Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-180/13-2/IG
z 23 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4.03.2013 r. (data wpływu 7.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług świadczonych w ramach projektu oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług świadczonych w ramach projektu oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (Uczelnia), w partnerstwie z Fundacją, realizuje na mocy umowy finansowej zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie 1 z dnia 27 lipca 2012 r. projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Okres realizacji projektu to 01.09.2012r. - 30.06.2014r. Okres realizacji projektu na mocy podpisanej umowy finansowej to 01.09.2012 - 30.06.2013 roku. Projekt skierowany jest do studentów obcokrajowców nie będących obywatelami Unii Europejskiej, którzy posiadają dokument uprawniający ich do nieprzerwanego pobytu na terytorium Polski przez okres co najmniej 12 miesięcy. W projekcie biorą udział w większości studenci Wnioskodawcy ale również studenci z innych uczelni.


W ramach projektu przeprowadzane są następujące kursy/szkolenia:

  • z języka polskiego, które pozwolą obywatelom krajów trzecich na przełamanie bariery językowej co pozytywnie wpłynie na ich integrację z naszym krajem,
  • z zakresu polskiej kultury i dziedzictwa narodowego, które pozwolą obcokrajowcom poznać i zrozumieć naszą kulturę,
  • warsztaty tematyczne Help Desk których celem jest pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, prowadzenie centrum informacyjnego i organizacja i prowadzenie warsztatów (międzykulturowych, psychologicznych i prawnych). Celem projektu jest wymiana wiedzy na temat różnych kultur i tradycji oraz doświadczeń związanych z przeprowadzką i życiem w obcym kraju.

Uczestnicy będą mogli nie tylko poznać nasz kraj ale również zintegrować się z biorącymi udział w szkoleniach przedstawicielami innych państw, poznając ich kulturę i zwyczaje. Pozwoli im to zmierzyć się z różnymi aspektami integracji, prowadzącymi do wzrostu świadomości na temat różnic, jak i podobieństw kulturowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługi szkoleniowe opisane w G.68 świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu są zwolnione z podatku od towarów i usług i czy VAT jest kwalifikowalny ww. projekcie?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie kształcenia oraz usługi ściśle z tymi usługami związane, świadczone przez Uczelnię zwolnione są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie: paragrafu 13 ust. 19 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 73, poz. 392).

Usługi świadczone w ramach projektu jak również działalność Uczelni (ustawa o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 26 b) są zwolnione z podatku od towarów i usług i Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek VAT w projekcie jest kwalifikowalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podstawowa stawka podatku – na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2013r. poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iżWnioskodawca w partnerstwie z Fundacją, realizuje na mocy umowy finansowej zawartej z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie z dnia 27 lipca 2012 r. projektwspółfinansowany z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Okres realizacji projektu to 01.09.2012r. - 30.06.2014r. Okres realizacji projektu na mocy podpisanej umowy finansowej nr to 01.09.2012 - 30.06.2013 roku. Projekt skierowany jest do studentów obcokrajowców nie będących obywatelami Unii Europejskiej, którzy posiadają dokument uprawniający ich do nieprzerwanego pobytu na terytorium Polski przez okres co najmniej 12 miesięcy. W projekcie biorą udział w większości studenci Uczelni ale również studenci z innych uczelni.


W ramach projektu przeprowadzane są następujące kursy/szkolenia:

  • z języka polskiego, które pozwolą obywatelom krajów trzecich na przełamanie bariery językowej co pozytywnie wpłynie na ich integrację z naszym krajem,
  • z zakresu polskiej kultury i dziedzictwa narodowego, które pozwolą obcokrajowcom poznać i zrozumieć naszą kulturę,
  • warsztaty tematyczne Help Desk których celem jest pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, prowadzenie centrum informacyjnego i organizacja i prowadzenie warsztatów (międzykulturowych, psychologicznych i prawnych). Celem projektu jest wymiana wiedzy na temat różnych kultur i tradycji oraz doświadczeń związanych z przeprowadzką i życiem w obcym kraju.

Uczestnicy będą mogli nie tylko poznać nasz kraj ale również zintegrować się z biorącymi udział w szkoleniach przedstawicielami innych państw, poznając ich kulturę i zwyczaje. Pozwoli im to zmierzyć się z różnymi aspektami integracji, prowadzącymi do wzrostu świadomości na temat różnic, jak i podobieństw kulturowych.


Warto w tym miejscu odnieść się do przepisów art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), zgodnie z którym podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na to przez kogo dana usługa jest świadczona, ale także na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia. Ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez uczelnie, jednostki naukowe Wnioskodawca oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Natomiast przepis § 13 ww. rozporządzenia poszerza zakres zwolnienia od podatku VAT o świadczenie usług kształcenia innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc innych niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Konfrontując przedstawiony we wniosku stan faktyczny z przytoczonym powyżej przepisami prawa, zarówno tych, które określają zakres zwolnień jak i tych które wskazują zadania uczelni należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez uczelnię w ramach przedmiotowego projektu wpisują się w zakres wyznaczony regulacjami ustawy o szkolnictwie wyższym. Ponadto, z uwagi na treść § 13 ust. 1 pkt 19 cyt. rozporządzenia, zdecydowanie rozszerzającą zakres zwolnień od podatku, w zaistniałych okolicznościach, co do zasady wystarczającym do objęcia zwolnieniem świadczonych usług kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym tj. świadczenie ich przez uczelnię.

Rozstrzygając wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu należy przywołać brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną - usługa będzie objęta zwolnieniem od podatku w trybie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia, stąd też Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj