Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-570/12/LSz
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-570/12/LSz
Data
2012.09.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
gmina
infrastruktura
inwestycje
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta części gruntu należącego do Wnioskodawcy zabudowanego infrastrukturą wraz z drogą, będzie wypełniać definicję towarów i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcę – jako następcę prawnego R. Sp. z o.o., na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług należy traktować jako podmiot, któremu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy obiektów posadowionych na gruncie będącym obecnie własnością Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012r. (data wpływu 29 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2012r. (data wpływu 30 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta części działki będącej własnością Wnioskodawcy wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej infrastrukturą będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta części działki będącej własnością Wnioskodawcy wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej infrastrukturą będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2012r. (data wpływu 30 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

K. Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podmiotem działającym na rynku nieruchomości. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. świadczenie usług najmu powierzchni handlowych. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

W 2007r. Spółka nabyła w ramach aportu przedsiębiorstwo od R. Sp. z o.o. (dalej: R.). W skład przedsiębiorstwa wchodziły m.in. nieruchomość gruntowa (dalej: Działka), Centrum Handlowo-Rozrywkowe … (dalej: CH …) oraz Infrastruktura (dalej: Infrastruktura). Aport przedsiębiorstwa pozostawał poza zakresem opodatkowania VAT.

Infrastruktura została wybudowana przez R. w ramach budowy CH ... R. odliczył podatek naliczony od wydatków poniesionych przy budowie Infrastruktury.

Na Działce Spółki znajduje się droga publiczna z infrastrukturą naziemną i podziemną. Tym samym, część Infrastruktury – m.in. ekrany dźwiękoszczelne, oświetlenie uliczne, część instalacji odwadniającej – jest zlokalizowana na Działce Spółki. Pozostała część Infrastruktury (w tym m.in. wodociąg, część instalacji kanalizacji deszczowej) znajduje się na gruncie będącym własnością Miasta R. (dalej: Miasto). Całość Infrastruktury jest aktualnie w użytkowaniu Wnioskodawcy, tj. nie jest udostępniona zewnętrznemu przedsiębiorstwu przesyłowemu.

Obecnie, Spółka planuje przekazać na rzecz Miasta część Działki wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej Infrastrukturą, a także Infrastrukturę położoną na gruncie Miasta. Planowane przekazanie ma nastąpić nieodpłatnie – Spółka nie otrzyma w zamian wynagrodzenia.

Spółka, działając zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.; dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami), zainicjowała proces wydzielenia części Działki, która ma zostać przekazana Miastu. Przekazanie tej części Działki (wraz z drogą oraz znajdującą się na niej Infrastrukturą) nastąpi z mocy prawa w oparciu o art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Odrębnie zostanie przekazana Infrastruktura, która usytuowana jest na gruncie Miasta – przekazanie nastąpi na podstawie umowy/ porozumienia o nieodpłatnym przekazaniu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że obiekty mające być przedmiotem przekazania stanowią budowle trwale związane z gruntem w rozumieniu PKOB jak i Prawa budowlanego.

Przedmiotowa infrastruktura została wybudowana w ramach budowy Centrum Handlowo-Rozrywkowego … (dalej: CH …) i oddana do użytkowania w lutym 2007r. CH … zostało otwarte 16 marca 2007r.

Spółce, która wybudowała przedmiotową infrastrukturę – R. Sp. z o.o. (dalej: R. lub Spółka) – przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy tych obiektów.

Budowa przedmiotowych obiektów została dokonana w celach służących działalności gospodarczej spółki, która je budowała (R.). Działalność R. polegała przede wszystkim na najmie powierzchni handlowych i zarządzaniu CH ….

Wybudowanie przedmiotowych obiektów było niezbędne dla zapewnienia pełnej funkcjonalności CH … tj. spełnienia oczekiwań najemców i konsumentów, umożliwienia klientom dogodnego dojazdu, umożliwienia wynajmu powierzchni w CH … i osiągania określonego poziomu przychodów z tego tytułu. W tym kontekście należy podkreślić, że bez Infrastruktury CH …. nie mogłoby działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Tym samym Spółka nie mogłaby uzyskiwać przychodów z wynajmu powierzchni handlowych CH …. albo przychody te byłyby znacznie ograniczone (w szczególności w stosunku do wysokości przychodów, jakie osiąga podmiot wynajmujący powierzchnie w centrum handlowym posiadającym stosowną infrastrukturę). Nie ulega bowiem wątpliwości, iż zapewnienie odpowiedniej infrastruktury (m.in. sanitarnej) jest absolutnym minimum, którego spełnienia oczekuje najemca i konsument. Tym samym, brak infrastruktury w praktyce uniemożliwiłby wynajem powierzchni CH … (a zatem uniemożliwiłby prowadzenie działalności opodatkowanej VAT).

Po przejęciu przedsiębiorstwa od R. Wnioskodawca nie zmienił przeznaczenia i sposobu wykorzystywania przedmiotowych obiektów. Obiekty te są użytkowane w taki sam sposób, jak przez przedsiębiorstwo, które Wnioskodawca przejął i służą one wyłącznie czynnościom opodatkowanym.

Po przejęciu aportu Wnioskodawca nie dokonywał dodatkowych nakładów inwestycyjnych na przedmiotową infrastrukturę.

Spółka zobowiązała się do budowy CH … i zrealizowania infrastruktury drogowej na mocy umowy sprzedaży działek przez Miasto R. na rzecz R. Spółka została wyłoniona nabywcą działek na podstawie publicznego przetargu ofertowego na sprzedaż nieruchomości z przeznaczeniem pod centrum handlowe. Budowa pozostałej infrastruktury (m.in. wodociągu, instalacji kanalizacji deszczowej) była niezbędna dla zapewnienia pełnej funkcjonalności CH … i wynikała z odpowiednich przepisów prawa budowlanego (na etapie rozpoczęcia realizacji projektu inwestycyjnego Spółka była zobligowana do uzyskania pozwolenia na budowę (art. 28 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.; dalej: Prawo budowlane). Do dokumentacji składanej w celu uzyskania pozwolenia na budowę załącza się projekt budowlany, który podlega zatwierdzeniu w decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 34 ust. 4 Prawa budowlanego). Natomiast w myśl art. 34 ust. 3 pkt 3 lit. a i b Prawa budowlanego, projekt budowlany, stosownie do potrzeb, powinien zawierać oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych, a także oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. Przepis ten ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w której obiekty budowlane wznoszone są na terenach pozbawionych dostępu do odpowiedniej infrastruktury, a następnie inwestor wymusza na właściwych organach ich uzbrojenie. Niewątpliwie więc gwarancja budowy infrastruktury przez R. warunkowała uzyskanie stosownych oświadczeń, a w konsekwencji również pozwolenia na budowę CH …).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowane nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta części Działki wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej Infrastrukturą będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta części Działki wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej Infrastrukturą będzie pozostawało poza zakresem opodatkowania VAT.

Poniżej Spółka szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko.

  1. Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
    Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
    W określonych przypadkach opodatkowaniu VAT podlegać mogą również dostawa towarów i świadczenie usług mimo ich nieodpłatnego charakteru. Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Z kolei w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się m.in. wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, właściwa ocena skutków podatkowych planowanego przekazania na rzecz Miasta części Działki wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej Infrastrukturą wymaga w pierwszej kolejności ustalenia, czy takie działanie będzie stanowić dostawę towarów, czy należy je zakwalifikować jako świadczenie usług.
    Jak Wnioskodawca wskazał, część Działki, która ma zostać przeniesiona bez wynagrodzenia na rzecz Miasta, stanowi obecnie własność Spółki. W związku z tym, nie ulega wątpliwości, iż na skutek przekazania jej Miastu dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania tą częścią Działki jak właściciel. Operację tę należy zatem uznać za dostawę towarów.
    Co istotne, na taką kwalifikację podatkową tej czynności nie będzie miał wpływu sposób, w jaki nastąpi przeniesienie wydzielonej części Działki. Okoliczność, że część Działki przejdzie na Miasto z mocy prawa, w oparciu o właściwe przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami (a nie przykładowo, w drodze umowy cywilnoprawnej), pozostaje bez znaczenia w niniejszej sprawie. Istotny jest jedynie skutek w postaci przeniesienia prawa do rozporządzania towarem Jak właściciel (por. Interpretacja Dyrektora Izby 5karbowej w Poznaniu z 25 października 2011r., nr ILPP2/443-1119/11-2/AK).
  3. W świetle art. 191 ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej: KC) własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. Z kolei, zgodnie z art. 48 KC, do części składowych gruntów należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale związane z gruntem. Jednocześnie, w myśl art. 47 § 1 KC, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności. Stosownie zaś do art. 49 § 1 KC, urządzenia służące do odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.
    Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy KC oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, cała infrastruktura znajdująca się na Działce – mająca zostać przekazana Miastu – stanowi, jako część składowa Działki, własność właściciela Działki, tj. Spółki. W konsekwencji, planowane przekazanie przez Spółkę Infrastruktury na rzecz Miasta także należy uznać za przeniesienie prawa do rozporządzania tymi składnikami jak właściciel i tym samym – za dostawę towarów.
  4. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
    • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    • wszelkie inne darowizny
    – jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
    W konsekwencji, w celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę Działki wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej Infrastrukturą będzie podlegało opodatkowaniu VAT, należy ustalić, czy Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych składników majątku.
    Jak Wnioskodawca wskazał, Spółka nabyła Działkę wraz z infrastrukturą w ramach aportu przedsiębiorstwa dokonanego w 2007r. W dacie dokonania aportu transakcje mające za przedmiot przedsiębiorstwo były wyłączane z opodatkowania VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W rezultacie, przy takich operacjach nie występował podatek naliczony. Wnioskodawcy nie przysługiwało zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Mając na uwadze powyższe, nieodpłatne przekazanie części Działki wraz z drogą oraz znajdującą się na niej Infrastrukturą na rzecz Miasta nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT – nie jest bowiem spełniona przesłanka wskazana w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, od której uzależnione jest opodatkowanie nieodpłatnych dostaw towarów (Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych składników majątku).

Prawidłowość powyższego stanowiska znajduje także potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (przykładowo w Interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 7 września 2011r., nr IPTPP2/443-271/11-4/JN, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lutego 2010r. nr IPPP1-443-49/10-2/AS oraz z 22 maja 2009r., nr IPPP1-443-216/09-4/JB), które odnoszą się do analogicznej sytuacji, tj. nieodpłatnego przekazania składników majątku nabytych uprzednio w drodze aportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Powyższego przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powyższego wynika, że istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Mowa jest tu o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Definicja ta wskazuje, iż istotny jest przede wszystkim ekonomiczny, a nie prawny aspekt transakcji, bowiem w przypadku tym nie musi nastąpić przeniesienie własności towarów w rozumieniu prawa cywilnego.

Spośród czynności „przeniesienia prawa rozporządzenia towarami jak właściciel” można wymienić takie czynności jak: sprzedaż, zamianę oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu, tj. nie tylko uprawnienia do korzystania z nabytych towarów, ale i obciążenia oraz wyzbycia się własności.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby doszło do opodatkowania nieodpłatnej dostawy towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • dokonującym dostawy jest podatnik podatku od towarów i usług,
  • przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przedmiotem dostawy jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu w całości lub w części.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2007r. Wnioskodawca nabył w ramach aportu przedsiębiorstwo od R. Sp. z o.o. Aport przedsiębiorstwa pozostawał poza zakresem opodatkowania VAT. W skład przedsiębiorstwa wchodziły m.in. nieruchomość gruntowa, Centrum Handlowo-Rozrywkowe R. oraz Infrastruktura, która została wybudowana przez R. w ramach budowy CH …. odliczył podatek naliczony od wydatków poniesionych przy budowie Infrastruktury. Na działce będącej własnością Wnioskodawcy znajduje się droga publiczna z infrastrukturą naziemną i podziemną, m.in. ekranami dźwiękoszczelnymi oświetleniem ulicznym, część instalacji odwadniającej. Całość Infrastruktury jest aktualnie w użytkowaniu Wnioskodawcy, tj. nie jest udostępniona zewnętrznemu przedsiębiorstwu przesyłowemu.

Obecnie Wnioskodawca planuje przekazać na rzecz Miasta część gruntu wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej infrastrukturą, położoną na gruncie Wnioskodawcy. Planowane przekazanie ma nastąpić nieodpłatnie.

Obiekty mające być przedmiotem przekazania stanowią budowle trwale związane z gruntem w rozumieniu PKOB jak i Prawa budowlanego.

Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dojdzie do nieodpłatnego przekazania towarów polegającego na przekazaniu wybudowanej infrastruktury wraz z drogą oraz gruntem należącym do Wnioskodawcy. Skoro bowiem przedmiotem dostawy będzie zarówno grunt jak i obiekty stanowiące budowle trwale z tym gruntem związane, to spełniona zostanie definicja towaru z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Jednakże w celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę działki wraz z drogą oraz ze znajdującą się na niej infrastrukturą będzie podlegało opodatkowaniu VAT, koniecznym jest ustalenie, czy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przy nabyciu obiektów mających być przedmiotem przekazania.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w ramach aportu przedsiębiorstwo, w skład którego wchodziły m.in. nieruchomość gruntowa, Centrum Handlowo-Rozrywkowe oraz Infrastruktura. Aport przedsiębiorstwa pozostawał poza zakresem opodatkowania VAT.

Infrastruktura została wybudowana przez R. – zbywcę przedsiębiorstwa w ramach budowy Centrum Handlowo-Rozrywkowego. Spółce, która wybudowała przedmiotową infrastrukturę przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy tych obiektów.

Z ww. przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega każda odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednak ustawodawca w przepisie art. 6 ustawy o VAT wyłączył z zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług określone czynności. Stosownie bowiem do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ww. transakcji jest konsekwencją postanowień art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.).

Polskie przepisy VAT osiągają więc dozwolony przez dyrektywę skutek – tj. uznanie, że przeniesienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części na inny podmiot nie jest dostawą, poprzez regulację zawartą w art. 6 ustawy o VAT.

Jednocześnie ustawodawca poprzez regulacje zawarte w przepisie art. 91 ust. 9 ustawy o VAT wprowadził obowiązek skorygowania podatku naliczonego od nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, że korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego w tym zakresie następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika.

Regulacje zwarte w art. 6 pkt 1 i art. 91 ust. 9 ustawy o VAT mają na celu zachowanie zasady neutralności VAT, tj. w każdym przypadku odbiorca będzie traktowany jako prawny następca przekazującego, w szczególności co do prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur uzyskanych przez poprzednika. Oznacza to, że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, nabywca powinien być traktowany jako następca prawny.

Powyżej wyrażona zasada sukcesji w podatku od towarów i usług zakłada zatem, że nabywcy przedsiębiorstwa przysługują takie same uprawnienia w zakresie tego podatku, jakie przysługiwały zbywcy ww. przedsiębiorstwa. Istota tak rozumianej sukcesji sprowadza się do tego, że nabywca przedsiębiorstwa jest traktowany jak jego zbywca – tak jakby do zbycia przedsiębiorstwa nie doszło.

W szczególności art. 91 ustawy o VAT stanowiący w ust. 9 ustawy o kontynuacji korekty podatku naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa, wprowadza zasadę sukcesji nabywcy przedsiębiorstwa w zakresie podatku VAT po podmiocie, który wcześniej zbył przedsiębiorstwo.

W konsekwencji, biorąc powyższe przepisy pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawcę – jako następcę prawnego R. Sp. z o.o., na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług należy traktować jako podmiot, któremu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy obiektów posadowionych na gruncie będącym obecnie własnością Wnioskodawcy.

Zatem z uwagi, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do wykonania drogi wraz z infrastrukturą spełniona została przesłanka do uznania przedmiotowego przekazania za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta części gruntu należącego do Wnioskodawcy zabudowanego infrastrukturą wraz z drogą, będzie wypełniać definicję towarów i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług gdyż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy obiektów mających być przedmiotem przekazania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że dotyczą indywidualnych spraw podmiotów, które o nie wystąpiły i nie stanowią źródeł powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj