Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD1/423-10/06
z 9 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD1/423-10/06
Data
2007.02.09
Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
fundusz
środki pomocowe
Pytanie podatnika
1. Czy koszty obciążające projekt są kosztami uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia?
2. Czy przychód z otrzymanej subwencji jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23? 3. Czy w powyższym przypadku będą występowały różnice kursowe? 4. Czy księgowania stosowane przez Spółkę są prawidłowe?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko "Z." Spółka z o.o. w E., ul. ... .-. , NIP: ...-..-..-... dotyczące:
W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 14 listopada 2006 r. (data wpływu 15.11.2006 r.) uzupełnionym w dniu 16.01.2007 r. Strona wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jako spółka z 100% udziałem gminy miasta otrzymał środki w walucie euro na podstawie zawartego porozumienia na wdrożenie operacji "P.", zatwierdzonej przez Komitet Monitorujący i Sterujący (MSC) programu inicjatyw wspólnotowych (CIP) „I.” w dniu 10.01.2005r. w Kopenhadze. Przedmiotem tego porozumienia jest kontrakt na subwencje pomiędzy władzą zarządzającą "C." Strefy Północnej i partnerem prowadzącym. W związku z podpisanym porozumieniem Spółka z o.o. wszelkie koszty obciążające ten projekt księguje jako koszty uzyskania przychodu w koszty działalności z rozszerzeniem analitycznym dotyczącym projektu. Po sporządzeniu raportu za okres 6-miesięcy i przeliczeniu wszystkich kosztów na godziny zaangażowania w projekcie. Raporty przeliczane są ze złotych na euro według miesięcznego kursu waluty. Po zatwierdzeniu raportu Spółka otrzymuje certyfikat będący podstawą otrzymania środków pieniężnych (euro), które przeliczane są w ciągu roku według kursów kupna stosowanych na dzień wpływu waluty przez bank (konto dewizowe). Ponadto Spółka przedstawiła sposób ujęcia księgowego na poszczególne konta operacji związanych z projektem. W związku z powyższym Strona wystąpiła z pytaniami: Zdaniem Spółki przychód z tytułu otrzymania zwrotu kosztów – subwencji korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23, zgodnie z którym „dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”. Odnośnie różnic kursowych Spółka stoi na stanowisku, że różnice wystąpią w momencie sprzedaży waluty. Zdaniem Spółki różnice kursowe od własnych środków w walutach obcych ustala się jako różnicę między wartością tych środków obliczoną przy zastosowaniu kursu sprzedaży walut z dnia faktycznej zapłaty, oraz kursu kupna walut z dnia ich otrzymania albo kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, ogłoszonego przez bank, z którego usług korzysta spółka. Ponadto Podatnik oświadczył, iż w sprawie objętej wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje. Na podstawie przedstawionego porozumienia Konsorcjum zawartego przez i pomiędzy Partnerami "P." w strukturze ... (północ) przedmiotem tego porozumienia jest organizacja partnerstwa aby wdrożyć operację ....... "P.". Porozumienie zostało zawarte od dnia 10.01.2005 r. do daty, gdy każdy z partnerów otrzyma należny zwrot swojej ostatniej płatności przez Komisję UE do CIP „I.” według Rozporządzenia Rady (EC) Nr 1260/1999 art. 32(4). Organizacja "P." skupia administrację portową i przedsiębiorstwa zarządzające portami w krajach członkowskich Unii Europejskiej, a także Rosji. Ze strony polskiej członkami tego projektu są zarządy portów w Sz./Ś. oraz E.. Członkami projektu jest 20 miast portowych z 12 krajów Unii Europejskiej między innymi Niemiec, W. Brytanii, Włoch, Danii, Finlandii, Polski, krajów nadbałtyckich, a także Rosji. Projekt jest realizowany w latach 2005-2007. Jego celem jest identyfikacja najważniejszych wyzwań stojących obecnie przed europejskim sektorem portowym i maksymalne wsparcie uczestniczących w projekcie partnerów celem poprawy ich struktur administracyjno-zarządzających oraz zacieśnienia integracji pomiędzy nimi. Powyższe cele są realizowane poprzez zorientowane na praktykę zawodową spotkania informacyjne, warsztaty, seminaria i publikację fachowych czasopism. Ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego polscy partnerzy mogą uzyskać dofinansowanie w wysokości do 75% kosztów kwalifikowalnych projektu. Środki ERDF są przekazywane w postaci refundacji. Na podstawie pkt. 4 § 5 porozumienia partnerzy dostają zwrot wszystkich swoich wydatków oprócz ich wkładu początkowego, który został wniesiony deklaracją o współfinansowaniu. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U. nr 116 poz. 1206). Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi zgodnie art.3 ust 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r. jak i w przepisach art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. W świetle przedstawionego stanu faktycznego ostateczny odbiorca (spółka) w istocie jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością (zwrotem kosztów), a więc „usług”, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca). Środki otrzymane przez spółkę z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażającej stanowią stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychody, natomiast wydatki sfinansowane z tych środków będą stanowiły koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy. Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla Spółki będą neutralne, bowiem przychody ze środków otrzymanych od Instytucji Wdrażającej (subwencja) zostaną zrównoważone wydatkami, na sfinansowanie realizowanych projektów, stanowiącymi koszty podatkowe. A zatem wydatki na realizację projektu będą kosztami uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, natomiast otrzymany zwrot tych wydatków będzie przychodem podatkowym. W świetle powyższego stanowisko spółki w zakresie zwolnienia dochodów z tytułu otrzymanej refundacji z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust.1 pkt 23 jest nieprawidłowe. Kwestia powstawania podatkowych różnic kursowych została zawarta w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tak zgodnie z art. 12 ust. 2 przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. Na podstawie art. 12 ust. 2a przychody z tytułu różnic kursowych od własnych środków lub wartości pieniężnych w walutach obcych ustala się jako różnicę między wartością tych środków obliczoną przy zastosowaniu kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodu oraz kursu kupna walut z dnia ich otrzymania albo kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, ogłaszanego odpowiednio przez bank, z którego usług korzystał podatnik, oraz art. 15 ust. 1 zgodnie z którym koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z dnia poniesienia kosztu. Na podstawie art. 15 ust. 1a koszty z tytułu różnic kursowych od własnych środków lub wartości pieniężnych w walutach obcych ustala się jako różnicę między wartością tych środków obliczoną przy zastosowaniu kursu sprzedaży walut z dnia faktycznej zapłaty oraz kursu kupna walut z dnia ich otrzymania albo kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, ogłaszanego odpowiednio przez bank, z którego usług korzystał podatnik, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006 r. W przestawionym stanie faktycznym, zgodnie z powyższym unormowaniem różnice kursowe (dodatnie lub ujemne) w spółce wystąpią w momencie dokonania sprzedaży waluty. Nadmienić należy, że z dniem 01.01.2007 r. ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. nr 217 poz. 1589) wprowadzono art. 15a unormowania w zakresie różnic kursowych. Dla celów podatkowych podatnicy mogą przyjąć faktycznie stosowany kurs walut, np. bankowy lub kantorowy albo wynikający z umowy, jednakże nie może on być niższy niż kurs kupna i wyższy niż kurs sprzedaży ogłaszany przez Bank... . Przy różnicach kursowych koszt poniesiony związany będzie z powstaniem zobowiązania (w dacie otrzymania faktury) i zapłatą w dacie uregulowania zobowiązań w jakiejkolwiek formie. Ponadto w wyniku nowelizacji ustawy podatnicy uzyskali możliwość wyboru rozliczania różnic kursowych według reguł wynikających z zasad rachunkowości (art. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) albo według zmienionych art. 15a uregulowań podatkowych. Z przepisu art. 14a § 1 wynika, że z zapytaniem może wystąpić podatnik, płatnik lub inkasent o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pytanie Spółki w zakresie stosowanego sposobu księgowań operacji gospodarczych nie dotyczy prawa podatkowego. Zagadnienia te normują przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 ze zm.). Zatem organ podatkowy nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w tym zakresie. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na postanowienie w zakresie interpretacji służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.