Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzezinach
III-VAT/443-6/06
z 10 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-VAT/443-6/06
Data
2006.11.10



Autor
Urząd Skarbowy w Brzezinach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
infrastruktura towarzysząca
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Opodatkowanie robót budowlanych związanych z budową oczyszczalni ścieków komunalnych.


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzezinach przedstawione w złożonym wniosku z dnia 9 października 2006 r. (data wpływu do Urzędu 12 października 2006 r.) stanowisko Strony dotyczące opodatkowania robót budowlanych związanych z budową oczyszalni ścieków komunalnych, która będzie wykorzystywana dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego jak i dla innych potrzeb - uznaje stanowisko Strony zawarte w w/w wniosku - za nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzezinach, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, co następuje.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, wynika, iż prowadzi postępowania przetargowe na inwestycję "Budowa oczyszczalni ścieków komunalnych w miejscowości D... D., gmina D., powiat B., woj łódzkie". Oczyszczalnia ścieków, która jest związana z budownictwem mieszkaniowym będzie też służyła innym celom np. przemysłowym.

Zdaniem Strony na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT ustawodawca wymaga jedynie, aby określone prace były związane z budownictwem mieszkaniowym. Nie określa kryterium wyłączności, czyli warunku, że ze stawki VAT 7% korzystają tylko te prace, które w całości służą budownictwu mieszkaniowemu. Dlatego też Strona uważa, iż wszelkie prace, które zasadniczo są związane z budownictwem mieszkaniowym, powinny korzystać ze stawki 7%.

Zgodnie z postanowieniami art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, w świetle art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, należy rozumieć roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Pod pojęciem infastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy o VAT - mieszczą się natomiast:

  • sieci rozporowadzające wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  • urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  • urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W ustawie o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu od infrastruktury towarzyszącej budownictwu pozostałemu. W związku z tym, w przypadku, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami przemysłowymi - na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać stanowisko Strony wyrażone we wniosku - za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj