Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-I/23-7/MG/06
z 29 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I/23-7/MG/06
Data
2006.09.29



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
cel darowizny
darowizna
odliczenie od dochodu
podatek dochodowy od osób prawnych
sprawozdania


Pytanie podatnika
Czy Jednostka może dokonać odliczenia darowizny w postaci miału przekazanego dla Specjalnego Ośrodka Wychowawczego od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w 2005 i w 2006r.? orazCzy Spółka przekazując darowiznę musi uzyskać w ciagu dwóch lat sprawozdanie od Specjalnego Ośrodka Wychowawczego, o jej przeznaczeniu na swoją działalność, jeżeli dokanane zostanie odliczenie tejże darowizny od dochodu w granicach 10% limitu?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym w dniu 24.08.2006r. wnioskiem Nr L.dz.(1688)2006, datowanym na 23.08.2006r. Spółki z o.o. z siedzibą w ... w sprawie interpretacji prawa podatkowego o zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz.654 ze zm.) stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z treści art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl przepisu art. 14a § 3 i 4 ww. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W dniu 24 sierpnia 2006r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Spółki z o.o. z siedzibą w ... , w którym zwrócono się o potwierdzenie zajętego w sprawie stanowiska w temacie postawionych poniżej pytań:

1. Czy Jednostka może dokonać odliczenia darowizny w postaci miału przekazanego dla Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w 2005 i 2006r.? oraz

2. Czy Spółka przekazując darowiznę musi uzyskać w ciągu dwóch lat sprawozdanie od Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... w ... o jej przeznaczeniu na swoją działalność, jeżeli dokonane zostanie odliczenia tejże darowizny od dochodu w granicach 10% limitu?

Przedstawiając stan faktyczny Spółka poinformowała, że przekazała na podstawie umowy darowizny dla Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... w ..., w dniu 20.12.2005 i 29.03.2006 opał w postaci miału, na potrzeby ogrzewania prowadzonego przez Zgromadzenie Ośrodka Wychowawczego.

W dalszej części pisma Spółka w sposób bardzo obszerny dokonuje wykładni przepisów prawa na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.873).

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych przepisami prawa stąd też tutejszy organ pismem Nr PD-I/423-7/1/MG/06 z dnia 29.08.2006r. wezwał Spółkę do uściślenia własnego stanowiska w sprawie, jak również wskazania przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na tle którego to stanowisko ma być weryfikowane.

Wypełniając powyższe żądanie podatnik uzupełnił złożony wniosek wnosząc dodatkowo pismo Nr L.dz. (1788)2006 z dnia 06.09.2006r. (data wpływu 27.04.2005r.) oraz pismo Nr L. dz. (1851)2006 z dnia 14.09.2006r. (data wpływu15.09.2006r.), w których jako podstawę prawną odliczenia darowizny wskazał przepis art.18 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art.3 ust.3 pkt 1, art.4 ust.1 pkt 11 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Ponadto uściślając swoje stanowisko Spółka wyraziła pogląd, że może odliczyć darowiznę w postaci miału przekazanego dla Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w 2005 i 2006r. Zdaniem spółki odliczenie kwoty darowizny uwarunkowane jest posiadaniem przez darczyńcę dowodu przekazania tej darowizny (w przypadku Spółki stosownymi umowami darowizny) oraz wskazuje na brak obowiązku posiadania jakiegokolwiek dokumentu, który potwierdzałby faktyczne wykorzystanie przez obdarowanego środków pochodzących z darowizny o ile odliczenie od dochodu nie przekracza 10% dochodu z art.18 ust.1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do przedmiotowego wniosku Spółka załączyła dwie umowy darowizny z dnia 20.12.2005 oraz z dnia 29.03.2006, jak również swoje pismo z dnia 27.03.2006r. Nr L.dz. ZS/681/06 skierowane do Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... w ... wraz z pismem Zgromadzenia z dnia 05.04.2006r., Nr L.dz. 87/04/06 będącego odpowiedzią na pismo Spółki.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku odnosząc się do treści pierwszego z postawionych pytań, jak też stanowiska zajętego przez Spółkę potwierdza jego słuszność.

Na wstępie należy jednak podkreślić, że darowizna polega na bezpłatnym świadczeniu na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy (art.888 k.c.) przy tym zasadą jest, że darowizny i ofiary nie stanowią w myśl art.16 ust.1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) kosztów uzyskania przychodu.

Stosownie do przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art.21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art.7 albo art. 7a, po odliczeniu:

1) darowizn przekazywanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, łącznie do wysokości nie przekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art.7 ust.3 albo w art..7a ust.1.

Dokonanie przez Spółkę odliczenia darowizny od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwe jest zatem przy spełnieniu łącznie dwóch przesłanek tj.:

1) darowizna zostanie przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2) obdarowanym musi być organizacja wskazana w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego, przy czym organizacje te nie muszą posiadać statusu instytucji pożytku publicznego.

Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wymienia 24 cele pożytku publicznego, które mogą realizować organizacje pozarządowe działające w sferze zadań publicznych, w tym m.in. również osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego. Wśród tych celów w art. 4 ust 1 pkt 11 ustawy z dnia 24.04.2003r. wymieniona jest działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania, co wg załączonego pisma Nr L.dz. 87/04/06 z dnia 05.04.2006 stanowiącego odpowiedź na pismo Spółki z dnia 27.03.2006 Nr L.dz. ZS/681/06 realizuje Specjalny Ośrodek Wychowawczy ... w ... .

Natomiast organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 wymienionej ustawy, to organizacje pozarządowe, tj. nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustawy, w tym fundacje i stowarzyszenia (z zastrzeżeniem ust. 4), osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwo do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej lub przepisów o stosunku do innych kościołów i związków wyznaniowych, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Nie zostały uznane za organizacje pozarządowe osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, mogą one jednak prowadzić działalność pożytku publicznego i są objęte ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka dwukrotnie przekazała darowiznę rzeczową dla Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... w ... spisując na tę okoliczność stosowne umowy darowizny. Zważywszy, że w tej sprawie przedmiotem darowizny są towary pod pojęciem "kwoty darowizny" rozumie się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług (vide art.18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Należy również pamiętać, że możliwość odliczenia od dochodu darowizn dokonanych przez podatnika zgodnie z art.18 ust.1 pkt 1 i 7 została przez ustawodawcę ograniczona limitem tj. łącznie do wysokości 10% dochodu, o którym mowa w art.7 ust.3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (vide art.18 ust.1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Ponadto wysokość darowizny obliczonej na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna, co ma miejsce w niniejszym przypadku, dokumentem z którego wynika wartość tej darowizny oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu (vide art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Specjalny Ośrodek Wychowawczy ... w ..., jako niepubliczna placówka oświatowa działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989r. Nr 29, poz. 154 ze zm.) oraz przepisy art.2 pkt 5 w związku z art.5 ust.2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zgodnie ze statutem prowadzi on działalność w zakresie wychowania, edukacji i opieki nad dziećmi upośledzonymi, spełniającymi obowiązek szkolny w Zespole Szkół Specjalnych w ... . Placówka ma charakter katolicki i podlega władzy kościelnej.

W ocenie tutejszego organu w niniejszej sprawie spełnione zostały warunki uprawniające Spółkę do dokonania odliczeń darowizny od podstawy opodatkowania stąd też Spółka ma prawo skorzystać z jej odliczenia zarówno w roku 2005 jak też w 2006.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Prudniku także prawidłowe jest stanowisko zajęte w temacie drugiego z postawionych pytań tj. braku obowiązku uzyskania przez Spółkę w ciągu dwóch lat od dnia przekazania darowizny sprawozdania o jej przeznaczeniu.

Przepis art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz.154 ze zm.) stanowi, iż darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą podlegają u darczyńców wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.

Jak wynika z powyższego warunkiem wyłączenia uprawniającym podatników do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przeznaczonych na tę działalność jest uzyskanie pokwitowania otrzymania darowizny przez kościelną osobę prawną oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdania o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą.

Przepis ten jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w tym stanie rzeczy, właściwe jest odliczanie przez osoby prawne darowizn przekazanych na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych, ponad limit, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tej konkretnej sprawie Spółka przekazała darowiznę rzeczową na rzecz Specjalnego Ośrodka Wychowawczego ... w ... , realizującego zadania w zakresie wychowania, edukacji i opieki nad dziećmi upośledzonymi stąd też prawo do skorzystania przez Spółkę z odliczenia od dochodu tejże darowizny nie jest uwarunkowanie uzyskaniem sprawozdania o przeznaczeniu tej darowizny. Doprecyzować przy tym należy, iż istotnym w tej sprawie jest cel na który darowizna została przekazana, a sam obowiązek posiadania sprawozdania o którym mowa powyżej nie jest uzależniony od wysokości przyznanego przez ustawę 10% limitu odliczeń od dochodu na podstawie art.18 ust.1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art.14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.

Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie w znakach skarbowych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 Nr 253, poz. 2532 ze zm.), część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy (stawka opłaty skarbowej na odwołanie wynosi 5 zł oraz 0,50 zł od załącznika).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj