbrzymiej wiedzy o swoim regionie i wewnętrznym potencjale, nie posiadają umiejętności pozwalającej na swobodny kontakt z przedsiębiorcami z obszaru turystyki, w projekcie został zaplanowany szczegółowy proces podnoszący umiejętności w zakresie własnej autoprezentacji oraz komunikacji z potencjalnym klientem. Ponadto prowadzone warsztaty oferowały nabycie przydatnych umiejętności z zakresu rękodzieła ludowego i dekoratorstwa (np.: wikliniarstwo, pieczenie chleba, stolarka ludowa). Podczas przeprowadzanych seminariów i wyjazdu studyjnego uczestnicy projektu otrzymali zestaw wiedzy dopełniający wiedzę z problemowych dziedzin przedsiębiorczości turystycznej. Projekt był realizowany w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 30 czerwca 2012 r. Działania podejmowane w tym projekcie obejmowały zarządzanie projektem oraz realizację szkoleń. Wsparcie na realizację projektu wypłacone zostało w formie zaliczki za usługi, które były wykonane później. Otrzymana dotacja, jako wsparcie na jego realizację była tak skalkulowana, aby pokryć koszty jego wykonania. Projekt z założenia był non profit. Uczestnicy szkoleń nie wnosili żadnych opłat. W ramach wydatków sfinansowanych dotacją nie dokonała Pani nabycia środków trwałych, a wydatki stanowiły jedynie koszty materiałów na warsztaty szkoleniowe, artykuły biurowe, usługi telekomunikacyjne, księgowe itp. Firma Pani nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Otrzymana dotacja nie miała wpływu na cenę świadczonych usług. Świadczone przez Panią szkolenia nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie uzyskała Pani akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dla świadczonych szkoleń, o których mowa w złożonym wniosku.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  • Czy otrzymana dotacja na realizację projektu stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
  • Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków sfinansowanych ww. dotacją, na postawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego projektu. Skoro dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji ma ona charakter zakupowy, a nie jest dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Uczestnicy szkoleń nie wnosili żadnych opłat, korzystali z nich całkowicie nieodpłatnie. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu nie otrzymała Pani wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych i budżetu krajowego nie stanowiła „czynności” opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ponieważ „czynność” ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdziła Pani, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Następnie, powołując treść art. 29 ust. 1 ww. ustawy, wskazała Pani, że w Jej przypadku otrzymane dofinansowanie ogólne dotyczące kosztów realizacji konkretnego zadania nie stanowiło obrotu w rozumieniu ww. przepisu, czyli nie zwiększyło podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Według Pani, nie istnieją prawne przesłanki do odliczenia podatku naliczonego od wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją. Zastosowanie znajdzie ogólna zasada, zgodnie z którą podatnik ma prawo do odliczenia podatku jeżeli wydatek związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wskazała, że w ramach działalności wykonuje czynności opodatkowane, natomiast realizując projekt szkoleniowy „wykonywała czynności zwolnione od podatku” i nie miała prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją ww. projektu. Powołując treść art. 86 ust. 1 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdziła Pani, że pojęcie „finansowanie ze środków publicznych” według Ministerstwa Finansów obejmuje zarówno sytuacje, gdy ww. usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych, jak i gdy usługi te opłacają inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami. Według stanowiska instytucji zarządzającej, zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Na podstawie ww. definicji można stwierdzić, że wszystkie szkolenia w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego. Jednym z celów głównych tego programu jest wzrost zatrudnienia. Stąd przedmiot szkoleń realizowanych w ramach tego programu wiąże się z kształceniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Dlatego uważa Pani, że realizując projekt szkoleniowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, sfinansowany w 100% ze środków publicznych, „wykonywała usługi zwolnione od podatku”, a co za tym idzie nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w całości związanych z realizacją tego projektu. Natomiast od wydatków związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi od podatku mogła odliczyć podatek stosując wskaźnik proporcji, ustalony zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zwiększać podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy zwiększają podstawę opodatkowania istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wmyśl ust. 2 pk t 1 lit.) cyt. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy Pani między innymi usługi szkoleniowe. Na ich przeprowadzenie otrzymała Pani dotację, która nie miała wpływu na cenę świadczonych usług. Uczestnicy szkoleń nie wnosili żadnych opłat. W ramach wydatków sfinansowanych dotacją nie dokonała Pani nabycia środków trwałych, a jedynie materiały na warsztaty szkoleniowe, artykuły biurowe, usługi telekomunikacyjne, księgowe itp. Firma Pani nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Świadczone przez Panią szkolenia nie były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie uzyskała Pani akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty dla świadczonych szkoleń, o których mowa w złożonym wniosku. Projekt, w związku z którym świadczone były usługi, realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (85% środki unijne i 15% środki krajowe). Szkolenia miały na celu zwiększenie aktywności zawodowej i społecznej mieszkańców Gminy oraz uzyskanie nowych lub podniesieniu dotychczasowych kwalifikacji zawodowych.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro otrzymane dofinansowanie nie miało wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowiło dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowiło obrotu.

W związku z tym, że uczestnicy szkoleń nie byli zobowiązani do wnoszenia opłat, to wykonywane przez Panią czynności nie stanowiły odpłatnego świadczenia usług, wobec powyższego, wbrew Pani stanowisku – nie mogły być zwolnione od podatku, lecz stanowiły czynności niepodlegające opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi dotyczące realizacji projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, słusznie Pani stwierdziła, że nie ma prawa do odliczenia podatku od zakupów związanych wyłącznie z tymi czynnościami. Wskazać należy, że stanowisko Pani w tym zakresie uznano za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie.

Jednocześnie zaznacza się, że wydając niniejszą interpretację w części dot. prawa do odliczenia podatku naliczonego, tut. organ ograniczył się jedynie do oceny Pani stanowiska w kontekście pytania odnoszącego się do tej kwestii.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj