Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-3/423-9/06
z 13 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-3/423-9/06
Data
2006.09.13



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
potrącalność kosztów
szkolenie


Pytanie podatnika
Możliwość i termin zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów poniesionych na zorganizowanie i przeprowadzenia szkolenia oraz kosztów związanych z pozyskaniem środków z PARP.
Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego w wyniku umowy z PARP.


Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że zawarła ona w dniu 21 kwietnia 2006 roku z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (zwana dalej PARP) umowę o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Nr umowy SPORZL-2.3a-2-06-013/0050. Projekt jest finansowany ze środków publicznych w 77,85 % (pozostała część 22,15 % ze środków prywatnych Spółki) z tego 75 % współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - kwota 42105,31 zł, a 25 % z krajowego wkładu publicznego - kwota 14035,10 zł. Projekt jest realizowany pod nadzorem PARP. Dofinansowanie dotyczy realizacji przez Spółkę projektu "Efektywne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych szansą rozwoju zasobów ludzkich przedsiębiorstwa". Projekt ten obejmuje świadczenie usług szkoleniowych dla pracowników innych podmiotów gospodarczych. W złożonym wniosku Spółka pyta o możliwość i termin zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów poniesionych na zorganizowanie i przeprowadzenia szkolenia oraz kosztów związanych z pozyskaniem środków z PARP. Zdaniem Spółki istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu tak kosztów na zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia, jak i kosztów związanych z pozyskaniem środków z PARP. Koszty te podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodu:- koszty pokryte środkami z PARP jak np. wykonanie tablic informacyjnych o realizacji Projektu w dacie ich poniesienia,- koszty związane z wynagrodzeniem trenerów (dotyczące konkretnych szkoleń) w dacie uzyskania przychodów ze sprzedaży usług szkoleniowych,- koszty związane z otrzymaniem środków (nie refundowane z PARP), których nie można przypisać do konkretnych szkoleń np. koszty otwarcia rachunków bankowych - w dacie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z p. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Na podstawie art. 15 ust. 4 koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. W związku z tym koszty uzyskania przychodów są potrącalne w roku, którego dotyczą a nie w roku ich faktycznego poniesienia. Z tym, że wydatek staje się kosztem w dacie faktycznego poniesienia, gdy nie jest możliwe zarachowanie go do okresu, którego dotyczy (lub gdy ustawa wyraźnie nakazuje, by czynić to w okresie faktycznego poniesienia). Sytuacja taka może mieć zastosowanie w przypadku, gdy istnieje obiektywna trudność w przypisaniu kosztów chociażby do potencjalnych przychodów. W zakresie kosztów uzyskania przychodów należy odnieść się do definicji dochodu zawartej w treści art.7 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Oznacza to, że ustalenie różnicy, o której mowa w tym przepisie, a więc potrącenie kosztów, nie jest możliwe, jeżeli podatnik nie uzyskał przychodu dla uzyskania, którego poniósł koszty. W przypadku gdy jest to możliwe i da się powiązać koszt z przychodem, to koszty pozostające w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z faktycznie otrzymanymi albo należnymi przychodami danego roku podatkowego (danego miesiąca), zasadniczo (z wyjątkiem kosztów, których zarachowanie nie było możliwe) winny być powiązane z tymi przychodami i podlegać będą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dacie osiągnięcia przychodu (o ile inny termin nie wynika z przepisu art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Natomiast przepis art. 15 ust. 4 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie rozstrzyga wprost, w jaki sposób powinny być rozliczane (potrącane) koszty, które pozostają jedynie w pośrednim związku z przychodami. Z reguły, kosztów tych nie można zarachować, gdyż nie można ustalić, że odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, co sprawia, że tego rodzaju koszty są potrącane w roku podatkowym, w którym zostały poniesione (bez obowiązku rozliczania ich w innych latach podatkowych). W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się bezpośredniej relacji z przychodami nie jest możliwe. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, to jednak nie pozostają wprost w związku z konkretnymi przychodami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie, w którym miesiącu albo też roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów. A skoro nie ma możliwości powiązania konkretnych kosztów z konkretnymi przychodami, jest możliwe zaliczenie tego typu wydatków do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Niezależnie jednak od konieczności przyporządkowania przychodów i kosztów do właściwego roku podatkowego, istnieje również obowiązek przyporządkowania przychodów, a w konsekwencji i kosztów do odpowiedniego miesiąca roku podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki co do momentu zaliczenia w ciężar kosztów wydatków związanych z wypłatą wynagrodzeń trenerom jest prawidłowe (oczywiście z zastrzeżeniem nie występowania przesłanek negatywnych z art. 16 - np. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6 , art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych lub nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek). W zakresie kosztów, których nie można powiązać z konkretnym szkoleniem - przychodem istnieje możliwość zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w dacie ich faktycznego poniesienia. W związku z czym stanowisko Spółki co do czasu zaliczenia w ciężar kosztów pozostałych wydatków związanych z realizacją Projektu jak w/w koszty wykonania tablic informacyjnych, koszty otwarcia rachunków bankowych jest prawidłowe. Jednocześnie informuję, że wszystkie w/w wymienione koszty są kosztami uzyskania przychodu. Ponadto w złożonym wniosku Spółka pyta o możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego w wyniku umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Zdaniem Podatnika otrzymane środki finansowe ze względu na źródło pochodzenia nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14, 14b i 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z powyższym stanowiskiem również należy się zgodzić, gdyż pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko taka pomoc korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na odstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 roku Nr54, poz. 654 z p. zm.). Pomoc ta też nie stanowi środków otrzymywanych z budżetu państwa przez agencje rządowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14b w/w ustawy. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Z 2003r. Nr 15, poz. 148 z p. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r. , jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z p. zm.) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że po przeprowadzeniu szkolenia (wykonaniu usługi) wystawi fakturę z wyszczególnieniem kwoty dofinansowania oraz kwoty stanowiącej dla usługobiorcy kwotę do zapłaty. W momencie wystawienia faktury Spółka do przychodów zaliczy tylko kwotę "do zapłaty" i za ten miesiąc ujmie tę kwotę w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż otrzymaną kwotę dofinansowania opodatkuje w chwili jej otrzymania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami (...) są w szczególności otrzymane pieniądze. Na podstawie ust. 3 w/w przepisu za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, (...).

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się (...) dzień wystawienia faktury, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty. W związku z tym należy stwierdzić, że otrzymane przez Spółkę od PARP środki stanowią przychody stosownie do w/w art. 12 ust. 1 pkt 1 i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym: w części otrzymanej od PARP w chwili otrzymania oraz w części podlegającej wpłacie przez usługobiorcę w dniu wystawienia faktury (nie później niż w ostatnim dniu miesiąca w którym wykonano usługę) zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 2 w/w ustawy. Jednocześnie informuję, wydatki sfinansowane z tych przychodów stanowią koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając powyższe ma uwadze, postanawiam jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj