Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
DP-I/415-1/13326/2006
z 27 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP-I/415-1/13326/2006
Data
2006.11.27
Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
Pytanie podatnika
Czy uzyskane dochody w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w L..... uznaje stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 24.10.2006r wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 24.10.2006r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: W okresie od 15.02.2005r do 31.05.2006r był Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę zawartej z firmą M.... POLSKA S.A. w Krakowie przy realizacji projektu „Budowa Autostrady A2, odcinek Konin-Dąbie, sekcja Konin-Koło (nr ....) na stanowisku robotnik mostowy. Projekt ten był w 82% finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, pozostałe 18% zaś finansowane było ze środków budżetu Państwa. Z załączonego do wniosku zaświadczenia z dnia 31.05.2006r wynika, że spółka M..... POLSKA S.A. w Krakowie jako Generalny Wykonawca robót na tym kontrakcie otrzymywała środki pomocowe od ich dysponenta, którym była Generalna Dyrekcja ......... W związku z powyższym złożony przez Pana wniosek o interpretację prawa podatkowego zawiera następujące pytanie: „Czy w tej sytuacji dochody uzyskane w związku z bezpośrednią realizacją programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?” W Pana ocenie własnej dochody uzyskane z pracy przy realizacji wyżej wymienionego kontraktu w części finansowanej ze środków unijnych (82%) korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 21 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Aby zatem skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: uzyskiwane dochody muszą być sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych; podatnik uzyskujący te dochody musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Niespełnienie któregokolwiek z powyższych warunków skutkować będzie opodatkowaniem uzyskiwanych dochodów na zasadach określonych w przepisach powoływanej już ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W latach 2004-2006 wparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w ramach Narodowego Planu Rozwoju realizowane jest za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju. W świetle uregulowań zawartych w art. 8 tejże ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się: 1.sektorowe programy operacyjne; 2.regionalne programy operacyjne; 3.inne programy operacyjne3 4.strategię wykorzystania Funduszu Spójności. Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych, zaś programy i strategia wykorzystania Funduszu Spójności mogą być również współfinansowane ze środków prywatnych. Ponadto, zgodnie z art. 27 ust. 1 powołanej ustawy o Narodowym Planie Rozwoju dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7 tejże ustawy, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii. Pomoc jaką otrzymuje beneficjent pochodzi więc ze środków pożyczonych z budżetu Państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Nie jest to zatem pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie, o którym mowa w powołanym przez Pana art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co za tym idzie, od dochodów ze stosunku pracy uzyskanych przez Pana w związku z zatrudnieniem przy budowie autostrady A2 zakład pracy, jako płatnik był obowiązany do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym miejscu warto również zauważyć, że zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych z unijnych środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, PHARE), nie zaś z funduszy strukturalnych czy też z Funduszu Spójności, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy uznać, że stanowisko Pana zawarte w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe. Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w L..... za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w L....., w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.