Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pile
PP/443/35/06
z 28 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/35/06
Data
2006.09.28
Autor
Urząd Skarbowy w Pile
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
drogi publiczne
gmina
roboty budowlano-montażowe
Pytanie podatnika
Czy zastosowanie 7 % stawki podatku VAT zasadne jest przy opodatkowaniu robót pn. „Przebudowa drogi gminnej- utwardzenie jezdni, ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w XXXX ? ”
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina XXX zrealizowała inwestycję polegającą na „Przebudowie drogi gminnej – utwardzenie jezdni, ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w xxxxxx”. Do opodatkowania wyżej wymienionych robót, zdaniem Gminy, zastosowanie ma 7 % stawka podatku VAT, gdyż są to roboty budowlano - montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przywołano art.146 ust.3 pkt 2 ustawy VAT i w/g Gminy pod pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu rozumie się m.in. drogi i dojazdy jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Podano, że inwestycja ta wiążę się bezpośrednio z budownictwem mieszkaniowym, gdyż z wjazdów i dróg dojazdowych do budynków mieszkalnych korzystają tylko i wyłącznie mieszkańcy osiedla. Stanowisko zawarte we wniosku wskazuje, że inwestycja ta jest ściśle związana z budownictwem mieszkaniowym i zastosowanie preferencyjnej 7% stawki VAT jest prawidłowe. Odpowiadając na powyższe organ podatkowy stwierdza: Stosownie do art.146 ust.2 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust.1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przepis art.146 ust.3 ustawy o VAT stanowi, że przez infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a rozumie się: Dla zastosowania powyższego przepisu niezbędne jest rozpoznanie czy roboty są wykonywane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który może tego dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym. Definicja dróg określona została w ustawie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.). Zgodnie z art.2 ust.1 i 2 ustawy drogą publiczną jest droga zaliczana do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie: Inwestycje w zakresie budowy drogi gminnej, o której mowa w art. 2 ustawy o drogach publicznych, są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze gminy. Droga taka nie jest więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, jej celem bowiem jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi obszarami. Droga gminna bowiem nie stanowi elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście cyt. wyżej art. 146 ust. 3 ustawy VAT, jest elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. W związku z tym nie można zastosować obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT, chociażby przebudowana droga gminna prowadziła do osiedla mieszkaniowego. Organ podatkowy stwierdza, że roboty budowlane związane z przebudową drogi gminnej, o której mowa we wniosku podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki określonej w art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), która wynosi 22%. Stanowisko podane we wniosku uznano za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.