Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach
PDFN/415/I/52/2006
z 17 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN/415/I/52/2006
Data
2006.10.17



Autor
Urząd Skarbowy w Tarnowskich Górach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
czynsz
umorzenie
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Czy kwoty umarzanych należności stanowią dla dłużnika przychód podlegający opodatkowaniu i czy Gmina jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT?


Na podstawie 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.09.2006 roku, który wpłynął do tutejszego urzędu w dniu 02.10.2006 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej kwot umarzanych należności nie jest prawidłowe.

W dniu 02 października 2006 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym płatnik zwraca się z pytaniem czy kwoty umarzanych należności stanowią dla dłużnika przychód podlegający opodatkowaniu i czy Gmina jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT, a jeśli tak to w jakim terminie i na jakim formularzu...

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W ocenie Gminy umorzone kwoty nie stanowią przychodu, w związku z tym brak podstaw do sporządzania informacji PIT.

Najemcy, którym umorzono zaległości w większości utrzymują się wyłącznie z pomocy udzielanej przez MOPS lub obecnie pracują lecz długotrwałe bezrobocie i obecny zarobek nie zezwalają na uregulowanie zaległości.

Dłużnikom zalegającym z zapłatą za czynsz oraz media, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej (utrata stałej pracy, długotrwała choroba itp.) Burmistrz zgodnie z uchwałą Nr XLVII/430/2005 Rady Miejskiej z dnia 9 listopada 2005 roku w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności gminnych jednostek organizacyjnych oraz udzielania innych ulg z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych, umarza zaległości.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko w niniejszej sprawie nie jest prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 10 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r . o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodu między innymi są: inne źródła.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina może dokonywać umorzeń zaległości czynszowych lokatorom, którzy nie uregulowali w odpowiednim terminie czynszu za zajmowany przez siebie lokal. Przesłanką umorzenia tychże zaległości jest bezskuteczność egzekucji przy występowaniu trudnej sytuacji materialnej najemców lokali mieszkalnych mieszkań komunalnych.

Tak więc lokatorzy w przypadku dokonania tego rodzaju umorzeń uzyskają przysporzenie majątkowe w postaci bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego. W tej sytuacji przychodem lokatora będzie kwota umorzonego czynszu.

Jednakże przychodów uzyskanych przez lokatorów nie można zaliczyć do któregokolwiek ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast będzie to przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Ustawodawca w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiując przychody z innych źródeł wskazał, że są nimi w szczególności:

* kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

* zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci,

* stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz

* przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie “w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost a art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychód lokatorów z tytułu umorzonych zaległości czynszowych jest przychodem z innych źródeł.

Wobec powyższego na mocy art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Gmina nie jest zobowiązana do odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w przypadku uzyskania przez lokatorów przychodu z innego źródła, a zatem również z tytułu umorzonego czynszu.

Gmina ma natomiast obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów z innych źródeł PIT-8C, którą zgodnie z art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązana jest sporządzić dla każdego lokatora odrębnie w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano umorzenia.

Natomiast lokatorzy zobowiązani są kwoty otrzymanych świadczeń uwzględnić w rocznych zeznaniach podatkowych łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym.

Tak więc biorąc pod uwagę stan faktyczny opisany we wniosku w świetle powołanych wyżej przepisów tutejszy organ informuje, jak wyżej i nie podziela Waszego stanowiska w niniejszej sprawie.

Zgodnie z art. 14 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj