Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD7/033-203-PD/06-351
Data
2006.09.27
Autor
Minister Finansów
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów
Słowa kluczowe
Belgia
obowiązek podatkowy
odsetki od pożyczki
pożyczka
Pytanie podatnika
Czy Spółka jest zobligowana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat należności z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki przez belgijskiego udziałowca ?
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej: Op), udzielając interpretacji w zakresie art. 11 Konwencji z dnia 20 sierpnia 2001 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139; dalej: konwencja polsko-belgijska), Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku w sprawie opodatkowania odsetek od pożyczki.
Uzasadnienie
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, firma Y mająca siedzibę w Belgii udzieliła Spółce pożyczkę. Spółka odsetki od tej pożyczki zapłaciła w 2005 pożyczkodawcy belgijskiemu, który jednocześnie jest udziałowcem Spółki.
Wątpliwości Spółki budzi treść art. 11 konwencji polsko-belgijskiej. Spółka zwróciła się zatem z pytaniem, czy w świetle tego przepisu jest zobligowana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat należności z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki przez belgijskiego udziałowca.
Zdaniem Spółki wypłacane odsetki powinny być opodatkowane tylko w Belgii.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Minister Finansów zważył, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 654 ze zm.; dalej: updop) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop podatnicy, podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Polski (nierezydenci), nie posiadający w Polsce siedziby lub zarządu, uzyskujący na terytorium Polski przychody z tytułu odsetek, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20% przychodów.
Należy jednak zauważyć, że przepisy art. 21 updop stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska (art. 22a updop).
Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 konwencji polsko-belgijskiej odsetki, które powstają w Polsce i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę Belgii, mogą być opodatkowane w Belgii. Jednakże takie odsetki mogą być opodatkowane także w Polsce ale jeśli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Belgii, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek. Zastosowanie 5% stawki podatku będzie możliwe pod warunkiem, że osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Belgii i nie prowadzi w Polsce działalności poprzez położony tu zakład lub stałą placówkę (art. 11 ust. 5 konwencji polsko-belgijskiej).
Jednakże w przypadku, gdy w wyniku szczególnych powiązań między dłużnikiem a osobą uprawnioną do odsetek lub między nimi a osobą trzecią kwota odsetek związanych z zadłużeniem, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek bez tych powiązań, wówczas postanowienia artykułu 11 konwencji polsko-belgijskiej mają zastosowanie tylko do ostatniej wymienionej kwoty. W takim przypadku nadpłacona część podlega opodatkowaniu w Polsce.
Natomiast stosownie do postanowień art. 11 ust. 3 konwencji polsko-belgijskiej, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce odsetki:
- wypłacane w związku z udzieloną pożyczką, gwarantowaną lub zabezpieczoną, lub z udzielonym kredytem, gwarantowanym lub zabezpieczonym w ramach ogólnych zasad przez państwo belgijskie, jego jednostki terytorialne lub organy lokalne w celu promowania eksportu;
- od pożyczek wszelkiego rodzaju przyznane przez przedsiębiorstwa bankowe nie w formie papierów wartościowych na okaziciela;
- wypłacane na rzecz państwa belgijskiego, jego jednostek terytorialnych lub organów lokalnych.
Z przedstawionego we wniosku Spółki stanu faktycznego nie wynika, aby spełnione zostały ww. przesłanki, skutkujące zwolnieniem wypłacanych odsetek z opodatkowania w Polsce.
Należy również wyjaśnić, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie nadają państwom żadnych nowych praw do opodatkowania w tym państwie dochodów osób zagranicznych, a jedynie ograniczają już istniejące prawa. Dlatego też dane państwo, na podstawie samej tylko umowy, nie może nałożyć na rezydenta podatkowego innego państwa obowiązków podatkowych ponad te, które wynikają z jego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, może tylko ograniczyć obowiązki wynikające z własnego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego. Dlatego też w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania używa się sformułowania, że dane dochody podatnika "mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie", bowiem o tym czy będą tam opodatkowane zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy, i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż na Spółce X Sp. z o.o., jako płatniku, ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego. Z tym, że pobranie przez polskiego płatnika podatku w wysokości 5%, zgodnie z konwencją polsko-belgijską, będzie możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.
Zgodnie z zapytaniem podatnika niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie postanowień umowy polsko-belgijskiej i jest wydana przez Ministra Finansów. Zgodnie z art. 13 § 2 pkt 4 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów jest bowiem organem właściwym w sprawach interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, zaś zgodnie z art. 14e § 1 wydaje on pisemne interpretacje wyłącznie w zakresie postanowień tych umów.
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
|