Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-II/41171-0021/06
z 8 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-II/41171-0021/06
Data
2006.12.08
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
diety
obowiązek obywatelski
obowiązek społeczny
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Dotyczy kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń pieniężnych z tytułu "diet" wypłacanych przewodniczącemu Rady.
DECYZJA Na podstawie art. 14 b § 5 oraz art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25 września 2006r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 15 września 2006r. Nr PDI/415-61/06 dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń pieniężnych z tytułu "diet" wypłacanych przewodniczącemu Rady - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy. UZASADNIENIE dniu 29 sierpnia 2006r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął wniosek Jednostki o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń pieniężnych wypłacanych przewodniczącemu Rady z tytułu "diet". W dniu 15 września 2006r Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wydał postanowienie nr PDI/415-61/06 uznające, iż stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku jest nieprawidłowe. W zażaleniu wniesiono o weryfikację stanowiska wyrażonego w zaskarżonym postanowieniu, w którym błędnie zakwalifikowano wypłaconą przewodniczącemu Jednostki "dietę" jako przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazano, iż "przewodniczący nie otrzymuje wynagrodzenia za udział w pracach zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów osób prawnych a także za każdorazowe występowania w sprawach Jednostki lecz "dieta" przeznaczona jest na pokrycie kosztów ogólnych łączących się z pełnioną funkcją z wyboru". Rozpatrując złożone zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdza co następuje. Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.W art. 10 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście. Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 5 oraz pkt 7 ustawy, w ramach tego źródła przychodów wyodrębniono przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, oraz przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. W świetle powyższych przepisów, przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich oraz osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji (...) stanowią wyodrębnione kategorie przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 powołanej ustawy, wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280 zł. W orzecznictwie i doktrynie przyjęto zasadę, iż pełnienie obowiązku obywatelskiego związane jest ze stanami faktycznymi, w których dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratycznego państwa prawnego, sprawując funkcje w instytucjach publicznych. Natomiast pełnienie obowiązku społecznego związane jest ze stanami faktycznymi, w których dana osoba uczestniczy w pracach instytucji jako reprezentant pewnej społeczności i bierze udział w rozwiązywaniu problemów konkretnej społeczności, działając w jej interesie. Do zakwalifikowania przychodu jako zwolnionego od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek obywatelskiego lub społecznego charakteru obowiązku, musi być spełniony łącznie z warunkiem zaliczenia przez ustawę przychodu uzyskiwanego przez osobę pełniącą taki obowiązek do kategorii przychodów wymienionych w omawianym przepisie. Jak stanowią przepisy art. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 854 ze zm.), związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji. Prawo tworzenia i wstępowania do związków zawodowych mają pracownicy bez względu na podstawę stosunku pracy, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, jeżeli nie są pracodawcami. Wobec powyższego, stosownie do art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym, płatnik dokonujący przewodniczącemu związków zawodowych wypłat z tytułu "diet", obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b. Zaliczkę obliczoną w sposób określony powyżej, zmniejsza się z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Odnosząc się do powołanego pisma Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2002r. Nr PB5/IMD-033-308-0181/02, należy stwierdzić, iż dotyczy ono diet oraz zwrotu kosztów otrzymywanych z tytułu podróży przez osoby pełniące funkcje społeczne - co w niniejszej sprawie nie ma miejsca. Natomiast wskazane pismo Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 20 lipca 2000r. Nr II US DPIII-825/401/2000 dotyczące interpretacji powołanego wyżej przepisu, pozostaje bez wpływu na podjęte rozstrzygnięcie, gdyż zostało wydane w indywidualnej sprawie, wiąże jedynie stronę, której udzielono odpowiedzi i nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.