Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1157/12/EB
z 9 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1157/12/EB
Data
2012.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
projekt
zwrot podatku


Istota interpretacji
Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „O…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „O…”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w KRS w dniu 29 sierpnia 2002 r. i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) oraz statutu. Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest:


  1. wspieranie rozwoju lokalnej edukacji,
  2. udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej placówkom oświatowym i wychowawczym oraz osobom prawnym i fizycznym zajmującym się upowszechnianiem oświaty, kultury i kultury fizycznej,
  3. wyposażanie placówek oświatowych i wychowawczych w sprzęt potrzebny do prowadzenia przez nie działalności,
  4. ustanawianie stypendiów naukowych dla uczniów, studentów i podnoszących kwalifikacje nauczycieli,
  5. wspieranie programów innowacyjnych oraz autorskich realizowanych przez placówki oświatowe i wychowawcze,
  6. wspieranie działalności szkół w poszerzaniu oferty edukacyjnej,
  7. wspieranie działań na rzecz poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży,
  8. udzielanie pomocy finansowej przy budowie nowych placówek oświatowych i wychowawczych,
  9. prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez, obozów sportowych, turystycznych, rehabilitacyjnych i kulturalnych oraz innych działań dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych,
  10. szeroko rozumianą działalność kulturalną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury,
  11. wspieranie działań na rzecz ochrony przyrody i krajobrazu,
  12. wspieranie aktywnego uczestnictwa mieszkańców miejscowości C. w Unii Europejskiej i łagodzenie negatywnych skutków integracji europejskiej i globalizacji,
  13. podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem gminy C.,
  14. przeciwdziałanie patologiom społecznym wśród dzieci i młodzieży: narkomanii, alkoholizmowi i nikotynizmowi,
  15. promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
  16. działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
  17. działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
  18. promocja i organizacja wolontariatu,
  19. upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
  20. działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
  21. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych osób i rodzin,
  22. upowszechnianie i ochrona praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
  23. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.


Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności przez:


  • organizowanie i finansowanie przedsięwzięć edukacyjnych, kulturalnych i sportowych,
  • zakupy rzeczowe i wyposażanie placówek oświatowych i wychowawczych w odpowiedni sprzęt,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i popularyzatorskiej,
  • organizowanie i finansowanie stypendiów i nagród dla osób realizujących cele Stowarzyszenia,
  • organizowanie i finansowanie konferencji i seminariów,
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  • prowadzenie działalności edukacyjnej i finansowanie programów edukacyjnych,
  • prowadzenie i promowanie lokalnych osiągnięć z zakresu edukacji,
  • prowadzenie badań i działań z zakresu ochrony dzieci i młodzieży przed zjawiskiem patologii społecznej,
  • organizowanie i wspieranie letniego wypoczynku dzieci i młodzieży,
  • współpracowanie z placówkami oświatowymi, naukowymi, kulturalnymi i sportowymi, instytucjami państwowymi i samorządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami, które zajmują się problematyką edukacji, kultury i sportu.


Wskazane działania Stowarzyszenie prowadzi od momentu rejestracji i są one nieodpłatne. W dniu 18 lipca 2012 r. Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę przyznania dotacji na operację pn. „O…”, z zakresu małych projektów w ramach Działania 4.1.3. „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objętego PROW na lata 2007-2013. Projekt jest skierowany do społeczności lokalnej, w szczególności do dzieci i młodzieży szkolnej i będzie realizowany w 2012 r. W ramach projektu Stowarzyszenie zorganizuje warsztaty filmowe, fotograficzne, plenery malarskie oraz wystawę podsumowującą projekt. W związku z tym będzie ponosiło następujące koszty: wynagrodzenia instruktorów (malarz, fotograf, filmowiec), opiekunów grup szkoleniowych, zakup materiałów niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów oraz wystawy podsumowującej (materiały malarskie dla uczniów, sztalugi malarskie, materiały plastyczne, papier fotograficzny, papier wystawowy, antyramy, płyty CD oraz papier zwykły), wyżywienie w trakcie zajęć oraz podczas wystawy, koszt przewozu uczniów na zajęcia plenerowe. Wszystkie wydatki są zgodne z budżetem projektu, a podejmowane działania nie będą generowały po stronie Stowarzyszenia żadnych przychodów, ponieważ projekt z założenia ma charakter nieodpłatny i nie przynosi zysku.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją opisanego projektu Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabywanych towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, uwzględniając treść art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie ma związku tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie stwierdziło także, iż nie może ubiegać się o zwrot podatku, gdyż środki, które uzyska w związku z realizacją projektu, nie zostały wymienione w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanego powyżej art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu, bowiem nie będzie istniał związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj