Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pile
PP/443/35/06
z 28 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/35/06
Data
2006.09.28



Autor
Urząd Skarbowy w Pile


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
drogi publiczne
gmina
roboty budowlano-montażowe


Pytanie podatnika
Czy zastosowanie 7 % stawki podatku VAT zasadne jest przy opodatkowaniu robót pn. „Przebudowa drogi gminnej- utwardzenie jezdni, ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w XXXX ? ”


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina XXX zrealizowała inwestycję polegającą na „Przebudowie drogi gminnej – utwardzenie jezdni, ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w xxxxxx”.
Podano ponadto, że zakres rzeczowy inwestycji obejmuje ułożenie krawężników i obrzeży betonowych, wykonanie warstw jezdnych i wjazdów z kostki brukowej betonowej. Inwestycja ta związana jest bezpośrednio z budownictwem mieszkaniowym.
Gmina obecnie nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości xxxxx, jednakże w planie obowiązującym do dnia 31.12.2003r. tereny te przeznaczone były pod budownictwo mieszkaniowe.

Do opodatkowania wyżej wymienionych robót, zdaniem Gminy, zastosowanie ma 7 % stawka podatku VAT, gdyż są to roboty budowlano - montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przywołano art.146 ust.3 pkt 2 ustawy VAT i w/g Gminy pod pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu rozumie się m.in. drogi i dojazdy jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Podano, że inwestycja ta wiążę się bezpośrednio z budownictwem mieszkaniowym, gdyż z wjazdów i dróg dojazdowych do budynków mieszkalnych korzystają tylko i wyłącznie mieszkańcy osiedla.

Stanowisko zawarte we wniosku wskazuje, że inwestycja ta jest ściśle związana z budownictwem mieszkaniowym i zastosowanie preferencyjnej 7% stawki VAT jest prawidłowe.

Odpowiadając na powyższe organ podatkowy stwierdza:
Zgodnie z art. 146 ust.1 pkt 2 lit.a i b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę 7% stosuje się w odniesieniu do:
a) robót budowlano – montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
b) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych.

Stosownie do art.146 ust.2 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust.1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepis art.146 ust.3 ustawy o VAT stanowi, że przez infrastrukturę towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a rozumie się:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie, sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Dla zastosowania powyższego przepisu niezbędne jest rozpoznanie czy roboty są wykonywane w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Obowiązek rozpoznania spoczywa na inwestorze, który może tego dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej, by móc stwierdzić, czy istnieje związek realizowanej inwestycji z budownictwem mieszkaniowym.

Definicja dróg określona została w ustawie z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.). Zgodnie z art.2 ust.1 i 2 ustawy drogą publiczną jest droga zaliczana do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:
- drogi krajowe,
- drogi wojewódzkie,
- drogi powiatowe,
- drogi gminne.
Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych powyżej należą do tej samej kategorii co te drogi.
Ponadto w myśl art.7 ustawy o drogach publicznych do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym nie zaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych.

Inwestycje w zakresie budowy drogi gminnej, o której mowa w art. 2 ustawy o drogach publicznych, są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze gminy.

Droga taka nie jest więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, jej celem bowiem jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi obszarami.
Natomiast próba przyporządkowania robót budowlanych dotyczących dróg gminnych, do kategorii robót budowlano – montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, mająca na celu umożliwienie stosowania obniżonej stawki podatku VAT , jest nieuzasadniona.

Droga gminna bowiem nie stanowi elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego rozumianych w kontekście cyt. wyżej art. 146 ust. 3 ustawy VAT, jest elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. W związku z tym nie można zastosować obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT, chociażby przebudowana droga gminna prowadziła do osiedla mieszkaniowego.

Organ podatkowy stwierdza, że roboty budowlane związane z przebudową drogi gminnej, o której mowa we wniosku podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki określonej w art.41 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), która wynosi 22%.

Stanowisko podane we wniosku uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj