Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PM/436-1/06
z 6 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PM/436-1/06
Data
2006.11.06



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nieruchomość rolna
podatek od czynności cywilnoprawnych
umowa dzierżawy
umowa sprzedaży
zakup
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy podlega zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych umowa sprzedaży gruntu rolnego o powierzchni 3160m 2 w sytuacji, gdy nabywca posiada - na podstawie umowy dzierżawy - ponad 1 ha użytków rolnych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 20 sierpnia 2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 23 sierpień 2006r.), uzupełnionym o wniesienie w dniu 31 sierpnia 2006r. opłaty skarbowej w znakach opłaty skarbowej w kwocie 5,00 zł, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży gruntu rolnego o powierzchni 3160 m² w sytuacji, gdy nabywca posiada - na podstawie umowy dzierżawy - ponad 1 ha użytków rolnych, jest nieprawidłowe.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Wnioskiem, który wpłynął w dniu 23 sierpnia 2006r., zwrócił się Pan do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa w zakresie zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży gruntu rolnego o powierzchni 3160 m² w sytuacji, gdy nabywca posiada - na podstawie umowy dzierżawy - ponad 1 ha użytków rolnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jest Pan osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, posiadającą - na podstawie umowy dzierżawy - ponad 1 ha użytków rolnych i zamierzającą nabyć w drodze umowy sprzedaży grunt rolny o powierzchni 3160 m².

Zdaniem Pana przedmiotowa czynność zwolniona jest od podatku od czynności cywilnoprawnych



Mając na uwadze przedmiotowy stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie udziela następującej informacji.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z dyspozycją art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 41, poz. 399 ze zm.), podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Obowiązek podatkowy, stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a w przypadku gdy płatnikami są nabywcy rzeczy przeznaczonych do przerobu lub odsprzedaży - z chwilą wypłacenia należności.

W świetle art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od tego podatku czynności cywilnoprawne w postaci przeniesienia własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Za gospodarstwo rolne, stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Wobec powyższego, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, konieczne jest spełnienie jednego z poniżej przedstawionych warunków zawartych w tym przepisie.

Po pierwsze, od podatku od czynności cywilnoprawnych zwolniona jest czynność cywilnoprawna w postaci przeniesienia własności nieruchomości lub jej części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynku mieszkalnego lub jego części znajdującego się na obszarze miasta, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne.

Powyższy warunek nie zostanie przez Pana spełniony, ponieważ nabyty przez Pana grunt, w chwili dokonania tej czynności, tj. w chwili zawarcia umowy sprzedaży, jak wynika z Pana wniosku, będzie miał powierzchnię 3160 m² i w związku z tym nie będzie stanowił gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Po drugie, od podatku od czynności cywilnoprawnych zwolniona jest czynność cywilnoprawna w postaci przeniesienia własności nieruchomości lub jej części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynku mieszkalnego lub jego części znajdującego się na obszarze miasta, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne będące własnością nabywcy.

Zważywszy na fakt, że nabyte przez Pana grunty rolne będą miały powierzchnię 3160 m², a Pan nie jest właścicielem innych gruntów rolnych, z którymi nowo nabyty grunt mógłby utworzyć gospodarstwo rolne będące Pana własnością, również i ten warunek uprawniający do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie przez Pana spełniony.

Po trzecie, od podatku od czynności cywilnoprawnych zwolniona jest czynność cywilnoprawna w postaci przeniesienia własności nieruchomości lub jej części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynku mieszkalnego lub jego części znajdującego się na obszarze miasta, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Warunek, że nabywana nieruchomość wejdzie w skład gospodarstwa rolnego nabywcy, uważa się więc za spełniony wówczas, gdy nabywca jest właścicielem gospodarstwa rolnego i nabywa nieruchomość na powiększenie tego gospodarstwa. Pan natomiast nie jest właścicielem gospodarstwa rolnego, lecz posiadaczem - na podstawie umowy dzierżawy - użytków rolnych o powierzchni powyżej 1 ha.

Wobec tego, że nie spełnia Pan żadnego z wyżej wymienionych warunków, zwolnienie określone w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie miało zastosowania w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym.

Reasumując tutejszy organ podatkowy nie podziela więc Pana stanowiska, iż przysługuje Panu zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu przeniesienia własności w drodze umowy kupna-sprzedaży, gruntu rolnego o pow. 3160 m².

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego według przepisów obecnie obowiązujących.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Ponadto tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że nie jest właściwym składanie jednego wniosku dotyczącego kilku sytuacji prawnopodatkowych. Jeżeli wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji dotyczących kilku zagadnień tworzących odrębne sytuacje prawnopodatkowe, to do każdego zagadnienia winien złożyć odrębny wniosek. Interpretacja przepisów prawa podatkowego wydawana jest bowiem w formie postanowienia, w którym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza (bądź nie) prawidłowość stanowiska zaprezentowanego przez podatnika.

Z uwagi na to, że wniosek z dnia 20 sierpnia 2006r. zawiera więcej niż jedno zagadnienie prawnopodatkowe (dwa Pana pytania), do drugiego zostaje wydane odrębne postanowienie.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj