Interpretacja Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu
SKO. 401/481/PO/06
z 6 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SKO. 401/481/PO/06
Data
2006.10.06



Autor
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości


Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
obowiązek podatkowy


Pytanie podatnika
  1. Czy Gospodarstwo Pomocnicze przy RZGW posiada podmiotowość fiskalną na gruncie podatku od nieruchomości oraz
  2. czy Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w P., względnie Gospodarstwo Pomocnicze - w przypadku posiadania podmiotowości fiskalnej - zobowiązane jest do opłacania podatku od nieruchomości od budowli wchodzących w skład jego majątku ?


Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu po rozpatrzeniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 6 października 2006 r. zażalenia Gospodarstwa Pomocniczego przy Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w P. na postanowienie Wójta Gminy P. z dnia 12 lipca 2006 r. znak: Fin 3110/23/2006 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - na podstawie art. 14a § 1 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia:
1) zmienić zaskarżone postanowienie i uznać za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji, że Gospodarstwo Pomocnicze Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w P. (RZGW), nie będąc trwałym zarządcą przekazanych przez RZGW nieruchomości, nie posiada zdolności fiskalnej w zakresie podatku od tych nieruchomości,
2) wobec stanowiska zaprezentowanego w pkt 1 uznać, że Gospodarstwo Pomocnicze RZGW w P.:
a) nie jest zobowiązane do opłacania podatku od nieruchomości od budowli przekazanych do jego dyspozycji przez RZGW w P.,
b) nie jest uprawnione do żądania udzielenia interpretacji co do obowiązku opłacania przez RZGW w P. podatku od nieruchomości od budowli.

Wnioskiem z dnia 28.11.2005 r. Gospodarstwo Pomocnicze przy RZGW w P. wystąpiło do Wójta Gminy P. o udzielenie, w trybie art. 14a § 1 Ordynacji po-datkowej, pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stawiając we wniosku następujące kwestie:
1) czy Gospodarstwo Pomocnicze przy RZGW posiada podmiotowość fiskalną na gruncie podatku od nieruchomości oraz
2) czy Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w P., względnie Gospodarstwo Pomocnicze - w przypadku posiadania podmiotowości fiskalnej - zobowiązane jest do opłacania podatku od nieruchomości od budowli wchodzących w skład jego majątku.
Opisując stan faktyczny Gospodarstwo Pomocnicze wskazało, że RZGW jest państwową jednostką budżetową. Dla realizacji swoich zadań RZGW utworzyło Gospodarstwo Pomocnicze, które świadczy usługi na jego rzecz jako jednostki macierzystej, a ponadto dokonuje na rzecz podmiotów zewnętrznych (zakładów energetycznych) sprzedaży energii elektrycznej, generowanej w wyniku działań podejmowanych w ramach gospodarowania wodami.
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Gospodarstwo Pomocnicze stwierdziło, że po pierwsze nie posiada podmiotowości fiskalnej w zakresie podatku od nieruchomości (podatnikiem w zakresie tego podatku jest RZGW), a po drugie budowle wchodzące w skład majątku Gospodarstwa Pomocniczego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Uzasadniając powyższe stanowisko Gospodarstwo Pomocnicze podniosło, że nie posiada żadnego z tytułów do korzystania z nieruchomości, wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nie będąc właścicielem, posiadaczem, użytkownikiem wieczystym ani zarządcą przedmiotowych nieruchomości nie może być uznane za podatnika. Status podatnika posiada natomiast RZGW, ponieważ nieruchomości (w tym budowle przydzielone Gospodarstwu Pomocniczemu) zostały mu przekazane w trwały zarząd. W dalszej części wnioskodawca obszernie uzasadnia brak związku budowli z działalnością gospodarczą wynikający z tego, że nie znajdują się one w posiadaniu przedsiębiorcy, jak również innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą i konkluduje, iż w konsekwencji budowle nie podlegają opodatkowaniu po-datkiem od nieruchomości.
Postanowieniem znak: Fin 3110/23/2006 z dnia 12 lipca 2006 r. Wójt Gminy P. udzielił Gospodarstwu Pomocniczemu pisemnej interpretacji, przy czym w sentencji postanowienia odniósł się tylko do kwestii podmiotowości podatkowej Gospodarstwa Pomocniczego, stwierdzając, że Gospodarstwo Pomocnicze jest podatnikiem podatku od nieruchomości położnej na terenie gminy P. Do kwestii prowadzenia przez Gospodarstwo Pomocnicze działalności gospodarczej odniósł się natomiast w uzasadnieniu postanowienia stwierdzając, że Gospodarstwo Pomocnicze prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży energii elektrycznej i podatek od nieruchomości powinien być deklarowany według stawek, jakie obowiązują przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Organ pierwszej instancji, nie uzasadniając szerzej swojego stanowiska, uznał za nie budzące wątpliwości że podatnikiem jest Gospodarstwo Pomocnicze jako jednostka organizacyjna RZGW, gdyż "podatnikiem od nieruchomości jest jednostka jako zarządca nieruchomości Skarbu Państwa będącej w trwałym zarządzie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej". Gospodarstwo Pomocnicze przy RZGW w P. złożyło zażalenie na to posta-nowienie, zarzucając mu naruszenie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.) poprzez przyjęcie w stanie faktycznym opisanym we wniosku o udzielenie interpretacji, że Gospodarstwo Pomocnicze RZGW jest podatnikiem podatku od nieruchomości oraz art. 2 ust. 1 pkt 3, w związku z art. 1a ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy poprzez przyjęcie, że budowle wchodzące w skład majątku Gospodarstwa Pomocniczego RZGW są związanie z prowadzeniem działalności gospodarczej i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości i wniosło o uchylenie postanowienia w całości i orzeczenie co do istoty sprawy.W uzasadnieniu zażalenia podniesiono, że Gospodarstwo Pomocnicze nie jest właścicielem, posiadaczem, użytkownikiem wieczystym ani zarządcą nieruchomości, a więc nie może być uznane za podatnika podatku od nieruchomości. Nie posiada bowiem żadnego z tytułów prawnych do nieruchomości wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W szczególności nie można uznać, że Gospodarstwo Pomocnicze jest podatnikiem podatku od nieruchomości na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, gdyż przepis ten znajduje zastosowanie do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej tylko w razie ustanowienia ich zarządcami nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. W rozpatrywanym przypadku przymiot podatnika ma RZGW, który - jako jednostka macierzysta - przydzielił Gospodarstwu Pomocniczemu do dyspozycji (w sferze tzw. działań wewnętrznych) nieruchomości Skarbu Państwa posiadane w trwałym zarządzie. Odnosząc się do kwestii ewentualnego opodatkowania budowli Gospodarstwo Pomocnicze powtórzyło argumenty podniesione we wniosku o udzielenie interpretacji.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze zważyło, co następuje:
Zakres podmiotowy podatku od nieruchomości określa w sposób wyczerpujący przepis art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, przy czym ustawodawca przyjął w nim konstrukcję, w myśl której dla zaistnienia obowiązku podatkowego konieczne jest, aby wskazany w powołanym przepisie podmiot znalazł się względem przedmiotu opodatkowania w jednej z sytuacji prawnych lub faktycznych enumeratywnie opisanych omawianym przepisem. Krąg podmiotów, które mogą być podatnikami podatku od nieruchomości, zakreślony został w wymienionym przepisie bardzo szeroko, albowiem obejmuje on osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zdarzeniami, w relacji do których musi pozostawać jeden ze wskazanych podmiotów, aby można było stwierdzić powstanie po jego stronie obowiązku podatkowego, są natomiast:
1) własność nieruchomości lub obiektu budowlanego,
2) posiadanie samoistne nieruchomości lub obiektu budowlanego, 3) użytkowanie wieczyste gruntów,
4) posiadanie nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego.
Gospodarstwo Pomocnicze RZGW w P. jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, a zatem mieści się w kręgu podmiotów, które mogą być podatnikami podatku od nieruchomości. Nie oznacza to jednak jeszcze, że można domagać się zapłaty przez to Gospodarstwo podatku od nieruchomości pozostających w jego dyspozycji. Do tego konieczne jest bowiem powstanie po stronie Gospodarstwa Pomocniczego obowiązku podatkowego, czyli zaistnienie wynikającej z ustawy podatkowej nieskonkretyzowanej powinności przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tej ustawie (art. 4 Ordynacji podatkowej). Podatnikiem jest bowiem, stosownie do art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.Wobec powyższego dla uznania, że Gospodarstwo Pomocnicze jest podatnikiem podatku od nieruchomości, konieczne jest ustalenie, iż zaistniało w odniesieniu do niego którekolwiek z wymienionych wyżej (pkt 1-4) zdarzeń rodzących obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości.Gospodarstwo Pomocnicze jest państwową jednostką budżetową. Oczywiste jest zatem, że jako taka nie może być podmiotem prawa własności (nieruchomości, z których korzystają państwowe jednostki budżetowe, zawsze stanowią własność Skarbu Państwa), ani użytkownikiem wieczystym gruntów (zgodnie z art. 232 § 1 Kc użytkownikiem wieczystym może być wyłącznie osoba fizyczna lub prawna). Nie jest też posiadaczem samoistnym nieruchomości, gdyż istotą tej instytucji jest posiadanie rzeczy jak właściciel. Pozostaje zatem rozważenie, czy podstawy powstania obowiązku podatkowego Gospodarstwa Pomocniczego nie stanowi art. 3 § 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (przytoczony wyżej w pkt. 4).Należy zgodzić się ze stanowiskiem skarżącego, że przepis art. 3 § 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych znajduje zastosowanie do państwowych lub samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej tylko w przypadku ustanowienia ich zarządcami nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (por. podaną przez wnioskodawcę pozycję L. Etel, Podatek od nieruchomości, rolny, leśny. W-wa 2005, s. 139, a także: L. Etel, S. Presnarowicz, Podatki i opłaty samorządowe. Ko-mentarz. Dom Wydawniczy ABC 2003, s. 93; L. Etel, M. Popławski, S. Presnarowicz, R. Dowgier, Podatki i opłaty samorządowe w pytaniach i odpowiedziach. Municy-pium SA 2003, s. 118; wyrok WSA w Warszawie III SA/Wa 2132/04 z dnia 10.02.2005 r., LEX nr 163808). Podobne stanowisko zajęło Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Chełmie w orzeczeniu obszernie cytowanym (bez podania źródła) w zaskarżonym postanowieniu. W orzeczeniu tym Kolegium przyjęło, że podatnikiem podatku od nieruchomości, na której zlokalizowany jest ośrodek wypoczynkowy działający jako gospodarstwo pomocnicze wojskowej jednostki budżetowej, jest jednostka budżetowa jako trwały zarządca nieruchomości Skarbu Państwa. Organ pierwszej instancji przytaczając to orzeczenie, całkowicie wypaczył jego sens przyjmując, że jednostką - zarządcą nieruchomości jest gospodarstwo pomocnicze. Omawiane orzeczenie, wydane w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego, opublikowanie zostało na stronie internetowej Ministerstwa Finansów http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php.
W rozpatrywanej sprawie Gospodarstwo Pomocnicze nie jest trwałym zarządcą nieruchomości, lecz majątek został mu oddany do dyspozycji w ramach tzw. działań wewnętrznych przez jednostkę budżetową - RZGW w P., przez którą Gospodarstwo zostało utworzone jako wyodrębniona z tej jednostki, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. W świetle poczynionych wyżej rozważań należy stwierdzić, że Gospodarstwo Pomocnicze RZGW w P. nie może być podatnikiem podatku od nieruchomości, albowiem nie zaistniało w odniesieniu do niego żadne ze zdarzeń określonych w art. 3 § 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, skutkujących powstaniem obowiązku podatkowego.
Konsekwencją udzielonej wyżej interpretacji musi być odmowa udzielenia, na wniosek Gospodarstwa Pomocniczego, interpretacji co do obowiązku opłacania przez RZGW w P. podatku od nieruchomości od budowli. Pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udziela się bowiem, stosownie do art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, w ich indywidualnych sprawach. Gospodarstwo Pomocnicze jest podmiotem odrębnym organizacyjnie i finansowo od RZGW w P., a zatem postawiona wyżej kwestia opodatkowania RZGW nie jest indywidualną sprawą Gospodarstwa w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu Ordynacji. Gospodarstwo Pomocnicze nie ma w zatem legitymacji do żądania udzielenia interpretacji w tym zakresie.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Strona może wnieść na nią skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, w terminie 30 dni od doręczenia decyzji. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem tut. Kolegium.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj