Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/70/MCA/13/RD-31893/13
z 11 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2011 r. Nr ILPB2/415-912/11-5/WS wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2011 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29 sierpnia 2011 r. został złożony w dniu 5 września 2011 r. (data wpływu do siedziby organu podatkowego).


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym pismem z dnia 28 listopada 2011 r. Nr ILPB2/415-912/11-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie doręczono w dniu 1 grudnia 2011 r., odpowiednio uzupełnienie wniosku nastąpiło w dniu 12 grudnia 2011 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje od 1 czerwca 2010 r. projekt badawczy „T(…)” (zwany dalej „T”), współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, pomoc bezzwrotna w ramach VII Programu Ramowego, na podstawie Aneksu nr 2 do grantu, gdzie Wnioskodawca jest określony jako beneficjent projektu. VII Program Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. Do zadań Wnioskodawcy w projekcie „T” należy:

  1. prowadzenie badań zlecanych przez partnerów konsorcjum dotyczących zrównoważonego rozwoju. Badania te są istotnym elementem opracowanych tzw. poważnych gier (od ang. Serius games), mających wspomóc szybki rozwój kompetencji osób pracujących w przedsiębiorstwach na terenie Unii Europejskiej,
  2. przeprowadzanie i opracowywanie wywiadów z ekspertami z domeny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych w ujęciu globalnym zgodnie z metodyką ACTA,
  3. zbieranie opinii od menadżerów przedsiębiorstw na temat najlepszego sposobu wykorzystania poważnych gier do poprawiania kompetencji personelu przedsiębiorstw, którymi zarządzają,
  4. przeprowadzanie testów oprogramowania do rozwoju umiejętności w zakresie innowacji, zarządzania projektami oraz zrównoważonego rozwoju wytwarzania,
  5. opracowywanie raportów obejmujących strategię wykorzystania rezultatów projektu,
  6. koordynacja prac, konsorcjum realizującego projekt „T”, dotyczących informowania potencjalnych użytkowników poważnych gier o możliwości zdobywania kompetencji lub ich doskonalenia.

Za prace badawcze w realizowanym projekcie „T” Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia. Wszelkie nakłady i wydatki ponoszone na rzecz projektu finansowane są z dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowej pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Jednocześnie wątpliwości budzi kwestia zwolnienia z podatku dochodowego osób fizycznych osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu „T”, a opłacanych z grantu Komisji Europejskiej.

W piśmie z dnia 24 lutego 2009 r. Nr DD3/0680/IMD/09/BMI9-1731, Minister Finansów stwierdził, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Zdaniem Ministra Finansów zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków takich jak: ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta (1), zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych (2), bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej (3).


Zdaniem Wnioskodawcy wymienione przez Ministra Finansów kryteria są spełnione przez pracowników Wnioskodawcy wykonujących prace na rzecz projektu „T”:

  • Wnioskodawca jest beneficjentem środków na podstawie Aneksu nr 2 do grantu z dnia 17 grudnia 2010 r.: „wymienione instytucje stają się beneficjentami od dnia podanego przy każdej z instytucji: (...) Wnioskodawca, reprezentowany przez członka zarządu oraz/lub przez prezesa lub upoważnione przez nie osoby. Data rozpoczęcia uczestnictwa: 1 czerwiec 2010 r.”,
  • środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie, co wynika z Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz umowy o Grant Agreement),
  • pracownicy Wnioskodawcy, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem „T”, są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych Wnioskodawcy, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu,
  • wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektu „T” są finansowane ze środków pochodzących bezpośrednio z grantu Komisji Europejskiej.

Wnioskodawca zaznacza, że zwolnieniu z podatku podlegałaby tylko ta część wynagrodzenia pracownika, która jest opłacana ze środków bezzwrotnej pomocy Komisji Europejskiej w ramach projektu „T”.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu „T” w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca może skorygować podatek pobrany od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ustawy Ordynacja podatkowa, podatek odprowadzony od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń podlega korekcie. W przypadku wynagrodzeń wypłaconych w 2010 r. korekcie podlegają informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2010 r. (art. 81 § 1 oraz art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa). Natomiast informacje PIT-11 za 2011 r. zostaną sporządzone z uwzględnieniem zwolnienia od podatku od osób fizycznych wynagrodzeń w części finansowanej z grantu Komisji Europejskiej.

Deklaracja PIT-4R za 2010 r. oraz zaliczki na podatek PIT-4R za 2011 r., zdaniem Wnioskodawcy nie podlegają korekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za prawidłowe.

W pierwszej kolejności Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu poinformował, że przedmiotem interpretacji o numerze ILPB2/415-912/11-5/WS jest odpowiedź na pytanie nr 2 w odniesieniu do ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź na pytanie nr 1 w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarta została w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2011 r. Nr ILPB2/415-912/11-4/WS.

Jednocześnie mając na względzie rozstrzygnięcie zawarte w ww. interpretacji indywidualnej o numerze ILPB2/415-912/11-4/WS, zgodnie z którym dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej, bezpośrednio realizujących cel programu, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, odnosząc się do pytania nr 2 dotyczącego korekty podatku pobranego od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń Dyrektor Izby Skarbowej poinformował, w sytuacji gdy Wnioskodawca sporządził pracownikom informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2010 r., w których wykazał przychód zwolniony z opodatkowania, to winien dokonać odpowiedniej korekty tej informacji i przesłać ją ponownie podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego, mimo upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego za ten rok. Informacja PIT-11 powinna bowiem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym i pobranych zaliczkach na podatek.

Z kolei informacje PIT-11 za 2011 r. powinny zostać sporządzone przez Wnioskodawcę z uwzględnieniem zwolnienia od podatku od osób fizycznych wynagrodzeń w części finansowanej z grantu Komisji Europejskiej.

Dodatkowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że mimo iż Wnioskodawca postąpił w sposób nieprawidłowy gdyż do dochodów osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej, bezpośrednio realizujących cel programu, nie zastosował zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to jednak nie powinien korygować dotychczas wpłaconych w 2011 r. zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych ww. świadczeń, a w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) wpisać faktycznie pobrane zaliczki, również te od dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Wnioskodawca nie powinien dokonywać korekty wystawionej za rok 2010 deklaracji PIT-4R, bowiem deklaracja ta sporządzona została prawidłowo - odzwierciedlała zaistniały w tym roku stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy. W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do jej korygowania.


Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Na wstępie należy zauważyć, iż w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2011 r. Nr ILPB2/415-912/11-4/WS wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w dniu 9 kwietnia 2013 r. Minister Finansów zmienił z urzędu wyżej wymienioną interpretację i uznał, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2011 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.

W ocenie Ministra Finansów wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji prac badawczych, finansowanych z dotacji w ramach pomocy bezzwrotnej Komisji Europejskiej (VII Program Ramowy) nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy, jako płatniku, ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń stosownie do postanowień art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo na Wnioskodawcy ciąży również obowiązek sporządzenia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, o której mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tym, że w informacji tej ww. wynagrodzenia winny być wykazane w części E „Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki”, a nie w części F „Informacja o przychodach zwolnionych od podatku oraz o załączniku”.

Zważywszy, iż odpowiedź na pytanie drugie dotyczące korekty podatku pobranego od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń w części sfinansowanej ze środków Komisji Europejskiej jest konsekwencją odpowiedzi na pytanie pierwsze (stanowisko Ministra Finansów wobec możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2013 r. Nr DD3/033/69/MCA/13/RD-30956), uznać należy iż Wnioskodawca nie powinien korygować wcześniej pobranego podatku od ww. wynagrodzeń.

Celem korekty deklaracji, o której mowa w rozdziale 10 Działu III ustawy - Ordynacja podatkowa, jest bowiem poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - tym razem poprawnym - wypełnieniu deklaracji.

Skoro jednak Wnioskodawca dokonując obliczenia i poboru podatku od wynagrodzeń pracowników - do których mimo ich częściowego sfinansowania ze środków Komisji Europejskiej nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - postąpił prawidłowo, to tym samym brak jest podstaw do skorygowania podatku pobranego od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń.

Dotyczy to zarówno deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek za rok 2010 (PIT-4R) jak i informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w roku 2010 r. (PIT-11), w której wynagrodzenie osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę przy realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych Wnioskodawca wykazał wraz z innymi dochodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Taką samą zasadę sporządzania deklaracji podatkowych Wnioskodawca winien zastosować w rozliczeniu dochodów uzyskanych w roku 2011. Zatem jedynie w sytuacji gdy przy obliczaniu należnych zaliczek na podatek dochodowy, o których mowa w części C wiersz pierwszy PIT-4R, Wnioskodawca nie uwzględnił podlegającego opodatkowaniu wynagrodzenia wypłaconego osobom zatrudnionym przy realizacji projektu (współfinansowanego ze środków unijnych), lub też ww. wynagrodzenie Wnioskodawca wpisał w PIT-11 w części F „Informacja o przychodach zwolnionych od podatku oraz o załączniku” zamiast w części E „Dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki”, to powinien dokonać korekty tych formularzy stosownie do postanowień art. 81 w związku z art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. jest nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 16 grudnia 2011 r. Nr ILPB2/415-912/11-5/WS, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj