Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-937a/12/MN
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-937a/12/MN
Data
2012.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
powiat


Istota interpretacji
Czy Powiat ma prawo do dokonania odliczeń podatku naliczonego, związanego z planowaną inwestycją na podstawie kopii faktur (wystawionych na Powiatowy Zarząd Dróg)?Jeżeli Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, to czy powinien rozliczać podatek VAT od zakupów służących sprzedaży mieszanej według współczynnika struktury sprzedaży?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniach 25 i 29 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 25 i 29 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono m.in. następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat będący czynnym podatnikiem podatku VAT wystąpił z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego, jako instytucji zarządzającej RPO na lata 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Projekt czeka na zakwalifikowanie do dofinansowania. Realizatorem zadania jest:


  • Powiatowy Zarząd Dróg - powiatowa jednostka organizacyjna, powołana do zarządzania drogami powiatowymi i obsługi śródlądowej, obsługi pasażerskiej i towarowej, w szczególności prowadzenia bazy portowej oraz pełnienie funkcji zarządcy w tym zakresie;
  • Starostwo Powiatowe, jako organ sprawujący zadania kontrolne i nadzorujące projekt, głównie pod kątem prawidłowości jego realizacji z umową o dofinansowanie projektu;
  • Gmina Miejska, jako współrealizator wspólnego przedsięwzięcia w zakresie infrastruktury komunikacyjnej.


Efektem realizacji zadania będzie: powstanie funkcjonalnej infrastruktury portowej, obsługa wewnętrzna szlaków wodnych, odpowiadająca standardom współcześnie realizowanych obiektów o podobnej funkcji, przystosowanie dla osób niepełnosprawnych, spełniającą podstawowe funkcje portu śródlądowego. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi … zł.

Wszystkie faktury dotyczące planowanej inwestycji będą wystawiane na Powiatowy Zarząd Dróg. Płatnikiem faktur będzie Powiatowy Zarząd Dróg, który nie jest czynnym podatnikiem „podatku VAT-7”, na podstawie art. 15 ust. 6 oraz art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym postawiono m.in. następujące pytania, sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) :


Czy Powiat ma prawo do dokonania odliczeń podatku naliczonego, związanego z planowaną inwestycją na podstawie kopii faktur (wystawionych na Powiatowy Zarząd Dróg)...

Jeżeli Powiat ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, to czy powinien rozliczać podatek VAT od zakupów służących sprzedaży mieszanej według współczynnika struktury sprzedaży...


Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), Powiatowi jako podatnikowi „z osobowością prawną” na podstawie ustawy o VAT (art. 86 ust. 1) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z kserokopii faktur dotyczących realizowanego przez Powiatowy Zarząd Dróg projektu budowy portu.

Powiat, chcąc skorzystać z prawa do odliczeń podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powinien ustalić proporcję ustaloną jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności zwolnionych i opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego – zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 wskazanej ustawy – stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy także, że faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi transakcje gospodarcze dokonywane pomiędzy podatnikami. Faktura jest dokumentem o charakterze sformalizowanym, zaś dane jakie powinna zawierać zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), który wskazuje m.in., iż faktura dokumentująca dokonanie sprzedaży powinna zwierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy (§ 5 ust. 1 pkt 1), numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11 (§ 5 ust. 1 pkt 2). Uwzględniając powyższe, jak również brzmienie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, zauważyć należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, na podstawie otrzymanych przez tego podatnika faktur VAT dokumentujących rzeczywiste transakcje gospodarcze.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Jak wskazano we wniosku, Powiatowy Zarząd Dróg, będący powiatową jednostką organizacyjną, powołaną do zarządzania drogami powiatowymi i obsługi śródlądowej, obsługi pasażerskiej i towarowej, w szczególności prowadzenia bazy portowej oraz pełnienia funkcji zarządcy w tym zakresie, będzie nabywcą towarów i usług związanych z planowaną inwestycją.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego na podstawie faktur VAT wystawionych na innego podatnika (w omawianej sprawie Powiatowego Zarządu Dróg).

A zatem faktury wystawione na rzecz Powiatowego Zarządu Dróg, nie stanowią dokumentów dających Powiatowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując Powiat w opisanych okolicznościach nie będzie miał podstaw prawnych do dokonania odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT, związanych z opisaną inwestycją, w których nabywcą będzie Powiatowy Zarząd Dróg.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że z uwagi na rozstrzygnięcie, iż Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z opisaną inwestycją, odpowiedź na drugie pytanie, postawione warunkowo stała się bezprzedmiotowa.

Końcowo informuje się, iż w odniesieniu do zagadnień dotyczących statusu Powiatu jako podatnika podatku od towarów i usług wydano interpretację indywidualną nr ITPP1/443-937b/12/MN.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270)).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj