Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-001/2006/PF
z 3 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-001/2006/PF
Data
2006.01.03



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
produkcja
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Pytania: 1)Czy produkcja i sprzedaż przedmiotowych towarów powinna odbywać się w formie składu podatkowego?,2)Czy produkcja wyrobów zdefiniowanych w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych podlega obciążeniu podatkiem akcyzowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym?3)Czy komponenty do produkcji estrów podlegają obciążeniu podatkiem akcyzowym, szczególnie spirytus metylowy (metanol), i spirytus etylowy (etanol)?.4)Czy mam prawo nabywać komponenty bez podatku akcyzowego?5)Czy będę mógł stosować zwolnienia z podatku akcyzowego, o których mowa w §12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami).6)Czy produkcja estrów na własny użytek jako paliwo do silników wysokoprężnych objęta jest akcyzą. Jeśli tak to w jakiej wysokości?7)Czy zakup ON wykorzystywanego do produkcji biopaliwa na bazie estrów powinien być dokonywany bez akcyzy?8)Czy sprzedaż estrów na kraj i zagranicę jest objęta akcyzą. Jeśli tak to w jakiej wysokości? 9)Czy produkcja i sprzedaż biopaliwa produkowanego na bazie ON z dodatkiem estrów powinna odbywać się w formie składu podatkowego?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika bez numeru z dnia 13.10.2005r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 17.10.2005r.), uzupełnionego pismem bez numeru z dnia 31.10.2005r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 02.11.2005r.), i pismem z dnia 08.11.2005r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 08.11.2005r.) :

POSTANAWIAMocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym za : nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I EOdpowiadając na Państwa wniosek w sprawie interpretacji przepisów dotyczących podatku akcyzowego bez numeru z dnia 13.10.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 17.10.2005r.), uzupełnionego pismem bez numeru z dnia 31.10.2005r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 02.11.2005r.), i pismem z dnia 08.11.2005r. (wpływ do UC w Gliwicach dnia 08.11.2005r.), działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), udzielam pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następujący sposób : 1.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Wnioskodawca zamierza uruchomić produkcję estrów metylowych i estrów wyższych kwasów tłuszczowych zdefiniowanych w art. 2 pkt. 5 ustawy z dnia 02.10.2003r.o biopaliwach. Wg PKWiU produkty te należą do grupowania 24.66.48-90.30. Celem uruchomienia powyższej produkcji jest mieszanie ich z olejem napędowym lub wykorzystywanie ich jako paliwo do silników. 1.2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy produkcja i sprzedaż ww. nie musi odbywać się w formie składu podatkowego - niezależnie czy produkcja jest prowadzona na własny użytek, sprzedaż krajową, czy zagraniczną. 1.3) Pytanie : Czy produkcja i sprzedaż przedmiotowych towarów powinna odbywać się w formie składu podatkowego?1.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późniejszymi zmianami), "Ustawa reguluje : zasady wytwarzania, magazynowania i obrót biokomponentami stosowanymi w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych". Zgodnie z powyższą ustawą, poniższe określenia oznaczają : biokomponenty : ester lub bioetanol oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe (art. 2 pkt 4); ester : estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów (art. 2 pkt 5); produkty uboczne i odpady : melasa, odpady przemysłu spożywczego lub gastronomii zawierające węglowodany, tłuszcze roślinne albo zwierzęce oraz tłuszcze pochodzące z procesów utylizacji zwierząt lub procesów oczyszczania ścieków przeznaczone do produkcji biokomponentów (art. 2 pkt 3). Art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy statuuje, iż : "Użyte w ustawie określenia oznaczają : biopaliwa ciekłe : b)estry, o których mowa w pkt 5, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym;c)olej napędowy, zawierający powyżej 5% estrów, o których mowa w pkt 5, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym". Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami), oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zgodnie z art. 1 cytowanej ustawy "Ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy". Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym określenie "skład podatkowy" oznacza - miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Szczegółowe przepisy dotyczące składów podatkowych zostały zawarte w Dziale II "Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi" Rozdziale 2 "Składy podatkowe" cytowanej ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "W składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce". Ustęp 2 powyższego art. mówi, iż "Produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się w składzie podatkowym". Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedmiotowe estry są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi - biorąc pod uwagę zawartą w piśmie wnioskodawcy deklarację, iż zostaną one zużyte jako samoistne paliwa lub zostaną wykorzystane do produkcji biopaliw. Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym "Użyte w ustawie określenia oznaczają : wyroby akcyzowe zharmonizowane - paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy". Natomiast przepis art. 62 ustawy o podatku akcyzowym szczegółowo określa zakres przedmiotowy paliw silnikowych i olejów opałowych. Zgodnie z brzmieniem art. 62 ust. 1 ustawy "Do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się : wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy". Przedmiotowy załącznik wymienia w poz. 1 - 12 wszystkie wyroby akcyzowe zharmonizowane wchodzące w skład paliw silnikowych oraz olejów opałowych. Należy również podkreślić fakt, że określona w ten sposób list produktów wchodzących w skład paliw silnikowych oraz olejów opałowych może być automatycznie rozszerzona, ponieważ ustawa, za paliwa silnikowe i oleje opałowe uznaje również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na to do jakiego grupowania PKWiU lub kodów CN wyroby te zostaną sklasyfikowane. Art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż "Do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się : pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN". Podstawowym celem powyższego rozszerzenia zakresu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poprzez odwołanie się do sposobu wykorzystania wyrobów było ograniczenie przypadków, w których produkty wykorzystywane do celów napędowych lub opałowych unikały opodatkowania podatkiem akcyzowym poprzez ich klasyfikację do symboli PKWiU lub kodów CN, które nie były wymienione w załącznikach do ustawy. Art. 63 ustawy o podatku akcyzowym, określa z kolei zakres podmiotów, które ze względu na wykonywaną działalność powinny zostać uznane za producentów oraz przetwórców paliw silnikowych, a także olejów opałowych. Prawidłowa interpretacja tego przepisu ma istotne znaczenie, ponieważ uznanie danego podmiotu za producenta lub przetwórcę wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powoduje, że czynności wykonywane przez tego rodzaju podmioty mogą być wykonywane tylko i wyłącznie w składzie podatkowym. W efekcie każdy podmiot, który zostanie zaliczony do grona producentów lub przetwórców paliw silnikowych lub olejów opałowych, jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia na prowadzenie swojej działalności w składzie podatkowym. Przepis art. 63 ustawy o podatku akcyzowym, nie zawiera precyzyjnej definicji producenta oraz przetwórcy przedmiotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Przepis ten wskazuje tylko te podmioty, które dodatkowo należy zaliczyć do grona producentów lub przetwórców. Konsekwentnie, w celu ustalenia podstawowego zakresu podmiotów, które należy uznać za producentów lub przetwórców, trzeba się odnieść do potocznego, językowego rozumienia słowa "producent" lub "przetwórca". Producentem będzie więc każdy podmiot, który coś produkuje, wytwarza określone dobra, np. przedsiębiorstwo, fabryka lub osoba prywatna. Natomiast za czynność produkcji należy uznać zorganizowaną działalność ludzką mającą na celu wytworzenie określonych dóbr materialnych lub też proces wytwarzania czegoś dla potrzeb człowieka. Za produkcją należy uznać czynność, w wyniku której powstaje nowy produkt (zmiana CN lub PKWiU). Przyjęcie powyższego pozwala wyłączyć z zakresu podmiotowego producentów paliw silnikowych i olejów opałowych te podmioty, które dokonują uszlachetniania bądź wzbogacania gotowych już wyrobów akcyzowych, jeżeli w wyniku tych czynności produkt finalny będzie sklasyfikowany do tego samego grupowania, jak wyrób poddawany czynnościom uszlachetniania. Przykładem powyższych czynności, które nie powinny zostać uznane za produkcję lub przetwarzanie paliw będą czynności potasacji benzyn, ponieważ w jej wyniku nie powstaje produkt, który powinien być sklasyfikowany do innego grupowania. Nie może również, np. fakt posiadania koncesji na wytwarzanie paliw, jednoznacznie przesądzać, że wszystkie czynności dokonywane przez dany podmiot należy traktować jako produkcję lub przetwarzanie. Kwestia koncesjonowania czynności związanych z wytwarzaniem paliw nie powinna wpływać na sposób traktowania tych czynności z punktu widzenia podatku akcyzowego. Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że podmioty, które dokonują czynności uszlachetniania bądź wzbogacania paliw silnikowych i innych wyrobów ropopochodnych, a nawet w pewnym stopniu ich mieszania nie powinny być uznawane za producentów wyrobów akcyzowych, jeżeli produkty finalne oraz produkty poddawane wzbogacaniu wchodzą w skład tego samego grupowania, a podmiot dokonujący tych czynności nabył surowce opodatkowane akcyzą wg stawek właściwych dla danych wyrobów oraz, dodatkowo, kwota zapłaconej akcyzy jest nie mniejsza niż kwota akcyzy od wyrobu powstającego w drodze mieszania. Poza przytoczonymi powyżej definicjami producenta oraz przetwórcy ustawa wprost wymienia podmioty, które należy uznać za producentów. Zgodnie z art. 63 ustawy, za producentów paliw silnikowych i olejów opałowych należy traktować podmioty, które dokonują następujących czynności : wytwarzanie paliw silnikowych w drodze mieszania lub przeklasyfikowywania komponentów paliwowych, wytwarzanie olejów opałowych w drodze mieszania lub przeklasyfikowywania komponentów paliwowych. Zakres czynności uznawanych przez ustawę za przetwarzanie wprawdzie nie jest zdefiniowany w przepisach, jednakże został przedstawiony przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 27.04.2005r. PA-VI-03/109.2/04/1640. Wskazał on, że przez czynność przetwarzania należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim poddano wyrób, w wyniku których otrzymano inny wyrób akcyzowy". Zatem, zdaniem MF za przetwórców paliw i olejów należy uznać wszystkie podmioty, które dokonują czynności przetwarzania w rozumieniu przedstawionym powyżej. Dodatkowo, w tym samym piśmie MF wskazało, że za producentów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nie należy uznawać podmiotów, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane w celu ich zużycia do produkcji wyrobu nie będącego wyrobem akcyzowym zharmonizowanym. Mając powyższe na uwadze, za producentów paliw i olejów nie należy uznawać podmiotów, które w procesie produkcji wyrobów finalnych wykorzystują paliwa silnikowe i oleje, pod warunkiem że wyrób finalny zostanie zaklasyfikowany do innego grupowania PKWiU lub kodu CN niż wymienione w pozycjach 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy (np. producent opon wykorzystujący oleje ropy naftowej nie jest producentem wyrobów akcyzowych, ponieważ wyrób finalny w postaci opon nie stanowi wyrobu akcyzowego zharmonizowanego). Biorąc powyższe po uwagę należy stwierdzić, iż biopaliwa, które zamierza produkować wnioskodawca, tj. estry i olej napędowy, zawierający powyżej 5% estrów są paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, co z kolei determinuje fakt, że ich produkcja powinna odbywać tylko i wyłącznie w składzie podatkowym. 2.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Jak pkt 1.1. 2.2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy produkcja ta nie jest objęta akcyzą. 2.3) Pytanie : Czy produkcja wyrobów zdefiniowanych w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych podlega obciążeniu podatkiem akcyzowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym?2.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Opodatkowaniu akcyzą podlegają : 1)produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2)wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3)sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; 4)eksport i import wyrobów akcyzowych; 5)nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa". Ze sprzedażą na terytorium kraju zostały zrównane przez ustawodawcę czynności wymienione w art. 4 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, m. in. zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż produkcja wyrobów określonych w art. 2 pkt 5 ustawy "o biopaliwach", które są przeznaczone do użycia jako samoistne paliwo lub do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z biokomponentów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. 3.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Jak pkt 1.1. 3.2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy nie przewidziano obciążenia podatkiem akcyzowym zakupu komponentów do produkcji estrów. 3.3) Pytanie : Czy komponenty do produkcji estrów podlegają obciążeniu podatkiem akcyzowym, szczególnie spirytus metylowy (metanol), i spirytus etylowy (etanol)?. 3.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Wyroby polegające akcyzie zostały określone w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z zapisami pozycji 33 ww. załącznika akcyzie podlega alkohol etylowy (etanol), nieskażony, o mocy alkoholu 80% objętości lub więcej (PKWiU 15.92.11). Natomiast zgodnie z zapisami pozycji 6 ww. załącznika akcyzie podlegają : pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU, zatem alkohol metylowy (metanol), podlega akcyzie. 4.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Jak pkt 1.1. 4.2) Stanowisko Podatnika : Wykorzystując zasady działania składu podatkowego mam prawo do korzystania z systemu zawieszeń poboru akcyzy i opłacania tego podatku dopiero po wyprowadzeniu paliwa ze składu podatkowego w celu zużycia na własne potrzeby jako paliwo lub w celu sprzedaży finalnemu odbiorcy. 4.3) Pytanie : Czy mam prawo nabywać komponenty bez podatku akcyzowego? 4.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Obrót wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w procedurze z zapłaconą akcyzą. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowy, "Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są : 1)produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym; 2)przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju; 3)zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu". "Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są : nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy", art. 26 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym. Biorąc powyższe pod uwagę, firma w przypadku gdy będzie prowadzić skład podatkowy będzie posiadać uprawnienie do nabywania przedmiotowych komponentów w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. W każdej chwili, prowadząc skład podatkowy, wnioskodawca może również nabywać przedmiotowe komponenty z zapłacona akcyzą. 5.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Jak w pkt 1.1.5.2) Stanowisko Podatnika : Brak. 5.3) Pytanie : Czy będę mógł stosować zwolnienia z podatku akcyzowego, o których mowa w §12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami). 5.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Zgodnie z §12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami), "Zwalnia się od akcyzy : 1)biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z 2004r. z późniejszymi zmianami), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach; 2)paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw". "Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie pod warunkiem , że : 1)podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych; 2)podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczenia właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; 3)nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; 4)podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów:, §12 ust. 2 rozporządzenia. Paragraf 12 rozporządzenia w ust. 3 statuuje, iż "Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ma zastosowanie pod warunkiem, że : 1)podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartości w nich biokomponentów;2)podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem". Zgodnie z §24a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późniejszymi zmianami), "W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dostarczanych na terytorium kraju do podmiotów uprawnionych do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem, z zastrzeżeniem §24b - 24m". Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż wnioskodawca będzie mógł korzystać z powyższych zwolnień po spełnieniu warunków określonych w §12 ust. 2 lub §13 ust. 3 powyższego rozporządzenia. 6.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Zużywanie estrów na własny użytek jako paliwo do silników wysokoprężnych. 6.2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy nie jest to objęte akcyzą. 6.3) Pytanie : Czy produkcja estrów na własny użytek jako paliwo do silników wysokoprężnych objęta jest akcyzą. Jeśli tak to w jakiej wysokości? 6.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : W poprzednich punktach wykazano, iż produkcja estrów na własny użytek jako paliwo do silników wysokoprężnych objęta jest akcyzą. Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu". Na podstawie delegacji zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami). Zgodnie z §2 ust. 1 ww. rozporządzenia "Stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, ..., ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", obniża się do wysokości określonej w :1)załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju; 2)załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowe oraz importowanych". Stawka akcyzy na przedmiotowe estry wykorzystywane na własny użytek jako paliwo do silników wysokoprężnych została określona w poz. 4 załącznika nr 1 i wynosi 1.882,00 zł / 1.000 l. 7.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Zakup ON wykorzystywanego do produkcji biopaliwa na bazie estrów. 7.2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy zakup ten powinien być dokonywany bez akcyzy. 7.3) Pytanie : Czy zakup ON wykorzystywanego do produkcji biopaliwa na bazie estrów powinien być dokonywany bez akcyzy? 7.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Jak pkt 4.4.8.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Sprzedaż estrów na kraj i zagranicę. . 8.2) Stanowisko Podatnika : Brak . 8.3) Pytanie : Czy sprzedaż estrów na kraj i zagranicę jest objęta akcyzą. Jeśli tak to w jakiej wysokości? 8.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Sprzedaż estrów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliwa silnikowego jest objęta akcyzą. Stawka akcyzy została określona w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego w punkcie 4 załącznika nr 1 i punkcie 3 załącznika nr 2 do rozporządzenia i wynosi 1.882,00zł / 1.000 l. Należy również mieć na uwadze przepisy art. 26 ust. 1 do 3 ustawy o podatku akcyzowym, które przewidują możliwość zawieszenia poboru akcyzy w przypadkach określonych w tym przepisie. 9.1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Produkcja i sprzedaż biopaliwa produkowanego na bazie ON z dodatkiem estrów w ilości 11% do 25%. 9.2) Stanowisko Podatnika : Zdaniem wnioskodawcy produkcja i sprzedaż biopaliwa produkowanego na bazie estrów niekoniecznie musi odbywać się w formie składu podatkowego. Wysokość zwolnienia uzależniona jest od zawartości procentowej estrów w biopaliwie. 9.3) Pytanie : Czy produkcja i sprzedaż biopaliwa produkowanego na bazie ON z dodatkiem estrów powinna odbywać się w formie składu podatkowego? 9.4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Jak pkt 1.4. Wysokość zwolnienia natomiast jest uzależniona nie od zawartości procentowej estrów w biopaliwie, a od ilości litrów biokomponentów dodanych do paliw. Poruszono również w punkcie 5.4.Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Celnego w Gliwicach stwierdza, iż stanowisko prezentowane przez firmę jest: nieprawidłowe. Niniejsza interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Państwa indywidualnej sprawie, dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania. P O U C Z E N I E Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Katowicach za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Stosownie do treści art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć do niego znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj