Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PB-RI-PDP/423-239/P/279/06/MB/118255
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PB-RI-PDP/423-239/P/279/06/MB/118255
Data
2006.10.31



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
nierezydent
płatnik
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej może nie pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej w sytuacji, gdy w chwili wypłaty należności objętych hipotezą art. 21 w/w ustawy podmiotom nie posiadającym siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, lub w chwili upływu terminu przekazania podatku do organu podatkowego, nie posiada stosownego certyfikatu ich rezydencji, lecz ma pewność, że certyfikat ten uzyska w późniejszym terminie, a certyfikat ten obejmować będzie okres, w którym dokonał wypłaty należności, oraz czy w przypadku gdy w w/w sytuacji, płatnik odprowadzi z ostrożności zryczałtowany podatek dochodowy, czy uzyskanie takiego certyfikatu rezydencji w terminie późniejszym upoważnia płatnika do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) s t w i e r d z a m, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2006 r., który wpłynął w dniu 31 lipca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 3) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

  • Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę:

We wniosku złożonym na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: "Płatnik zakupuje od 2005 roku poprzez internet u osób prawnych, które mają siedzibę za granicą (o czym świadczą dane adresowe w/w firm znajdujące się na dokumentach poświadczających dokonanie od w/w firm zakupu usług w zakresie przewozu lotniczego osób, tj. np. bilety lotnicze, faktury VAT, itp., jak również dane w/w firm figurujące na stronach internetowych w/w firm), tj. np. WIZZ AIR HUNGARY Kft., SkyEurope Airlines, a.s. z siedzibą w Bratysławie, usługi w zakresie przewozu lotniczego osób z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za granicę lub z zagranicy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (w ramach zagranicznych podróży służbowych pracowników płatnika). Płatnik reguluje należności powyższych podmiotów przysługujące za w/w usługi kartą płatniczą.

Należy wskazać, iż podatnik w maju 2006 r. otrzymał certyfikaty rezydencji jedynie od firmy SkyEurope Airlines z siedzibą w Bratysławie, stwierdzające, iż zarówno w 2005 roku jak i w okresie od stycznia do maja 2006 roku firma ta miała siedzibę w Bratysławie.

Z uwagi na brak jednoznacznego stanowiska w literaturze podatkowej i orzecznictwie organów podatkowych w zakresie kwestii związanych z opodatkowaniem w/w czynności i sporządzeniem odpowiednich deklaracji oraz informacji, działając z daleko posuniętej ostrożności płatnik odprowadza zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% od wypłaconych w/w podmiotom należności za zakup usług przewozu lotniczego osób z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za granicę i/lub z zagranicy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz sporządza i składa organowi podatkowemu i w/w podmiotom przewidziane art. 26 ustawy z dnia 14.06.2000 r. o podatku dochodowym od osób prawnych deklaracje i/lub informacje.

W tym miejscu należy wskazać, iż pobranie przez płatnika w/w zryczałtowanego podatku dochodowego w momencie zakupu powyższej usługi przewozu lotniczego osób (dokonania wypłaty należności za w/w usługę), który to zakup jak już wyżej wskazano jest realizowany przez internet i jest rozliczany za pomocą karty płatniczej, jest praktycznie niemożliwe. Brak bowiem zapłaty całości należności za przewóz lotniczy, powodowałaby, iż transakcja zakupu w/w usługi w ogóle nie doszłaby do skutku. W związku z powyższym płatnik uiszcza pełną należność za przedmiotowe usługi na rzecz w/w podmiotów, zaś odprowadza w/w podatek, pobierając kwotę równą jego wysokości ze środków finansowych znajdujących się na własnym rachunku bankowym.

Podkreślić należy także, iż niejednoznaczność obowiązujących przepisów spowodowała również wstrzymanie się Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w dniu 14.06.2006 r. z wymierzeniem płatnikowi kary za nieterminowe złożenie deklaracji CIT-10 za wrzesień 2005 r. (sygn. akt SK-P PZW/343/06 - usługi przewozu lotniczego osób świadczone przez SkyEurope Airlines, a.s. z siedzibą w Bratysławie) do czasu wyjaśnienia wątpliwości płatnika co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w wyżej opisanej indywidualnej sprawie płatnika w drodze złożenia stosownego wniosku i uzyskania przez płatnika pisemnej interpretacji od Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT traktuje zakup biletów w/w linii lotniczych - zakup usług w zakresie przewozu lotniczego osób z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za granicę lub z zagranicy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - jako import usług transportu międzynarodowego i wykazuje je w deklaracji VAT-7 ze stawką 0%.

  • Pytanie Wnioskodawcy:

Spółka zwróciła się z zapytaniem "czy płatnik w/w zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej może nie pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej w sytuacji, gdy w chwili wypłaty należności objętych hipotezą art. 21 w/w ustawy podmiotom nie posiadającym siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, lub w chwili upływu terminu przekazania podatku do organu podatkowego, nie posiada stosownego certyfikatu ich rezydencji, lecz ma pewność, że certyfikat ten uzyska w późniejszym terminie, a certyfikat ten obejmować będzie okres, w którym dokonał wypłaty należności, oraz czy w przypadku gdy w w/w sytuacji, płatnik odprowadzi z ostrożności zryczałtowany podatek dochodowy, czy uzyskanie takiego certyfikatu rezydencji w terminie późniejszym upoważnia płatnika do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku."

  • Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku iż "z uwagi na fakt, że regulacja art. 26 ust. 1 w/w ustawy nie uzależnia możliwości nie pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego - zgodnie z właściwą umową w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu - od uprzedniego uzyskania przez jego płatnika (nabywcy usługi świadczonej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej) certyfikatu rezydencji, możliwe jest nie pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego, mimo, iż podatnik w chwili wypłaty należności objętych hipotezą art. 21 w/w ustawy podmiotom nie posiadającym siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, lub w chwili upływu terminu przekazania podatku do organu podatkowego, nie posiada stosownego certyfikatu ich rezydencji, lecz ma pewność, że certyfikat ten uzyska w późniejszym terminie, a certyfikat ten obejmować będzie okres, w którym dokonał wypłaty należności.

Należy zatem stwierdzić, iż płatnik uprawniony jest do zastosowania wyłączenia spod opodatkowania przedmiotowych przychodów zagranicznych osób prawnych, nawet jeśli stosowne certyfikaty rezydencji otrzyma po terminie pobrania i odprowadzenia podatku, a przed wydaniem decyzji w sprawie odpowiedzialności podatkowej płatnika.

W przypadku natomiast gdy płatnik nie dysponując w dniu dokonywania wypłaty w/w należności lub w chwili upływu terminu przekazania podatku do organu podatkowego stosownym certyfikatem rezydencji w/w podmiotów, odprowadza z ostrożności do organów podatkowych zryczałtowany podatek dochodowy, to zdaniem płatnika z momentem późniejszego uzyskania certyfikatu rezydencji, obejmującego okres, w którym dokonano wypłaty należności, to jest on uprawniony do złożenia w trybie art. 75 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ordynacja podatkowa wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku."

Ocena prawna stanowiska pytającego.

W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym, wskazać należy, iż zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 4 tej samej ustawy podatek dochodowy z tytułu uzyskanych przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychodów ustala się w wysokości 10 % tych przychodów.

W myśl art. 26 ust. 1 tej samej ustawy, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są obowiązane, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Wyżej przytoczony art. 26 ust. 1 w aktualnym brzmieniu, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004 r., nie wskazuje aby zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową było możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika zaświadczenia o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie wydanego do celów podatkowych przez właściwą administrację podatkową.

Jednakże należy mieć na uwadze, że jeśli płatnik, wypłacając należność podlegającą zgodnie z treścią wcześniej przywołanego art. 21 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opodatkowaniu, nie odprowadzi należnego podatku, a przedmiotowego certyfikatu od podatnika nie uzyska, to zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z niewykonaniem obowiązków określonych w art. 8 tej samej ustawy, a więc obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu, odpowiada za podatek niepobrany całym swoim majątkiem.

W sytuacji, w której płatnik ze względów ostrożnościowych, przed uzyskaniem certyfikatu odprowadził zryczałtowany podatek od wypłaconych na rzecz nierezydentów kwot zgodnie ze stawką określoną w art. 21 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ma prawo, na mocy art. 75 § 2 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa po uzyskaniu stosownego certyfikatu zwrócić się z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jeśli właściwa umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania nie przewiduje opodatkowania u źródła wypłacanych przez płatnika należności lub stawka podatku przewidziana treścią umowy jest mniejsza niż stawka określona ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Spółkę (pytanie nr 3), iż płatnik uprawniony jest do zastosowania wyłączenia spod opodatkowania przedmiotowych przychodów zagranicznych osób prawnych, nawet jeśli stosowne certyfikaty rezydencji otrzyma po terminie do pobrania i odprowadzenia podatku a w przypadku pobrania i odprowadzenia podatku z momentem późniejszego uzyskania certyfikatu rezydencji, obejmującego okres, w którym dokonano wypłaty należności, jest on uprawniony do złożenia w trybie art. 75 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku - jest prawidłowe.

Odpowiedzi na pozostałe pytania przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2006 r. zostaną udzielone w odrębnych postanowieniach.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 Ordynacji podatkowej wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj