Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/406-44-2/PIT/06
z 1 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/406-44-2/PIT/06
Data
2006.09.01



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
korekta
wynagrodzenie członka rady nadzorczej


Pytanie podatnika
Czy w przypadku zwrotu w 2006 r. przez osobę fizyczną (członka rady nadzorczej) nienaleznie pobranego w 2005 r. wynagrodzenia należy złożyć korektę deklaracji PIT-4 za miesiące od października do grudnia 2005 r., a kwotę nadpłaty rozliczyć w bieżącej płatności, oraz czy dokonać korekty PIT-11/8B za rok 2005?


W dniu 6 czerwca 2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który następnie został uzupełniony w dniu 19 czerwca 2006r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca w miesiącach październik - grudzień 2005 roku niesłusznie dokonała wypłaty wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej. Sprawa ta wyszła na jaw w miesiącu maju br. W czerwcu 2006r. członek rady nadzorczej zwrócił Spółce niesłusznie otrzymane wynagrodzenie w wysokości netto czyli takie jakie otrzymał przelewem na konto bankowe (od wynagrodzenia członka rady nadzorczej potrącana jest zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne).

W związku z powyższym, zrodziła się wątpliwość, czy w takim wypadku należy złożyć korektę deklaracji PIT-4 za miesiące od października do grudnia 2005 roku, a kwotę nadpłaty rozliczyć w bieżącej płatności, oraz dokonać korekty PIT-11/8B za rok 2005?

Zdaniem Wnioskującej, nie należy korygować deklaracji PIT-4 i PIT-11/8B za 2005 rok, ponieważ członek Rady Nadzorczej zwrócił pieniądze Spółce w 2006 roku (w 2005 roku pieniądze pozostawały do dyspozycji członka rady nadzorczej). W opinii Wnioskodawcy - kwotę nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych Spółka powinna odjąć od bieżącej deklaracji, składając jednocześnie pisemne wyjaśnienie do właściwego urzędu skarbowego.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii stwierdza się, co następuje:

Stosownie do art. 9 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy podatkowej wskazuje, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 13 pkt 7 wskazanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Kwestia obowiązków płatniczych w zakresie wypłacanego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej uregulowana została w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie ze wskazanym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Ponadto, w myśl przepisu art. 42 ust. 1 ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-4).

Jednocześnie, stosownie do przepisu art. 72 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) za nadpłatę uważa się kwotę: podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Z kolei art. 73 § 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, iż nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Stosownie do art. 75 § 2 pkt 2 ustawy, uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli:

    a) w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
    b) w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,
    c) nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Z treści art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, iż w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2 lit. a i b, podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Co do zasady nadpłata podatku ma miejsce wówczas, gdy świadczenie podatkowe w świetle obowiązujących przepisów nie powinno mieć w ogóle miejsca (świadczenie nienależne), albo też świadczenie podatkowe jest wyższe niż wynika to z treści obowiązujących przepisów (świadczenie nadpłacone). W tym drugim przypadku nadpłatę stanowi nadwyżka wynikająca z zapłaconych zaliczek ponad ostateczną kwotę należnego podatku.

Istotne znaczenie ma też moment powstania nadpłaty. W przypadku zdarzeń określonych § 1 pkt 2 powołanego art. 73 Ordynacji podatkowej, tj. gdy płatnik pobiera podatek nienależny lub w wysokości większej od należnej, nadpłata powstaje z dniem dokonania poboru tego podatku.

Wnioskująca podnosi, iż dokonała nienależnej wypłaty wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej za miesiące październik, listopad i grudzień 2005 roku, pobierając tym samym zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. W czerwcu 2006 roku członek rady nadzorczej zwrócił nienależnie wypłacone świadczenie w kwocie netto tj. takiej, jaką otrzymał przelewem na konto bankowe.

Opierając się na przedstawionym stanie faktycznym, organ podatkowy przyjmuje za Wnioskującą, iż wynagrodzenie dla członka zarządu było nienależne, (cyt: "członek rady nadzorczej zwrócił Spółce niesłusznie otrzymane wynagrodzenie w wysokości netto") oraz, że owa "nienależność" wynagrodzenia wystąpiła już w momencie jego wypłaty.

W opinii tutejszego organu podatkowego, Wnioskująca w pierwszej kolejności winna dokonać korekty deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonywanych wypłat (PIT-4) za miesiące : październik, listopad i grudzień 2005 roku. Dokonując korekt deklaracji za poszczególne miesiące, Wnioskodawca w poz. 50 deklaracji PIT-4 (kwota pobranych zaliczek na podatek dochodowy od wypłat należności z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy) winien wykazać kwotę zaliczek po uwzględnieniu zwróconej przez członka zarządu należności, tj. kwotę jaką by pobrał, gdyby przedmiotowego wynagrodzenia nie wypłacił. W poz. 51 deklaracji Wnioskodawca winien wpisać łączną kwotę pobranego podatku do przekazania do urzędu skarbowego (z uwzględnieniem prawidłowo określonej kwoty poz. 50).

Składając korekty deklaracji PIT-4 za miesiące od października do grudnia 2005 roku Wnioskująca - w myśl art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa - winna złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Ponadto, konsekwencją działania, polegającego na dokonaniu korekt deklaracji PIT-4 za poszczególne miesiące 2005 roku będzie sporządzenie przez Wnioskującą prawidłowej informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach PIT-11/8B za rok 2005. W korekcie PIT-11/8B Wnioskująca nie powinna wykazywać niesłusznie wypłaconego, a następnie zwróconego, wynagrodzenia członka rady nadzorczej oraz zaliczek, w stosunku do których Spółka zwróciła się do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Jednocześnie, tutejszy organ podatkowy pragnie wskazać, iż nie ma przeszkód, by kwotę nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych rozliczyć w bieżącej deklaracji, pod warunkiem jednak, iż organ podatkowy, po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego, uzna nadpłatę za uzasadnioną.

Mając na względzie okoliczności faktyczne sprawy oraz przywołane regulacje ustawy podatkowej, należało orzec, jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj