Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieruszowie
US-I/415-10/06
z 18 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I/415-10/06
Data
2006.07.18



Autor
Urząd Skarbowy w Wieruszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc bezzwrotna
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
"Czy przychody związane z realizacją umowy, która wykonywana jest przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, służą bezpośrednio i wprost realizacji celu bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu ISPA 2001/PL/16/P/PT/009-4 finansowanej z 75% z Wspólnoty Europejskiej", a więc zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - dalej: u.p.d.o.f.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w części finansowanej z tej pomocy?"


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 18 maja 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 18 maja 2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieruszowie wpłynął wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego. Pytanie podatnika przedstawia się następująco: "Czy przychody związane z realizacją umowy, która wykonywana jest przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, służą bezpośrednio i wprost realizacji celu bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu ISPA 2001/PL/16/P/PT/009-4 finansowanej z 75% z Wspólnoty Europejskiej", a więc zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - dalej: u.p.d.o.f.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w części finansowanej z tej pomocy?"

We wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

"Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie której jest dokonywanie analiz budowlano - technicznych. W dniu 1 lipca 2003r. podatnik podpisał z firmą "Y" Spółka Akcyjna Oddział w Polsce umowę, której przedmiotem jest świadczenie usług polegających na dokonywaniu analiz technicznych przy modernizacji odcinka autostrady Krzywa-Wrocław (artykuł 2 - przedmiot umowy).

W przedstawionym w sprawie stanie faktycznym 15 listopada 2002r. pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w Polsce działającą w imieniu Ministerstwa Infrastruktury, a firmą "Y" (zwaną Konsultantem) zawarta została umowa, której przedmiotem był projekt zatytułowany: "Zarządzanie i Nadzór Budowy Autostrady A-4 Odcinek Krzywa-Wrocław, Polska". Zgodnie z art. 10 tej umowy 75% wartości kontraktu finansowane jest z funduszy ISPA, a płatność dokonywana jest przelewem na konto spółki-konsultanta (art. 7 umowy).

W dniu 1 lipca 2003r. firma "Y" S.A. powierzyła podwykonawcy - firmie podatnika "X" obowiązki asystenta laboratorium. Zapłata za usługi podwykonawcy realizowana jest bezpośrednio z konta dysponenta środków bezzwrotnej pomocy."

Zdaniem podatnika na mocy art. 21 ust. 1 pkt. 46 u.p.d.o.f. od otrzymywanych dochodów za wykonanie obowiązków asystenta laboratorium w ramach realizacji programu pomocowego w części (75%) pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie przysługiwało zwolnienie od podatku, ponieważ bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowany z tej pomocy.

Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji zgodnie z art. 14 § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są dochody podatnika, jeżeli:a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia muszę zaistnieć łącznie przesłanki określone pod. lit. a) oraz b). Dlatego też. obok warunków dotyczących samej pomocy, konieczne jest aby podatnik bezpośrednio realizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Stąd też, gdy podatnik jest podwykonawcą najętym przez bezpośredniego realizatora programu finansowego ze środków pomocowych, to nie będzie przysługiwało mu zwolnienie podatkowe. Przepis stanowi bowiem, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedłożonych przez podatnika dokumentów wynika, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie działająca w imieniu Ministerstwa Infrastruktury w dniu 15 listopada 2002r. zawarła umowę na usługi (Pomoc finansowa Wspólnoty Europejskiej. Projekt ISPA) z firmą "Y" S.A. z siedzibą we Francji.

Jako "Instytucja Kontraktująca" i dysponent zagranicznych środków pomocowych GDDKiA zleciła w/w firmie francuskiej "Y" S.A będącej - zgodnie do postanowień umowy -"Konsultantem" świadczenie usług w zakresie "Zarządzania i Nadzoru nad Projektem: Remont Autostrady A-4, odcinek Krzywa - Wrocław, numer identyfikacyjny EUROPEAID/1127/D/SV/PL."

Z kolei firma "Y" Spółka Akcyjna Oddział w Polsce zawarła z Panem jako podwykonawcą w dniu 1 lipca 2003r. umowę, zgodnie z którą podatnik przejmuje obowiązki asystenta laboratorium (artykuł 2 umowy). Zgodnie z wyjaśnieniem podatnika zawartym we wniosku świadczenie usług wykonywanych przez podatnika polega na dokonywaniu analiz technicznych przy modernizacji odcinka autostrady Krzywa - Wrocław.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych jest Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad. Prace określone kontraktem, sfinansowane ze środków pomocowych, realizowane są bezpośrednio przez podmiot zagraniczny, tj. firmę "Y" S.A. Firma ta jest wyłącznie stroną umowy zawartej 15 listopada 2002r., która jako pierwsza otrzymała od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad bezzwrotne środki pomocowe na realizację zadania objętego programem współfinansowanym z funduszu ISPA. Firma "Y" S.A. z kolei Panu jako podwykonawcy zleciła wykonywanie obowiązków asystenta laboratorium. W związku z powyższym przyjąć należy, że cel programu finansowanego z bezzwrotnych środków pomocowych realizuje firma "Y" S.A., bowiem ona zawarła umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która jako pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc.

W związku z powyższym, w ocenie tut. organu podatkowego przytoczony wyżej art. 21 ust. 1 pkt. 46 u.p.d.o.f. nie będzie miał zastosowania do Pana jako podwykonawcy, ponieważ dotyczy on dochodów podatników bezpośrednio realizujących cel programu.

W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, nie podzielając poglądu zaprezentowanego przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie orzekł jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj