Interpretacja Ministra Finansów
PB4-6/SR-033-096-64-180/06
z 12 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB4-6/SR-033-096-64-180/06
Data
2006.04.12


Referencje


Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
Niemcy
podatek dochodowy od osób prawnych
spółka komandytowa
zakład


Pytanie podatnika
czy spółka komandytowa, której wnioskodawca jest wspólnikiem, stanowi zakład w rozumieniu Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku


Działając na podstawie art. 14e § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2005 r. w sprawie dotyczącej ustalenia, czy spółka komandytowa, której wnioskodawca jest wspólnikiem, stanowi zakład w rozumieniu Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.


Uzasadnienie


W dniu 12 października 2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek spółki X International GmbH (dalej: wnioskodawca lub Komandytariusz) z dnia 3 października 2005 r., o wydanie pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie, w zakresie m.in. postanowień Umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. nr 12, poz. 90, dalej: Umowa między Polską a Niemcami).


Z dniem 1 września 2005 r., zgodnie z art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organem właściwym w sprawie wydawania pisemnych interpretacji w indywidualnych sprawach, w których nie toczyło się i nie toczy postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej jest Minister właściwy do spraw finansów publicznych.


W dniu 10 stycznia 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał postanowienie uznające stanowisko podatnika za prawidłowe i jednocześnie informujące, że w części dotyczącej rozstrzygnięcia, czy spółka komandytowa, której komandytariusz jest wspólnikiem, stanowi zakład w rozumieniu Umowy między Polską a Niemcami, został przekazany do Ministra Finansów. Stosownie do art. 170 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał wniosek spółki Ministrowi Finansów do załatwienia zgodnie z właściwością.


Zdaniem wnioskodawcy, z definicji zawartej w art. 3 pkt 1 lit. d) Umowy między Polską a Niemcami za "przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa" uważa się przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie. Z tego wynika, że przedsiębiorstwo prowadzone przez spółkę komandytową nie stanowi przedsiębiorstwa państwa polskiego, gdyż nie jest prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie.


W ocenie wnioskodawcy, za "przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa" należy uznać posiadanie udziałów przez Komandytariusza w X Polska Sp. z o.o. Spółka komandytowa. W ujęciu funkcjonalnym przedsiębiorstwo spółki komandytowej stanowi zakład Komandytariusza, przy założeniu że są spełnione przesłanki powstania zakładu zawarte w Umowie między Polską a Niemcami. Na gruncie definicji zakładu zawartej w art. 5 tej Umowy, w przypadku spółki komandytowej X doszło do powstania zakładu Komandytariusza w Polsce, ponieważ siedziba spółki osobowej spełnia przesłanki "stałej placówki".


Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.

Stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. d) Umowy między Polską a Niemcami za "przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa" uważa się przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym państwie. W tym przypadku Komandytariusz, będący rezydentem Niemiec, uzyskuje przychody i ponosi koszty z udziału w spółce komandytowej na terenie Polski. W tej części, w której Komandytariusz uzyskuje dochody z udziału w spółce komandytowej, uznaje się, że prowadzi "przedsiębiorstwo Niemiec" na terenie Polski. Oznacza to, że do opodatkowania dochodów Komandytariusza będzie miał zastosowanie art. 7 Umowy między Polską a Niemcami, zgodnie z którym jego zyski z udziału w spółce komandytowej, jako zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji Komandytariusza (tj. w Niemczech), chyba że w wyniku działalności prowadzonej przez spółkę komandytową powstaje w Polsce zakład. W takim przypadku zyski Komandytariusza z udziału w spółce komandytowej mogą być opodatkowane w Polsce, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.


Przesłanki powstania zakładu zostały określone w art. 5 Umowy między Polską a Niemcami. Zakład oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Na gruncie tej definicji, w przypadku X Polska Sp. z o.o. Spółka komandytowa doszło do powstania zakładu Komandytariusza w Polsce, ponieważ siedziba spółki osobowej spełnia przesłanki "stałej placówki". Zatem z zasady zakładu wynika, że zyski Komandytariusza z udziału w spółce komandytowej podlegają opodatkowaniu w Polsce, czyli w państwie położenia zakładu, przy czym opodatkowuje się zyski w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. W państwie rezydencji Komandytariusza znajduje natomiast zastosowanie odpowiednia metoda eliminacji podwójnego opodatkowania.


Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.


W pozostałym zakresie zapytania wnioskodawcy, zostało wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego postanowienie.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj