Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IB/415-44/06
z 15 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IB/415-44/06
Data
2006.11.15
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
autostrada
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
Pytanie podatnika
Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochody uzyskane z tytułu wynagrodzenia za pracę w związku z bezpośrednią realizacją projektu: "Budowa Autostrady A2 Odcinek Konin-Stryków II, Sekcja Emilia-Stryków II", fiansowanego w 75 % z środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) uznaje stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 18.09.2006r. - za nieprawidłowe. Wnioskiem z dnia 18.09.2006r. (uzupełnionym o wniesioną opłatę skarbową w dniu 02.10.2006r.) wystąpił Pan o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy o pracę jest Pan zatrudniony w firmie X i pełnił Pan funkcję Zastępcy Kierownika Budowy przy realizacji projektu: "Budowa Autostrady A2 Odcinek Konin-Stryków II, Sekcja Emilia-Stryków II - dalej Kontrakt ISPA 2003/PL/16/PT/020-01. Do Pana obowiązków należał m. in. nadzór nad robotami drogowymi, monitorowanie postępu robót oraz kontrola nad rozliczaniem robót. W celu realizacji projektu została podpisana stosowna umowa pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, podmiotem rozdzielającym środki pomocowe a Konsorcjum podmiotów, na podstawie której następowała realizacja projektu. Konsorcjum podmiotów było Generalnym Wykonawcą Kontraktu. Z zaświadczenia załączonego przez Pana do wniosku wynika, że firma - w której jest Pan zatrudniony - jako podwykonawca robót otrzymuje środki finansowe od ich dysponenta, tj. od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad za pośrednictwem lidera Konsorcjum podmiotów. W tym stanie faktycznym wyraził Pan stanowisko, że realizował Pan bezpośrednio cel projektu, w ramach Programu Unii Europejskiej ISPA, finansowanego z środków pomocowych, a zatem uzyskany przez Pana z tego tytułu dochód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszystkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w przepisach art. 21, 52, 52a, 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:
Zgodnie z decyzjami Komisji Europejskiej program ISPA to jeden z trzech obok Phare i SAPARD przedakcesyjnych instrumentów finansowych, w ramach których w latach 2000-2006 miało być przekazywane wsparcie finansowe Wspólnot Europejskich dla krajów kandydujących z Europy Środkowo-Wschodniej. Jego celem było zapewnienie krajom kandydującym pomocy w osiąganiu standardów i norm Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury transportowej i ochrony środowiska pod kątem przyszłego członkostwa w UE poprzez współfinansowanie dużych projektów inwestycyjnych w sektorze środowiska i transportu. Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty służące rozwojowi infrastruktury publicznej. Celem nadrzędnym jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej. Wsparcie Wspólnot dla Polski w latach 2004-2006 jest realizowane na mocy ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju ( Dz. U. z 2004r. Nr 116, poz. 1206).
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju programy, o których mowa w pkt. 1-3 są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych, natomiast strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych. Ponadto powyższe programy, jak również strategia wykorzystania Funduszu Spójności mogą być także współfinansowane ze środków prywatnych. Zasadą finansowania projektów realizowanych w ramach poakcesyjnych Funduszy Strukturalnych oraz Funduszu Spójności jest prefinansowanie wydatków na ich realizacje z środków budżetu Państwa, a zatem pomoc jaką otrzymują beneficjenci pochodzi z środków pożyczonych z budżetu Państwa. W przedmiotowej sprawie należy ponadto zauważyć, że uzyskane przez Pana wynagrodzenie finansowane było z środków obrotowych firmy X, która realizowała jako podwykonawca kontrakt zlecony Konsorcjum podmiotów przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. A zatem wynagrodzenia Pana nie były finansowane z środków bezzwrotnej pomocy unijnej, a w/w Spółka nie była jednostką, której miała służyć pomoc w postaci środków Unii Europejskiej. Powyższy stan faktyczny potwierdza brak podstaw do zastosowania zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego Pana stanowisko przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe. Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2006r. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.