Interpretacja Burmistrza Miasta Barczewo
F(P)2)06
z 28 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
F(P)2)06
Data
2006.08.28



Autor
Burmistrz Miasta Barczewo


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Określanie stawek podatku


Słowa kluczowe
szpital
więzienia


Pytanie podatnika
- dotyczy opodatkowania budynków szpitala więziennego.


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2. art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r Nr 8 poz. 60 ze zm.) postanawia udzielić na wniosek podatnika interpretacji art. 5 ust. 1 pkt 2d ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) uznające, iż budynki szpitala więziennego winny być opodatkowane stawką zawartą w art. 5 ust. i pkt 2e tj. dla pozostałych.

W dniu 25 lipca 2006 ... ... w B. złożył, zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zastosowania prawa w jego indywidualnej sprawie, co do rodzaju stawki opodatkowania podatkiem od nieruchomości odnoszącej się do więziennego szpitala znajdującego się na terenie zakładu karnego. We wniosku wskazał, że szpital więzienny powołany jest w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991r. Nr 91, poz. 408) oraz przepisy wskazane w tej ustawie, a zatem prowadzi działalność analogiczną (gospodarczą) do pozostałych szpitali w Polsce, i powyższe winno skutkować zastosowaniem w stosunku do więziennego szpitala stawki podatku dla budynków przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Organ podatkowy uznał własne stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 69 ust 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 126, poz. 1382 ze zm.) do zakładów opieki zdrowotnych utworzonych przez Ministra Sprawiedliwości dla osób pozbawionych wolności przepisy ustawy stosuje się odpowiednio, przy uwzględnieniu przepisów kodeksu karnego wykonawczego i wydanych na jego podstawie przepisów.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 126, poz. 1382 ze zm), szpital więzienny jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Z art. 35c ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zawartego w rozdziale 1a pod nazwą: Formy prowadzenia publicznych zakładów opieki zdrowotnej, wynika iż publiczny zakład opieki zdrowotnej, utworzony przez organ określony w art. 8 ust. 1 pkt 1-3, w tym Ministra Sprawiedliwości może być prowadzony w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego. W przypadku prowadzenia szpitala więziennego w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego, publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. Budynki szpitala więziennego prowadzonego w formie jednostki budżetowej, winny być opodatkowane stawką zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 2 ppkt e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj. dla pozostałych ponieważ jednostka budżetowa nie prowadzi działalności gospodarczej.

Jednostki budżetowe prowadzać gospodarkę "bezwynikową" nie mogą być traktowane jako podmioty gospodarcze. W odróżnieniu od zakładu budżetowego realizowane przez te jednostki przychody nie są przez nie wykorzystywaneJecz trafiają do budżetu państwa. W związku z tym nie można mówić w tym przypadku o wyniku finansowym jednostek budżetowych - a zatem i o działalności gospodarczej. Budynki tego typy zoz-ów powinny płacić podatek od nieruchomości wg stawek pozostałych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia lego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest dia wnioskodawcy wiążąca.Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego KolegiumOdwoławczego w Olsztynie, które wnosi sie za pośrednictwem Burmistrza Miasta w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejszepostanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę, i zakresżądania będącego podmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to zadanie.Na zażalenie winna być wniesiona oplata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj