Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piasecznie
1418/ZT/T/443-25/06SG
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1418/ZT/T/443-25/06SG
Data
2006.06.14



Autor
Urząd Skarbowy w Piasecznie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
reprezentacja


Pytanie podatnika
Wnioskiem z dnia 20.03.2006 r zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na cele reprezentacji i reklamy oraz określenia wartości małych prezentów . Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika , iż:W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma dokonuje zakupu artykułów spożywczych , np. kawy , herbaty czy słodyczy , które następnie zostają zużyte na cele reprezentacji i reklamy . Firma przekazuje kontrahentom również prezenty małej wartości do 5,00 zł wg. ceny nabycia oraz prezenty o wartości powyżej 5,00 zł , dla których jest prowadzona ewidencja pozwalająca na ustalenie tożsamości osób obdarowanych .W piśmie pyta Pan czy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy wydatki na nabycie prezentów o małej wartości , próbek , drukowanych materiałów reklamowych , artykułów spożywczych zużytych na cele reprezentacji i reklamy nie będą mogły być uznane za koszt uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego w związku z przekroczeniem limitu tzw. reklamy niepublicznej gdyż przekroczą dopuszczalny limit 0,25 % przychodów , Zdaniem Pana w przedstawionej sytuacji wydatki poniesione na reklamę niepubliczną nie zostały zaliczane do kosztów uzyskania przychodów z powodu przekroczenia norm określonych w przepisach o podatku dochodowym , są jednak wydatkami , które mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów , zatem podatek zawarty w tych wydatkach nie jest wyłączony z prawa do odliczenia na podstawie art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54 poz. 535 z późn. zm. ) zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim , towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi , o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , z zastrzeżeniem art. 114 , art.119 ust. 4 , art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Realizacja w/w prawa została przez ustawodawcę ograniczona na mocy przepisów art. 88 i 90 w/w ustawy i obarczona obowiązkiem dokonywania korekt podatku naliczonego wynikającym z art. 91 ustawy. Jeden z przypadków , w którym nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego , określony został w art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy . W myśl tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług , jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym , z wyjątkiem przypadków , gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jak wynika z przepisu art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26.07.1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz.U z 2000 r nr 14 poz. 176 ) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu , chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika , że przekroczenie limitu wydatków na tzw. reprezentację i reklamę niepubliczną skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego . Jednocześnie , mając na uwadze fakt , że podatek VAT jest podatkiem rozliczanym miesięcznie , natomiast ostateczne ustalenie limitu wydatków na reprezentację i reklamę , które stanowią koszty uzyskania przychodów możliwe jest po zakończeniu roku podatkowego należy zauważyć , iż podatnik uprawniony będzie do dokonywania korekt odpowiednich deklaracji podatkowych VAT. W prawdzie przepis art. 88 ust. 3 pkt. 3 ustawy określa przypadki , gdy brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków . Dotyczy to jednak wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług , o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 czyli czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika , iż dokonuje Pan zakupów towarów , które są wykorzystywane na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej , przy czym wydatki na te towary przekraczają limity określone w art. 23 ust. 1 pkt. 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Ponadto wydatki te związane są ściśle z prowadzoną przez Pana działalnością , a konkretnie z czynnościami nieodpłatnego przekazania towarów , która to czynność nie jest opodatkowana na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy .

Mając powyższe na uwadze tut. organ podatkowy stwierdza , iż w przedstawionym stanie faktycznym nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów przeznaczonych na reprezentację i reklamę w części przekraczającej limit do uznania tych wydatków za koszt uzyskania przychodów określony w art. 23 ust. 1 pkt. 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Zatem stanowisko Pana w sprawie zawarte we wniosku jest niezgodne z obowiązującym w tym zakresie stanem prawnym .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj