Interpretacja Lubuskiego Urzędu Skarbowego
LUS/I-1/423/15-6P/JW
z 4 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
LUS/I-1/423/15-6P/JW
Data
2006.07.04



Autor
Lubuski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ulepszenie
wydatki inwestycyjne
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy wydatki inwestycyjne wpływające na zwolnienie podatkowe z tytułu prowadzenia działalności w strefie mogą dotyczyć tylko nowej inwestycji?Czy nakłady poniesione na terenie SSE na unowocześnienie (modernizację) środków trwałych przeniesionych z Nowego Miasteczka (poza SSE) do Nowej Soli (w SSE) należy potraktować jako nową inwestycję, czy jako inwestycję odtworzeniową?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Podatnika dnia 06 kwietnia 2006 r. (sporządzonym w dniu 29 marca 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie zaliczenia do inwestycji nakładów poniesionych w specjalnej strefie ekonomicznej tytułem unowocześnienia (modernizacji) przeniesionego środka trwałego po dniu uzyskania zezwolenia spoza Strefy na teren Strefy,


Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górzepodziela stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionymwe wniosku stanie faktycznym


UZASADNIENIE


I. Stan faktyczny
Spółka dnia 15 grudnia 2004 r. uzyskała zezwolenie Nr 79 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.Spółka pod koniec lutego 2006 r. wymontowała stół do płyt ze starej hali w spoza Specjalnej Strefy Ekonomicznej i zamontowała w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, zwiększając jego wartość o dokonane ulepszenie.


II. Pytania Podatnika.
Czy wydatki inwestycyjne wpływające na zwolnienie podatkowe z tytułu prowadzenia działalności  w strefie mogą dotyczyć tylko nowej inwestycji? Czy nakłady poniesione na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na unowocześnienie (modernizację) środków trwałych przeniesionych spoza SSE do SSE należy potraktować jako nową inwestycję, czy jako inwestycję odtworzeniową?


III. Stanowisko Podatnika.
Spółka powołuje się na przepis § 3 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2252 ze zm.), określający, iż warunkiem do udzielenia pomocy regionalnej w formie zwolnień jest poniesienie kosztów nowej inwestycji. Za koszty inwestycji wg § 3 ust. 1 pkt. 4 należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w sposobie świadczenia usług, jak również zakupu majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku nie dokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Za koszty inwestycji wg § 6 ust. 1 pkt. 2 uznaje się poniesione wydatki na rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych, zaliczane do wartości początkowej środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.Zdaniem Spółki, w przypadku modernizacji środków trwałych, które zostały przeniesione z poza SSE do SSE należy uznać poniesione wydatki jako nowe inwestycje określone w wyżej wymienionym rozporządzeniu.


IV. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, wyjaśnia:
Spółka wymontowała z terenu poza strefowego stół do płyt i zamontowała go na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Nowej Soli. Na terenie strefowym Spółka dokonała ulepszenia w/w środka trwałego.Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt. 34 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2000 r. NR 54 poz. 654 ze zm.) w myśl którego wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. O specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.Zgodnie z ust. 4 powyższego przepisu, zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.


Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 cyt. rozporządzenia w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6 -8.W przypadku przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie po dniu 31 grudnia 2000 r. za koszty inwestycji uznaje się koszty inwestycji określone w § 6.


W myśl § 6 ust. 1 wymienionego rozporządzenia , za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy, na:- zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich- zgodnie z odrębnymi- do składników majątku podatnika,- rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałychzaliczone do wartości początkowej tych środków zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.Nie jest dopuszczalna pomoc na inwestycję odtworzeniową, o czym mowa w ust. 5 § 3 cytowanego rozporządzenia


Organ podatkowy wyjaśnia, że wydatki inwestycyjne wpływające na zwolnienie podatkowe z tytułu prowadzenia działalności w strefie dotyczą nowej inwestycjiPrzez nową inwestycję w myśl ust. 4 powyższego przepisu należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku nie dokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka dokonała ulepszenia stołu do płyt na terenie strefy.


Zgodnie z definicją ulepszenia środków trwałych zawartą w przepisach podatkowych (art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,- zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.


W orzecznictwie sądowym (Syg. akt I SA/Go 559/05 z dnia 08 listopada 2005r. WSA w Gorzowie Wlkp.) przyjmuje się, iż do celów podatkowych ulepszenie środka trwałego obejmuje: adaptację, modernizację (unowocześnienie środków trwałych), przebudowę, rozbudowę oraz ich rekonstrukcję".Zatem jeśli prowadzona przez Spółkę inwestycja będzie spełniała warunki zawarte w wymienionych przepisach, a wydatki na modernizację środków trwałych, przeniesionych z terenu poza SSE do SSE podlegać będą zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego, to wydatki te kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i należy je potraktować jako koszty nowej inwestycji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj