Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/1-4150/34/06
z 2 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/1-4150/34/06
Data
2007.01.02


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Informacja dla podatnika

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata --> Żądanie stwierdzenia nadpłaty


Słowa kluczowe
odsetki od pożyczki
pożyczka
przychody ze stosunku pracy
stwierdzenie nadpłaty


Pytanie podatnika
1. Czy nadleśnictwo, pomimo udzielenia (...) pożyczki ze swych środków obrotowych, mogło uznać za przychód ze stosunku pracy kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy oprocentowaniem pożyczki ustalonym w umowie a średnim oprocentowaniem pożyczek udzielanych przez banki na zakup samochodów?
2. Jeżeli nadleśnictwo różnicę w oprocentowaniu uznało za przychód i w związku z tym pobrało i odprowadziło podatek, to jak rozwiązać problem podatku pobranego przez płatnika w wysokości większej od należnej?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 oraz art. 75 § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) i art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 24.10.2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 20.10.2006 r., znak: US.I-1.415/6/2006, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, zmienia ww. postanowienie w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28.07.2006 r. w części dotyczącej nieuznania za przychód ze stosunku pracy kwoty stanowiącej różnicę między oprocentowaniem pożyczki udzielonej przez zakład pracy, a średnim oprocentowaniem pożyczek udzielanych przez banki, natomiast za nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia i zwrotu nadpłaty z tytułu pobrania i odprowadzenia przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości wyższej od należnej.

Pismem z dnia 28.07.2006 r. pan Robert F. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik w dniu 26.05.2004 r. otrzymał od zakładu pracy, tj. Nadleśnictwa, pożyczkę w kwocie 20.000,00 zł - oprocentowaną w wysokości 0,10 % na zakup samochodu prywatnego, który zobowiązany był używać również do celów służbowych. Nadleśnictwo przyjęło, że różnica pomiędzy oprocentowaniem ww. pożyczki, a średnim oprocentowaniem pożyczek udzielanych przez banki na zakup samochodów, stanowiła dla podatnika przychód ze stosunku pracy w kwocie 2.772,00 zł i w związku z tym pracodawca pobrał i odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w łącznej wysokości 526,68 zł. W tak przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca sformułował następujące pytania:

  1. "Czy nadleśnictwo, pomimo udzielenia (...) pożyczki ze swych środków obrotowych, mogło uznać za przychód ze stosunku pracy kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy oprocentowaniem pożyczki ustalonym w umowie a średnim oprocentowaniem pożyczek udzielanych przez banki na zakup samochodów?
  2. Jeżeli nadleśnictwo różnicę w oprocentowaniu uznało za przychód i w związku z tym pobrało i odprowadziło podatek, to jak rozwiązać problem podatku pobranego przez płatnika w wysokości większej od należnej?"

Według wnioskodawcy przedmiotowa różnica w oprocentowaniu pożyczki nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem podatnika stanowisko takie wynika z pisma Ministerstwa Finansów Departament Podatków Bezpośrednich z dnia 27.08.2002 r., znak: PB5/RM-033-154-1921/01. W piśmie tym wskazano m.in., że jeżeli zakład pracy nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek, różnica w oprocentowaniu pożyczek nie stanowi dla pracownika przychodu ze stosunku pracy, o ile oprocentowanie to jest stosowane w tej samej wysokości dla wszystkich pracowników. Natomiast w kwestii dotyczącej stwierdzenia i zwrotu nadpłaty podatku pan Robert F. wskazał, iż o zwrot nadpłaty winno ubiegać się Nadleśnictwo, które jako płatnik pobrało podatek w wysokości wyższej od należnej. Płatnik powinien również skorygować zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i złożyć do właściwego urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty w tym podatku oraz korektę deklaracji PIT-4. Ponadto podatnik winien "otrzymać od Nadleśnictwa prawidłowe informacje PIT-11 o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz zwrot nadpłaconego podatku".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej w postanowieniu z dnia 20.10.2006 r., znak: US.I-1.415/6/2006, uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że wprawdzie w zakresie działalności Nadleśnictwa nie mieści się udzielanie pożyczek, jednakże pracownicy mogą ubiegać się o udzielenie pożyczek niżej oprocentowanych niż pożyczki ogólnie dostępne w warunkach rynkowych. W związku z tym, otrzymana przez podatnika pożyczka oprocentowana w sposób preferencyjny, stanowi dla niego przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten powstaje w miesiącu postawienia do dyspozycji pracownika preferencyjnej pożyczki, natomiast jego wysokość jest wyliczana jako różnica pomiędzy wartością odsetek ustalonych na warunkach rynkowych, a wartością odsetek zapłaconych przez pracownika. W kwestii dotyczącej wystąpienia o zwrot nadpłaty podatku do organu podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej wskazał, że w sytuacji dokonania przez podatnika rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, w którym zawyżono zobowiązanie, prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, zgodnie z art. 75 § 2 ordynacji podatkowej, przysługuje podatnikowi. Równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik składa skorygowane zeznanie podatkowe, w którym pomniejsza uzyskany dochód o dochody zwolnione z opodatkowania i wykazuje pobraną od tych dochodów zaliczkę.

Na powyższe postanowienie pan Robert F. złożył zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, w którym nie zgadza się z interpretacją przepisów prawa podatkowego dokonaną przez organy podatkowy I instancji, iż różnica w oprocentowaniu pożyczki udzielonej przez pracodawcę, a średnim oprocentowaniem pożyczek udzielanych przez banki, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu. Zdaniem podatnika wskazana powyżej różnica w oprocentowaniu pożyczki nie stanowi przychodu, o jakim mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Nadleśnictwo nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek. Stanowisko takie potwierdza również Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 27.08.2002 r., znak: PB5/RM-033-154-1921/01. W uzasadnieniu zażalenia podatnik podnosi, iż interpretacja zaprezentowana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej jest sprzeczna z interpretacjami dotyczącymi analizowanej kwestii, zamieszczonymi na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (tj. informacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem z dnia 13.09.2004 r., znak: PD-413/93/2004, informacją Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 25.10.2004 r., znak: 1MUS-1471/NTRI/443-382/04/MSt, informacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotowie z dnia 14.06.2004 r., znak: ZD/415-19/04, informacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie z dnia 16.08.2004 r., znak: Np.-415/43/04, oraz decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18.01.2006 r., znak: 1401/FB/005-880/ZL/05).

Pan Robert F. nie zgadza się również ze stanowiskiem organu podatkowego, iż do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązany jest podatnik. Według skarżącego, to na Nadleśnictwie ciąży obowiązek skorygowania zaliczek na ww. podatek oraz złożenia w urzędzie skarbowym wniosku o stwierdzenie jego nadpłaty, ponieważ to pracodawca jako płatnik pobrał podatek w wysokości większej od należnej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 28.07.2006 r., stanowiska sformułowanego w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej oraz zarzutów zawartych w zażaleniu, zważył, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 tej ustawy, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Na podstawie art. 11 ust. 2a i 2b ww. ustawy wartość innych nieodpłatnych świadczeń oraz częściowo odpłatnych ustala się:

  • jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  • jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  • jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  • w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

    Umowa pożyczki została określona w ustawie z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 13, poz. 93 ze zm.). Artykuł 720 § 1 kodeksu cywilnego stanowi, iż przez umowę pożyczki, dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego gatunku i tej samej jakości. Zawarta umowa może być czynnością prawną dokonaną zarówno pod tytułem odpłatnym, jak i nieodpłatnym. Odpłatność polega na zapłacie odsetek i strony zawierając umowę same kształtują jej warunki. Z powyższego wynika, iż samo udzielenie pożyczki gotówkowej przez zakład pracy nie stanowi dla pracownika przychodu, ponieważ umowa pożyczki nakłada na pożyczającego obowiązek zwrotu tej samej ilości pieniędzy. Rozstrzygając natomiast kwestię opodatkowania kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy oprocentowaniem pożyczki udzielonej przez zakład pracy pracownikowi na podstawie zawartej umowy a oprocentowaniem kredytów bankowych, w przypadku, gdy zakład pracy nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek oraz gdy udzielanie ich odbywa się według tych samych zasad dla wszystkich pracowników i według tej samej stopy procentowej, stwierdzić należy, iż brak jest podstaw do uznania, iż po stronie pracownika powstaje przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W świetle przedstawionych powyżej przepisów oraz zaprezentowanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego należy uznać, że kwota stanowiąca różnicę pomiędzy oprocentowaniu pożyczki udzielonej przez Nadleśnictwo (na zakup samochodu w celu wykorzystywania go m.in. do celów służbowych), a średnim oprocentowaniem pożyczek udzielanych przez banki na zakup samochodów, nie stanowi dla podatnika przychodu ze stosunku pracy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Nadleśnictwo nie prowadzi działalności polegającej na udzielaniu pożyczek, a "zasady udzielenia i oprocentowania pożyczek" - jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku - "są jednakowe dla wszystkich pracowników zatrudnionych na stanowiskach zaliczanych do Służby Leśnej".

    Oceniając zatem przedstawione przez podatnika stanowisko w ww. zakresie na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że jest ono prawidłowe.

    Odnosząc się natomiast do zarzutów zażalenia dotyczących kwestii nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2004 i 2005, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, co następuje:

    Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1ustawy - Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Ogólnie zatem nadpłatę można scharakteryzować jako nienależne świadczenie podatkowe. Z kolei art. 73 § 2 pkt 1 tej ustawy stanowi, iż dla podatników podatku dochodowego nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego. W przypadku uiszczania zaliczek na podatek, nadpłatę w rozumieniu przepisów ww. ustawy, stanowi różnica między kwotą zobowiązania podatkowego za dany rok podatkowy a kwotą uiszczonych zaliczek. W podatku dochodowym od osób fizycznych kwoty uiszczonych zaliczek nie stanowią nadpłat w ciągu roku podatkowego, nawet jeśli z wyliczeń wynika, iż na koniec roku podatkowego ich wysokość będzie wyższa od kwoty zobowiązania podatkowego. Za dzień powstania nadpłaty uważa się dzień złożenia zeznania rocznego, a nie dzień bezzasadnego pobrania zaliczki na podatek. Jeżeli podatnik w wymienionym powyżej zeznaniu wykazał zobowiązanie podatkowe nienależnie lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej, ma prawo, na podstawie art. 75 § 2 pkt 1 lit. a ordynacji podatkowej, do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Równocześnie z ww. wnioskiem podatnik obowiązany jest do złożenia skorygowanego zeznania podatkowego (art. 75 § 3 ordynacji podatkowej).

    Mając na uwadze zaprezentowany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy pan Robert F. uzna, iż jego zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 2004 i 2005 były zawyżone, w wyniku pobrania nienależnie przez Nadleśnictwo zaliczek na ww. podatek z tytułu różnicy w oprocentowaniu preferencyjnej pożyczki, wówczas to on - a nie płatnik - jest uprawniony do skutecznego żądania stwierdzenia nadpłaty w tym podatku. Uprawnienie to może zostać zrealizowane poprzez złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektami zeznań podatkowych za wymienione lata. Płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli na skutek własnych błędów wpłacił podatek w wysokości większej od należnej albo w większej od wysokości pobranego podatku, przez co uszczuplił swój majątek. Jeżeli uszczuplenie nastąpiło z majątku podatnika - tak jak to miało miejsce w niniejszym przypadku - o stwierdzenie nadpłaty może wystąpić tylko podatnik.

    Reasumując: w świetle zaprezentowanego stanu prawnego stanowisko podatnika dotyczące wystąpienia przez Nadleśnictwo z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz jej zwrotu, wyrażone we wniosku z dnia 28.07.2006 r. jest nieprawidłowe. Uwzględnienie powyższych okoliczności skutkuje zmianą postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 20.10.2006 r., znak: US.I-1.415/6/2006, w trybie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.

    Na marginesie wskazać należy, iż w rozpatrywanym zażaleniu podatnik podnosi, że postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej jest sprzeczne z informacjami: Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem z dnia 13.09.2004 r., znak: PD-413/93/2004, Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 25.10.2004 r., znak: 1MUS-1471/NTRI/443-382/04/MSt, Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotowie z dnia 14.06.2004 r., znak: ZD/415-19/04, Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie z dnia 16.08.2004 r., znak: Np.-415/43/04, oraz decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18.01.2006 r., znak: 1401/FB/005-880/ZL/05, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zauważa jednak, że pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w myśl 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Tym samym inny niż ww. organ podatkowy nie jest nią związany.


    Referencje


  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj