Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DP/423-0143/06/KK
z 2 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/423-0143/06/KK
Data
2006.11.02



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
inwestycje
specjalna strefa ekonomiczna
warunki zwolnienia
zezwolenie na prowadzenie działalności


Pytanie podatnika
Podatnik ma wątpliwość, czy na mocy obowiązujących przepisów prawa za składniki majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne stanowiące podstawę zwolnienia od podatku dochodowego należy uważać wydatki: w kwocie 1 mln euro (zgodnie z § 5 ust 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew"), czy też w kwocie 40 mln zł określonej w zezwoleniu strefowym Spółki.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - sprzedaż środków trwałych, z którymi związane było zwolnienie podatkowe

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w dniu 29.12.2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" - obecnie Specjalna Pomorska Strefa Ekonomiczna (dalej Strefa). Zezwolenie zostało udzielone na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy.

W zezwoleniu ustalone zostały m.in. następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy:

  • zatrudnienie na terenie Strefy w terminie do dnia 31.12.2003r. co najmniej 2.000 pracowników, w tym co najmniej 200 pracowników po dniu otrzymania zezwolenia,
  • poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych, w rozumieniu § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew", w terminie do dnia 31 grudnia 2003r. w wysokości co najmniej 40 mln PLN.

Spółka spełnia przesłanki do uznania jej za tzw. "dużego przedsiębiorcę" w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12.01.2001r. w sprawie zastosowania art.87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001r.).

Z dniem 01.05.2004r. Spółka zaprzestała korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Obecnie - w związku z nowymi inwestycjami (budowa nowej fabryki, jej wyposażenie oraz reorganizacja obecnych linii produkcyjnych) - Spółka rozważa możliwość sprzedaży części posiadanych środków trwałych.

Podatnik ma wątpliwość, czy na mocy obowiązujących przepisów prawa za składniki majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne stanowiące podstawę zwolnienia od podatku dochodowego należy uważać wydatki:

  • w kwocie 1 mln euro (zgodnie z § 5 ust.3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew"), czy też
  • w kwocie 40 mln zł określonej w zezwoleniu strefowym Spółki.

Spółka stoi na stanowisku, iż zakaz przenoszenia własności składników majątku odnosi się wyłącznie do aktywów, z którymi związane było zwolnienie od podatku. W konsekwencji Spółka uważa, że za składniki majątku, z którymi związane było zwolnienie od podatku należy uznać składniki majątku nabyte w ramach wydatków inwestycyjnych, których kwota została określona w zezwoleniu strefowym Spółki, tj. 40 mln zł.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne (...) prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Zgodnie natomiast z art.16 ust.1 ustawy z dnia 20.10.1994r. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust.2, wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust.8 określa m.in. przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy.

Przepisy wykonawcze do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zostały zawarte m.in. w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 września 1997r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" (Dz.U. Nr 135, poz. 908 ze zm.). W myśl § 5 ust.3 tego rozporządzenia (...) w wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 1 mln EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa NBP z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.

Przy czym "wydatki inwestycyjne" oznaczają - jak stanowi § 2 ust.1 pkt 1 w/w rozporządzenia z dnia 09.09.1997r. - wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia nie zwrócone przedsiębiorcy w jakiejkolwiek formie, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli podatki te w całości lub w części podlegają odliczeniu od należnego podatku od towarów i usług, dokonane:

  1. na zakup i montaż fabrycznie nowych maszyn i urządzeń przyjętych przez przedsiębiorcę do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy, zaliczonych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (...), do grup 3-6 i 8, oraz środków transportu zaliczonych do grupy 7 tej Klasyfikacji, z wyjątkiem samochodów, które nie posiadają homologacji producenta lub importera, wymaganej dla samochodów innych niż osobowe, oraz których dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg, a także na modernizacje lub wytworzenie we własnym zakresie tych urządzeń,
  2. na zakup, budowę, rozbudowę lub modernizacje budynków i budowli położonych na terenie strefy, zaliczonych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), do grupy 1 podgrupy 10 rodzajów 101, 102 i 104 oraz grupy 2 podgrupy 20, 21 i podgrupy 22 rodzajów 220, 223 i 224,
  3. na spłatę wartości składników, o których mowa pod lit. a) i b), określonej w umowie najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, zaliczonych do składników majątku najemcy, dzierżawcy lub użyczającego - stosownie do przepisów wydanych na podstawie art.12 ust.7 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przyjętych do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy.

Jednocześnie w § 13 ust.1 w/w rozporządzenia ustawodawca zawarł katalog przesłanek skutkujących utratą zwolnień, mianowicie podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego, jeżeli w roku podatkowym, w którym z niego skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień m.in. przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku; nie dotyczy to przeniesienia własności w wyniku przekształcenia, łączenia lub podziału przedsiębiorców, a także przeniesienia własności tych składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową w rozumieniu przepisów, o których mowa w § 10 ust. 1.

W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).

Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.

Artykuł 5 nowelizacji z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni w dalszym ciągu będą mieć prawo do 100% zwolnienia, ale prawo to jest ograniczone czasowo - odpowiednio do dnia 31.12.2011r. i dnia 31.12.2010r. (art.5 ust.1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 02.10.2003r.). Natomiast dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż mały albo średni, tj. tzw. "dużego przedsiębiorcę", są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym maksymalna dopuszczalna wielkość tej pomocy wynosi:

  1. 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
  2. 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
  3. 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).

Z powyższych uregulowań wynika, iż w związku z uchyleniem z dniem 1 maja 2004r. art.5 ustawy z dnia 16.11.2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw do tzw. "dużych przedsiębiorców" korzystających ze zwolnienia na podstawie zezwolenia wydanego przed 01.01.2001r. zastosowanie mają przepisy wykonawcze do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w ich aktualnym brzmieniu, tj. w tej konkretnej sprawie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz.2270 ze zm.).

Z § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej wynika warunek nieprzeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zatem należy zgodzić się z Podatnikiem, iż przesłanki utraty prawa do zwolnienia podatkowego należy oceniać na gruncie aktualnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Odrębną natomiast kwestią jest rozstrzygnięcie, czy za składniki majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne można uznać jedynie składniki majątku nabyte w ramach warunku zapisanego w zezwoleniu dot. poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 40 mln PLN.

W ocenie Organu podatkowego nie można utraty zwolnienie wiązać tylko ze zbyciem składników majątkowych o wartości do 40 mln zł. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż warunek zapisany w § 5 ust.1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej dotyczy wszystkich składników majątku, w związku z którymi Spółka poniosła - do dnia zaprzestania korzystania ze zwolnienia podatkowego - wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 09.09.1997r. w sprawie ustanowienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew".

Biorąc powyższe pod uwagę nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż za składniki majątku, z którymi związane było zwolnienie od podatku należy uznać składniki majątku nabyte w ramach wydatków inwestycyjnych, których kwota została określona w zezwoleniu strefowym Spółki, tj. 40 mln zł.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj