Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IB/415-51/06
z 31 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IB/415-51/06
Data
2007.01.31



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
autostrada
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochody uzyskane z tytułu wynagrodzenia za pracę w związku z bezpośrdnią realizacją projektów "Budowa autostrady A2 na odcinku Dąbie-Wartkowice" i "Budowa autostrady A2 na odcinku Wartkowice-Emilia" - finasowanych w 82 % ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności oraz projektu "Budowa autostrady A2 na odcinku Emilia-Stryków" - fiansowanego w 75 % ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Funduszu ISPA?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stwierdza, że stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 20.11.2006r. jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 16.11.2006r. (data wpływu: 20.11.2006r.), uzupełnionym w dniu 22.12.2006r. zwrócił się Pan o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy o pracę jest Pan zatrudniony w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi na stanowisku Kierownika Projektu Unijnego przy realizacji - współfinansowanych od sierpnia 2004r. do chwili obecnej przez Unię Europejską - następujących projektów:

  1. projekt 2004/PL/16/C/PT/001-4: "Budowa autostrady A2 na odcinku Dąbie-Wartkowice", finansowany w 82 % ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności, a w 18 % z budżetu Państwa,
  2. projekt 2004/PL/16/C/PT/001-5: "Budowa autostrady A2 na odcinku Wartkowice-Emilia", finansowany w 82 % ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności, a w 18 % z budżetu Państwa,
  3. projekt 2003/PL/16/P/PT/020-01: "Budowa autostrady A2 na odcinku Emilia-Stryków", finansowany w 75 % ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej w ramach Funduszu ISPA, a w 25 % z budżetu Państwa.


W tym stanie faktycznym wyraził Pan stanowisko, że realizował Pan bezpośrednio cel projektów finansowanych z środków pomocowych Unii Europejskiej, a zatem uzyskany przez Pana z tego tytułu dochód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym powinien mieć Pan prawo do złożenia korekt zeznań podatkowych za lata 2004-2005.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie po sprawdzeniu dyspozycji wynikających z przepisów art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji:

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanymi przez niego programami.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • dochody te są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie to adresowane jest także - co do zasady - do pracowników, jednakże w świetle przytoczonych powyżej przepisów - do skorzystania ze zwolnienia nie wystarczy, że pracownik firmy bezpośrednio realizuje cel projektu, ponieważ ważne jest także pochodzenie środków, z których jest wynagradzany.

Zgodnie z decyzjami Komisji Europejskiej program ISPA to jeden z trzech obok Phare i SAPARD przedakcesyjnych instrumentów finansowych, w ramach których w latach 2000-2006 miało być przekazywane wsparcie finansowe Wspólnot Europejskich dla krajów kandydujących z Europy Środkowo-Wschodniej. Jego celem było zapewnienie krajom kandydującym pomocy w osiąganiu standardów i norm Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury transportowej i ochrony środowiska pod kątem przyszłego członkostwa w UE poprzez współfinansowanie dużych projektów inwestycyjnych w sektorze środowiska i transportu.
Na mocy Traktatu Akcesyjnego projekty zatwierdzone przez Komisję Europejską jako ISPA są kontynuowane od dnia akcesji jako projekty Funduszu Spójności.

Wsparcie Wspólnot dla Polski w latach 2004-2006 jest realizowane na mocy ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004r. Nr 116, poz. 1206).
Powyższy dokument określa cele rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, w tym wspierane cele rozwoju regionalnego oraz sposoby ich osiągania.
W celu realizacji Planu - w myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy - utworzono:

  1. sektorowe programy operacyjne,
  2. regionalne programy operacyjne,
  3. inne programy operacyjne,
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju programy, o których mowa w pkt 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, natomiast strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych. Ponadto powyższe programy, jak również strategia wykorzystania Funduszu Spójności mogą być także współfinansowane ze środków prywatnych.

Pomoc finansową z funduszy strukturalnych oraz z Funduszu Spójności, ze względu na kierunki jej przeznaczenia, można podzielić na środki, z których finansowane są programy inwestycyjne, a także programy o charakterze społecznym i edukacyjnym.

Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty służące rozwojowi infrastruktury publicznej. Celem nadrzędnym jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej.
Ze środków pochodzących z Funduszu Spójności finansowane są wynagrodzenia osób zatrudnionych przy bezpośredniej realizacji programów, np. zatrudnionych przy budowie dróg i autostrad.Do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu programów finansowanych z Funduszu Spójności nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wynika to z zasady finansowania projektów realizowanych w ramach poakcesyjnych Funduszy Strukturalnych oraz Funduszu Spójności, zgodnie z którą wydatki na ich realizację są prefinansowane z środków budżetu Państwa, a zatem pomoc jaką otrzymują bezpośredni beneficjenci pochodzi z środków pożyczonych z budżetu Państwa, natomiast zwrot wydatków jest dokonywany przez Komisję Europejską po realizacji programu.

W świetle powyższych unormowań należy stwierdzić, że pomoc ta stanowi jedynie refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
A zatem nie jest to pomoc otrzymywana z środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy stan faktyczny potwierdza brak podstaw do zastosowania zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego Pana stanowisko przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2006r.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj