Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich
PD-P/423-1/07
z 1 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-P/423-1/07
Data
2007.02.01



Autor
Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
podatek dochodowy od osób prawnych
podstawa opodatkowania
wpłata
zaliczka uproszczona


Pytanie podatnika
Stosowanie uproszczonej formy zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art.216 § 1 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Spółki z dnia 11.01.2007 r. (data złożenia do tutejszego organu podatkowego - 11.01.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w indywidualnej sprawie Spółki, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Zgodnie z treścią art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa – naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, albo marszałek województwa, stosownie do swej właściwości, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 11.01.2007 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Pytanie zawarte we wniosku dotyczyło stosowania uproszczonej formy zapłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, określony w przepisach art. 25 ust. 6, 7, 7a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Opisany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
Spółka, począwszy od 2005 r., przyjęła i stosuje uproszczoną formę wpłaty zaliczekna podatek dochodowy od osób prawnych określoną w art. 25 ust. 6 o podatku dochodowym od osób prawnych.
O wybraniu uproszczonej formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy Spółka zawiadomiła pisemnie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich pismem z dnia 17.02.2005 r.
W zawiadomieniu tym wskazano, że bazą przyjętą do obliczenia kwoty zaliczek na 2005 r. była kwota podatku wykazanego w zeznaniu CIT-8 za 2002 r. (za rok 2003 wystąpiła strata podatkowa) oraz sposób obliczenia zaliczki na 2005 r.
Pismem z dnia 25.01.2006 r. firma, w drodze kontynuacji przyjętej zasady, informacyjnie zawiadomiła o przyjęciu, jako podstawy naliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na rok 2006, kwoty podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8 za rok 2004. Zarówno w zeznaniu CIT-8 za 2002 r. jak i w zeznaniu CIT-8 za 2004 r. nie wystąpiły kwoty odliczeń od podatku. Wszystkie zaliczki uiszczono terminowo i nie składano korekt zeznań podatkowych za rozpatrywane lata podatkowe.

Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy prawidłowo przyjęła, jako podstawę obliczania zaliczek miesięcznych w podatku dochodowym od osób prawnych na 2005 r. i 2006 r. wielkości podatku wynikające z pozycji podatek należny po odliczeniach wynikającyz zeznań CIT-8 i „ czy zasadnym będzie analogiczne odniesienie dla celów obliczenia wysokości zaliczki miesięcznej na 2007 r. – jako bazę rok 2005.”
Zajmując własne stanowisko w sprawie, wymagane przepisami art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa w treści obowiązującej do dnia 1 lipca 2007 r., Spółka stwierdziła, że jej zdaniem spełniła wszystkie warunki określone ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych dla stosowania uproszczonej formy wpłaty zaliczek na ten podatek i w sposób prawidłowy określiła podstawę do ich naliczania i wysokość miesięcznej zaliczki począwszy od rozliczeń za rok 2005 oraz, iż może kontynuować przyjęty sposób w rozliczeniu za rok 2007.
Spółka złożyła także oświadczenie, że wobec Spółki nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W sprawie objętej zapytaniem Spółki mają zastosowanie przepisy art. 25 ust. 6, 7, 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z brzmieniem tych przepisów obowiązującym w latach 2005 i 2006, podatnicy mieli prawo, bez obowiązku składania deklaracji miesięcznych, wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowymw uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Od dnia 01.01.2007 r. z treści tego przepisu usunięty został zapis dotyczący deklaracji miesięcznych, ponieważ począwszy od tej daty podatnicy tego podatku nie mają obowiązku składania miesięcznych deklaracji, ze względu na zmianę art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podatnicy, którzy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek na zasadach wyżej opisanych są obowiązani:
1) w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowegow terminie wpłaty pierwszej zaliczki w rok podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek. Zawiadomienie to dotyczy lat następnych, chyba, że podatnik w terminie pierwszej wpłaty zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.
2) stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym,
3) wpłacać zaliczki w terminach określonych w art. 25 ust. 2 i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach,
4) dokonać rozliczenia w podatku dochodowym za rok podatkowy zgodnie z art. 27 ustawy.

Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Za rok podatkowy 2002 i rok podatkowy 2004 Spółka uzyskała dochód. Za 2003 r. w zeznaniu rocznym wykazano stratę podatkową.
W dniu 18 lutego 2005 r. do tutejszego organu podatkowego zostało złożone przez Spółkę zawiadomienie o przyjęciu uproszczonej formy wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Spółka dokonywała wpłat w uproszczonej formie w całym roku podatkowym 2005 i 2006 w terminach określonych w art. 25 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Za 2005 r. Spółka dokonała rozliczenia podatku dochodowego zgodnie z art. 27 tej ustawy.
Wobec powyższego Spółka nabyła prawo do wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek w podatku dochodowym od osób prawnych w 2005 r. i 2006 r. W stosunku do 2005 r. Spółka uprawnienia tego nie utraciła, natomiast za 2006 r. koniecznym jest jeszcze dokonanie rozliczenia za rok podatkowy 2006 r.

W przypadku, jeżeli Spółka nie złoży rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy do dnia 20.02.2007 r., będzie mogła wpłacać w 2007 r. zaliczki na ten podatek w uproszczonej formie.

Odnosząc się do zapytania Spółki w zakresie prawidłowości ustalania wysokości zaliczek w 2005 r. i 2006 r. oraz zasad obowiązującym w tym zakresie na 2007 r. tutejszy organ podatkowy stwierdza, że wysokość zaliczek wpłacanych przez Spółkę zarówno w 2005 r. jak i 2006 r. ustalona została prawidłowo.
Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka ustaliła zaliczki na 2005 r. w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania za 2002 r., (za 2003 r. Spółka poniosła stratę) z uwzględnieniem zmiany stawek podatkowych w podatku dochodowym obowiązującym w tych latach. Natomiast kwoty zaliczek na 2006 r. zostały ustalone w wysokości 1/12 kwoty podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8 za 2004 r.
Zawarte w przepisie art. 25 ust. 6 ustawy sformułowanie „podatku należnego wykazanego w zeznaniu” wskazuje, że jest to kwota podatku obliczona od podstawy opodatkowania według obowiązującej w danym roku podatkowym stawki podatku dochodowego.
Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest dochód ustalony zgodnie z art. 7 ustawy, po odliczeniu darowizn wyszczególnionych w tymże art. 18 ust. 1 pkt. 1 ustawy.
Ustalenie dochodu zgodnie z art. 7 oznacza, że należy ustalić nadwyżkę przychodów nad kosztami ich uzyskania, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, przy czym przy ustalania dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów wyszczególnionych w art. 7 ust. 3 ustawy. Natomiast przepis ust. 5 tegoż art. 7 uprawnia podatnika do obniżenia dochodu w danym roku podatkowym o część straty (w wysokości określonej w tym przepisie) poniesionej w poprzednich pięciu latach podatkowych.

Przepis dotyczący ustalania wysokości kwoty zaliczki wpłacanej w formie uproszczonej nie uzależnia uprawnienia do korzystania z tej formy od faktu, czy podatnik skorzystał, czy też nie z prawa do odliczenia straty z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym lub obniżenia dochodu o kwoty darowizny. Muszą być spełnione jedynie warunki określone w przepisie art. 25 ust. 6 i 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z powyższego kwota podatku należnego obliczona zgodnie z obowiązującymi przepisami i wykazana w dziale F zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 za 2005 r. jest podstawą do ustalenia kwoty należnych zaliczek wpłacanych w uproszczonej formie w 2007 r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (art.14b § 1 Ordynacji podatkowej), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich (art. 220 i 223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj