Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/US210/GK/443-47/06
z 11 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/US210/GK/443-47/06
Data
2006.12.11



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dotacja
eksport (wywóz)
refundacja
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy otrzymywane refundacje wywozowe do eksportowanych towarów rolnych wypłacanych przez Agencje Rynku Rolnego w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez Spółkę Jawną, wnioskiem z dnia 02.11.2006r. uzupełnionym w dniu 22.11.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż otrzymywane refundacje wywozowe do eksportowanych towarów rolnych wypłacanych przez Agencje Rynku Rolnego w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14 a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając wniosek, podatnik płatnik lub inkasent jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2).

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Sp. Jawna otrzymuje przez Spółkę z Agencji Rynku Rolnego refundacje wywozowe do eksportowanych towarów rolnych na podstawie :

- art. 3 i art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą (Dz.U. Nr 97, poz. 963 ze zm.),

- art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz.U. Nr 42, poz. 386 ze zm.),

- w związku z art. 49 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych (Dz.Urz. WE L 102 z 17.04.1999, str. 11 ze zm.),-

- art. 35 Rozporządzenia Rady (EC) Nr 2200/96 z dnia 28 października 1996r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw (Dz.Urz. WE L 297 z 21.11.1996, str. 1).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 22.11.2006r. Spółka wyjaśnia, iż przedsiębiorcy, którzy chcą uczestniczyć w jakimkolwiek mechanizmie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) muszą zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Przedsiębiorców Agencji Rynku Rolnego. Unia Europejska wydanym rozporządzeniem ustala na okresy dwu lub czteromiesięczne limity ilościowe wywożonych towarów dla których ustala wartość dopłaty do danego towaru objętego odpowiednim kodem. Limit wywozowy ustalany jest ogólnie dla wszystkich krajów UE i jest realizowany na bieżąco. Refundacjami jest objęty eksport tylko do wybranych krajów.

Spółka korzysta z refundacji w systemie „B” Działu Owoców i Warzyw, który zajmuje się handlem zagranicznym na rynkach: świeżych owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw, bananów, wina, alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego.Aby skorzystać z refundacji wywozowej WPR firma musi spełniać szereg wymogów, między innymi musi posiadać tzw. :miejsce uznane” Chcąc dokonać wywozu towaru z refundacją wcześniej firma musi złożyć w Urzędzie Celnym „zawiadomienie o zamiarze załadunku towarów wywożonych objętych systemem refundacji:, a następnie wniosek wywozowy WPR 1, oraz kartę kontrolną T5.

Refundacje są wypłacane po przedłożeniu w ARR określonych w rozporządzeniach Komisji Europejskiej dokumentów poświadczających wywóz produktów. Przedsiębiorca jest również zobowiązany do przedstawienia jakości handlowej, oraz dowodu dopuszczenia do obrotu w kraju przeznaczenia.

Po skompletowaniu dokumentów, wysyłany jest wniosek do ARR, która po rozpatrzeniu wydaje decyzje o przyznaniu refundacji wywozowej do konkretnego złożonego wniosku. Dofinansowanie dotyczy konkretnych towarów tj. w przypadku Spółki jabłek świeżych z kodem 080810 i pomidorów z kodem 070200. Wysokość refundacji wynika z wcześniejszych ustaleń zawartych w rozporządzeniach K.E. szacunkowa kwota refundacji określana jest również w polu nr 44 dokumentu wywozowego SAD i ma symbol 080S.

Otrzymana refundacja jest wyrównaniem ceny uzyskanej w związku z eksportem towarów na podstawie przepisów regulujących Wspólną Politykę Rolną. Jej otrzymanie nie służy pokryciu konkretnych zakupów towarów, ani konkretnie poniesionych kosztów działalności. Może być przeznaczona na dowolny cel związany z działalnością firmy.

Podatnik zwraca się z pytaniem, czy przedmiotowa refundacja powinna być opodatkowana podatkiem VAT, a jeżeli powinna być opodatkowana to jaką stawką podatku VAT.

Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy zawartym we wniosku – przedmiotowe refundacje wywozowe pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy budżetu Unii Europejskiej i nie mają bezpośredniego wpływają na cenę eksportowanych towarów, są one jedynie przydzielane do konkretnej ilości wyeksportowanego towaru, w tym przypadku jabłek i pomidorów. W związku z powyższym otrzymywane z Agencji Rynku Rolnego refundacje wywozowe nie są obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W związku z brzmieniem cytowanego przepisu prawnego należy zaznaczyć, iż nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Elementem istotnym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dopłaty definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy przedmiotowa dopłata dokonywana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika (nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika), to otrzymana dopłata nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Natomiast jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik otrzymuje dopłaty w ramach Wspólnej Polityki Rolnej dotyczące wywozu poza Unię Europejską towaru w postaci jabłek i pomidorów. Przedmiotowe dopłaty są przekazywane podatnikowi za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego po wyeksportowaniu poza Unię Europejską owoców, na zasadach określonych w rozporządzeniach UE, które ściśle regulują wymianę handlową towarami rolno-spożywczymi z krajami trzecimi, tzn. z krajami nie będącymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Ceny produktów rolno-spożywczych na rynku wewnętrznym UE kształtują się na poziomie wyższym aniżeli ceny światowe. W celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności produktów rolno-spożywczych przeznaczonych na wywóz Unia Europejska stosuje refundacje wywozowe stanowiące formę dopłaty, która pokrywa częściowo lub całkowicie, różnicę między wysokością cen produktów na rynkach światowych a na rynku wewnętrznym UE. W celu uzyskania refundacji wywozowej przedsiębiorca, zgłaszając towar do odprawy celnej razem z wymaganymi dokumentami celnymi i ważnym pozwoleniem na wywóz, zobowiązany jest przedstawić Służbom Celnym wniosek o refundację wywozową. Służby Celne dokonują kontroli wywożonego towaru, potwierdzając jego zgodność z towarem zadeklarowanym przez przedsiębiorcę. Wypłata refundacji zależy od uzyskania przez Agencję Rynku Rolnego pozytywnych wyników kontroli dokonanej przez organy celne. Należy podkreślić, iż refundacja wywozowa wypłacana jest przez Agencję Rynku Rolnego wyłącznie do ilości towaru faktycznie wywiezionego, która nie może przewyższać ilości objętej pozwoleniem na wywóz.

Z regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze) stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub usługi, np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny (jak w przypadku opisanym we wniosku) – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.

Jednocześnie nadmienia się, iż elementem istotnym, powodującym włączenie dofinansowania działalności podatnika do podstawy opodatkowania nie jest fakt, iż dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę eksportowanych poza Unię Europejską towarów, ale fakt iż refundacja jest przekazywania podatnikowi w związku z dokonaną konkretną dostawą towarów.

Zatem refundacje wywozowe otrzymywane z Agencji Rynku Rolnego przez podatnika w związku z eksportem jabłek i pomidorów poza rynek Unii Europejskiej mają charakter dotacji przedmiotowych - związanych z konkretną dostawą towarów i stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku obowiązującej dla towaru, którego przedmiotowa refundacja dotyczy.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12 (...), w myśl ust. 4 cytowanego artykułu w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a (eksport towarów jako potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu) stawka podatku wynosi 0%.

Biorąc powyższe pod uwagę refundacja wywozowa udzielona w związku z eksportem ww. towarów poza obszar UE będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%.

Ponadto w myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2,wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne (...). Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zatem zdarzenie związane z otrzymaniem przez podatnika z Agencji Rynku Rolnego refundacji wywozowej należy udokumentować fakturą wewnętrzną.

Mając na uwadze cytowane na wstępie przepisy prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika wyrażone w niniejszym wniosku jest nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez pytającego stan faktyczny i zawiera ocenę prawną z uwzględnieniem stanu prawnego na dzień jej sporządzenia

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa.

Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj