Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-2/4150/IN – 152/USŁ-W/06/MB
z 18 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-2/4150/IN – 152/USŁ-W/06/MB
Data
2006.10.18



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie należne spółce cywilnej na mocy umowy z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym, za pełnienie obowiązków Inżyniera Projektu dla zadania inwestycyjnego, objętego dofinansowaniem z środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (otrzymywane przez spółkę za pośrednictwem Szpitala), korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z dnia 19.08.2006r. Nr IX-005/226/Z/K/06.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza, co następuje:

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W dniu 10.07.2006r. do Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew wpłynął Pana wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego oraz załączonych dokumentów wynika, iż spółka cywilna ..., której jest Pan wspólnikiem, na podstawie umowy zawartej w dniu 26.04.2006 roku z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym, pełnić będzie obowiązki nadzoru Projektu (Menadżera/Kierownika Projektu) w zakresie: „Utworzenie regionalnych pracowni: cytostatyków, i żywienia pozajelitowego na bazie apteki szpitalnej o numerze 316/2004 w ramach Priorytetu 1 –Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, i Priorytetu 3 – Rozwój lokalny. Działanie 1.3 Regionalna Struktura Społeczna Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, zgodnie z umową nr 07/06”.

Z przedłożonej umowy z dnia 17.11.2005 r. wynika, iż to Wojewódzki Szpital Specjalistycznypełni funkcję Beneficjenta, a ww. inwestycja finansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, których udział w łącznej wartości kontraktu wynosi 75% .

Pana zdaniem, wynagrodzenie należne spółce cywilnej na mocy umowy z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym , za pełnienie obowiązków Inżyniera Projektu dla zadania inwestycyjnego, objętego dofinansowaniem z środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (otrzymywane przez spółkę za pośrednictwem Szpitala), korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Łódź-Widzew postanowieniem z dnia 19.08.2006r. Nr IX-005/226/Z/K/06 podzielił Pana pogląd i uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 10.07.2006r

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa i dlatego na podstawie art. 14b §5 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa zmienia je niniejszą decyzją.

W ocenie tutejszego organu podatkowego zarówno stanowisko wnioskodawcy jak i Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew należy uznać za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencję rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że zwolnione są od podatku dochodowego od osób fizycznych te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

- dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

- podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 – 2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza – środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju. W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

1. sektorowe programy operacyjne; 2. regionalne programy operacyjne; 3. inne programy operacyjne; 4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych – art. 8 ust. 2 ustawy Narodowym Planie Rozwoju. Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych. Ponadto powyższe programy i strategia wykorzystania Fundusz Spójności mogą być również współfinansowane ze środków prywatnych. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi zatem ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach ustawy o finansach publicznych. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych oraz z Funduszu Spójności ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

- inwestycyjne, - o charakterze społecznym i edukacyjnym.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z tychże funduszy, do otrzymanej przez beneficjentów pomocy finansowej, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.Fundusz Spójności współfinansuje przede wszystkim projekty służące rozwojowi infrastruktury publicznej. Celem nadrzędnym jest wzmacnianie spójności społecznej i gospodarczej Unii poprzez finansowanie dużych projektów tworzących spójną całość w zakresie ochrony środowiska i infrastruktury transportowej.Ze środków pochodzących z Funduszu Spójności finansowane są zatem wynagrodzenia osób zatrudnionych (np. na podstawie stosunku pracy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej) przy bezpośredniej realizacji programów np.: zatrudnionych przy budowie dróg i autostrad.

Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskiwanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z Funduszu Spójności, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do przepisu art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilno – prawnych, stosownie do przepisów art. 41 ust. 1 tej ustawy.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi pragnie jeszcze raz podkreślić, iż zwolnienie zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE), nie zaś z funduszy strukturalnych czy też z Funduszu Spójności, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. W świetle obowiązujących przepisów, stanowisko reprezentowane przez stronę oraz przez organ podatkowy pierwszej instancji należy uznać za nieprawidłowe

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj