Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-218/13-2/MM
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013r. (data wpływu 11 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług kształcenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług kształcenia.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] świadczy usługi edukacyjne i szkoleniowe. Spółka w ramach prowadzonej działalności oferuje kursy i szkolenia w zakresie następujących dziedzin: podatki, rachunkowość, finanse, kadry i płace, controlling, zarządzanie strategiczne oraz rozwój kompetencji zawodowych i osobistych. Wskazane kursy i szkolenia prowadzone są w siedzibie Spółki w Warszawie oraz w różnych miastach wojewódzkich na terenie Polski.

Spółka uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto jako placówka kształcenia ustawicznego o nazwie „M. sp. z o.o.” Fakt wpisu do powyższej ewidencji udokumentowany jest Zaświadczeniem z 16 czerwca 2011r. o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto. Zaświadczenie wydane zostało przez Biuro Edukacji Urzędu miasta na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) [dalej: ustawa o systemie oświaty].

Zgodnie z powyższym zaświadczeniem, Spółka posiada status placówki kształcenia ustawicznego w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Zakres działalności placówki obejmuje kursy i szkolenia z zakresu: podatków, rachunkowości, finansów, kadr i płac, controllingu, zarządzania strategicznego, rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych. Zgodnie z powyższym zaświadczeniem placówka posiada siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności w Warszawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy świadczone przez Spółkę na terenie Polski usługi kształcenia w zakresie podatków, rachunkowości, finansów, kadr i płac, controllingu, zarządzania strategicznego, rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”?


W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Spółkę na terenie Polski usługi kształcenia w zakresie: podatków, rachunkowości, finansów, kadr i plac, controllingu, zarządzania strategicznego, rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W związku z powyższym aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, muszą zostać spełnione 2 przesłanki:

  1. Spółka musi być objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  2. usługi muszą być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.

Ad 1) Spółka jako jednostka objęta systemem oświaty


Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty: system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

W związku z powyższym, warunkiem uzyskania statusu jednostki objętej systemem oświaty jest posiadanie wpisu do ewidencji szkól i placówek niepublicznych prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, dany podmiot musi posiadać stosowny wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, przez co staje się jednostką objętą systemem oświaty.


Przez jednostki objęte systemem oświaty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, należy zatem rozumieć między innymi osoby prawne oraz osoby fizyczne, które prowadzą szkoły bądź placówki niepubliczne wpisane do odpowiednich dla tych podmiotów ewidencji.


Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto, jako placówka kształcenia ustawicznego. Potwierdzeniem tego faktu jest uzyskanie przez Spółkę zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto. Zaświadczenie zawiera elementy wymagane przepisami ustawy o systemie oświaty. Nie ulega zatem wątpliwości, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty.

W związku z powyższym, posiadanie przez Wnioskodawcę statusu niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, należącej do systemu oświaty, uprawnia Wnioskodawcę na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT do zwolnienia od podatku VAT prowadzonych na terytorium Polski kursów i szkoleń z zakresu podatków, rachunkowości, finansów, kadr i płac, controllingu, zarządzania strategicznego, rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych.


Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:

  • w interpretacji z 2 kwietnia 2012r. (nr IBPP1/443-1830/11/LSz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że „mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia w odniesieniu do wskazanych szkoleń. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”;
  • w interpretacji z 27 grudnia 2011r. (nr IPTPP2/443-548/11-6/IR) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „w przypadku, gdy Wnioskodawca uzyska zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych, obejmujące prowadzenie i organizowanie kursów wyrównawczych przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego i maturalnego, to z chwilą uzyskania tego zaświadczenia, Wnioskodawca będzie spełniał kryteria uprawniające do zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy przedmiotowych usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.”


Ad. 2) Świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania


Druga przesłanka zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT stwierdza, że zwolnienie to obejmuje usługi kształcenia i wychowania. Oznacza to, iż zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dotyczy obu tych rodzajów usług, zarówno usług w zakresie kształcenia, jak i usług w zakresie wychowania. Nie ma przy tym konieczności, aby dana jednostka objęta systemem oświaty świadczyła jednocześnie usługi w zakresie kształcenia i usługi w zakresie wychowania. Analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT prowadzi bowiem do wniosku, że zwolnienie to obejmuje każdy z tych rodzajów usług, również wtedy, gdy dana jednostka prowadzi działalności wyłącznie w zakresie jednego z tych rodzajów, to jest wyłącznie usługi w zakresie kształcenia albo wyłącznie usługi w zakresie wychowania.


Powyższe stanowisko znajduje jednoznaczne potwierdzenie w Interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe.


Przykładowo w interpretacji z 3 lipca 2012r. (nr IPTPP1/443-276/12-5/IG) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo- podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.” Podobnie w interpretacji z 28 lipca 2011 r. (nr ILPP1/443-649/11-4/MK) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż „dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.” Identyczne stanowiska wynikają z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 maja 2012 r. (nr IPTPP1/443-110/12-4/AK) czy też z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z 6 kwietnia 2011 r. (sygn. PT8/033/6/SBA/11/PT).

Organizowane przez Spółkę kursy i szkolenia z zakresu podatków, rachunkowości, finansów, kadr i płac, controllingu, zarządzania strategicznego, rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych mieszczą się niewątpliwie w zakresie usług kształcenia. W związku z powyższym spełniona jest druga przesłanka do zastosowania dla świadczonych przez Spółkę usług zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.


Wobec powyższego, świadczone przez Wnioskodawcę na terytorium Polski usługi spełniają warunki dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.


Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji z 28 lipca 2011 r. (nr ILPP1/443-649/11-4/MK) Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że „z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługi w zakresie kształcenia, wypełniona zostaje podmiotowo - przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, co oznacza, że przedmiotowe usługi od dnia 1 stycznia 2011r. są zwolnione od podatku VAT.” Identyczne stanowiska wynikają z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 3 lipca 2012 r. (nr IPTPP1/443-276/12-5/IG) czy też z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27 grudnia 2011 r. (nr IPTPP2/443-548/11-6/IR).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj