Interpretacja Prezydenta Miasta Krakowa
PD.01.1.SS.0717-106
z 26 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.01.1.SS.0717-106
Data
2006.07.26



Autor
Prezydent Miasta Krakowa


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Przepisy ogólne --> Definicje

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Określanie stawek podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
służba wojskowa
zakwaterowanie
żołnierze


Pytanie podatnika
1. Czy zgodnie z przepisami budynki położone na terenach zamkniętych stanowiących kompleksy wojskowe, w których znajdują się wspólne kwatery stałe, będące pomieszczeniami przeznaczonymi na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy stanowią budynki mieszkalne w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
2. Według jakiej stawki należy uiszczać podatek od nieruchomości w/w przypadku?


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Krakowa działając na podstawie art. 14a § 1-4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 3 ust. 7 pkt 4a, art. 7 ust 2 pkt 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.)postanawiawydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przez Skarb Państwa - Ministerstwo Obrony Narodowej - Rejonowy Zarząd Infrastruktury w ..., w ten sposób, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku podatnika z dnia 09 czerwca 2006 r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie stanowiska Wnioskodawcy - Organ podatkowy zaprezentowane stanowisko uznaje za prawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

UZASADNIENIE

1. Przedmiot interpretacji
a) Czy zgodnie z obowiązujacymi przepisami prawa - art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r., Nr 41 poz. 398) budynki położone na terenach zamkniętych stanowiących kompleksy wojskowe, w których znajdują się wspólne kwatery stałe będace pomieszczeniami przeznaczonymi na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy, stanowią budynki mieszkalne w rozumieniu ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9 poz. 84 ze zm.)?
b) Czy w przypadku wykorzystywania części ww. budynku na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy, a pozostałej części na inne cele, podatek od nieruchomości za części przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzyi pomieszczenia funkcjonalnie z nimi związane uiszczać należy stawki jak dla budynków mieszkalnych, a w pozostałej części według stawki odpowiedniej do sposobu wykorzystania pozostałej części budynku?

2. Stan faktyczny
Podatnik za budynki położone na terenach zamkniętych stanowiących kompleksy wojskowe deklaruje i uiszcza podatek od nieruchomości wg stawki jak od budynków "pozostałych". Na rok 2006 jest to kwota 5,32 zł za 1 m2. Zgodnie ze składanej od 2005 r. corocznie deklaracji podatkowej przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury w ... wynika, iż na terenach zamkniętych stanowiących kompleksy wojskowe przy, przy ul. (...) zlokalizowane są budynki koszarowe.
Zgodnie z oświadczeniem zawartym we wniosku, budynki te w części wykorzystywane sa na wspólne kwatery stałe, majace charakter mieszkalny przeznaczony na zakwaterowanie żołnierzy, obejmują izby żołnierskie oraz pomieszczenia funkcjonalnie związane z zakwaterowaniem żołnierzy np.:świetlice, jadalnie, szatnie na odzież i sprzęt żołnierzy, suszarnie, umywalnie, WC.
Zgodnie z twierdzeniami Wnioskodawcy pozostałe części budynków przeznaczone są, na pomieszczenia szkoleniowe, gospodarcze, biurowe, nie zwiazane bezpośrednio z zakwaterowaniem żołnierzy. Zdaniem Podatnika w takich budynkach o różnym przeznaczeniu użytkowym opisane powierzchnie mieszkalne przeznaczone na zakwaterowanie stanowia od ok. 50% - 96% powierzchni użytkowej budynku.

4. Stanowisko Organu podatkowego.
Ustosunkowując się do powyższego tutejszy organ podatkowy wyjaśnia:
Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów - Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z dnia 11 marca 2005 r. LK-833/PP/05/ST-52 i art. 1 a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawy - budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych różnicuje stawki podatku od nieruchomości m. in. dla budynków w zależności od rodzaju budynku oraz sposobu jego użytkowania.
Wyżej powołana ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie zawiera jednak definicji "budynku mieszkalnego", natomiast w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. 2003 r. Nr 207 poz. 2016 ze zm.) w art. 3 pkt 2a została zamieszczona definicja jedynie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zgodnie z która jest nim budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nie przekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 2000 r. Nr 100 poz. 1086 ze zm.) podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Sposób prowadzenia ewidencji określony został w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. 2001 r. Nr 38 poz. 454).
W § 65 ust. 1 ww. rozporządzenia wymienia się 10 rodzajów budynków podzielonych ze względu na ich podstawowe funkcje użytkowe, w tym m. in. budynki mieszkalne, budynki przemysłowe, budynki transportu i łączności oraz inne budynki niemieszkalne. Stosownie do ust. 2 tego przepisu przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych, wprowadzonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. 1995 r. Nr 88, poz. 439 ze zm.). W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. 1999 r. Nr 112 poz. 1317 ze zm.), budynki mieszkalne zostały określone jako obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku jest wykorzystywana na cele mieszkalne.

Posiłkując się wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2004 r. III SA 1117/2003 uznać należy, że Budynek, w którym znajdują się wspólne kwatery stałe, przeznaczone do zakwaterowania żołnierzy pełniących służbę wojskową, należy zaliczyć do budynków mieszkalnych lub ich części (art. ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 9 poz. 84 ze zm.).
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Wojewódzki Sąd Administracyjny, uznał, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych różnicuje stawki podatku odnieruchomości w zależności od rodzaju budynku. Wyżej powołana ustawa nie zawiera definicji wymienionych rodzajów budynków, aczkolwiek określa definicje budynku. Odwołując się do znaczenia słów "budynek mieszkalny" trzeba stwierdzić, że jest to: budynek służący lub nadający się do mieszkania; "mieszkać" - to "przebywać gdzieś stale lub czasowo, zajmować jakiś lokal, mieć mieszkanie, zamieszkiwać..." (Słownik Języka Polskiego dostępny na stronie www.sjp.pwn.pl, Wydawnictwo Naukowe PWN).Wykładnia językowa przy klasyfikacji podatkowej budynków znajduje poparcie w innych dyrektywach interpretacyjnych, w szczególności wykładni systemowej. Przesądzające znaczenie dla zaliczenia budynku, w którym znajduja się wspólne kwatery przeznaczone do zakwaterowania żołnierzy, do budynków o charakterze mieszkalnym mają przepisy ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP.
Zgodnie z art. 6 i art. 7 tej ustawy na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy przeznacza się wspólne kwatery stałe, będące pomieszczeniami mieszkalnymi w budynkach położonych na terenach zamkniętych. Wspólne kwatery przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy pełniących służbę wojskową w różnych formach zostały określone jako pomieszczenia mieszkalne. Powyższe przepisy ustawy nie zawierają pojęcia koszar, posługując się wyłącznie terminem wspólnych stałych kwater przeznaczonych na zakwaterowanie żołnierzy. Pojęcie "zakwaterowanie" oznacza zaś czasowe pomieszczenia mieszkalne; "zakwaterować" - przydzielić komuś kwaterę, "zakwaterować się" - "zamieszkać gdzieś tymczasowo" (Słownik Języka Polskiego dostępny na stronie www.sjp.pw: .pl, Wydawnictwo Naukowe PWN). Powyższe stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zostało niejako potwierdzone w uzasadnieniu do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 czerwca 2005 r. sygn. akt. FSK 1936/04, gdzie Sąd oddalając skargę kasacyjną Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 16 czerwca 2004 r. sygn. akt III S.A. 487/03 uznał skargę i roszczenie Jednostki Wojskowej Nr 2420 w Warszawie w przedmiocie uznania budynków stanowiących wspólne kwatery stałe, przeznaczone do zakwaterowania żołnierzu pełniących służbę wojskową za budynki mieszkalne lub ich części wg których należny jest podatek od nieruchomości zgodnie ze stawką jak od budynków mieszkalnych, a nie jak od "pozostałych".
Natomiast w przypadku wykorzystywania części ww. budynków w pozostałej części na inne cele, podatek od nieruchomości za te części nie przeznaczone nazakwaterowanie żołnierzy i pomieszczenia funkcjonalnie z nimi związane uiszczać należy według stawki odpowiedniej do sposobu wykorzystania pozostałej części budynku np.: od działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak na wstępie.

POUCZENIE:
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja była byłaby niezgodna z prawem.
Niniejsza interpretacja zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Zgodnie z art. 14b § 7 Ordynacji podatkowej, niniejsze postanowienie, jak stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikujących podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie celem jego zamieszczenia na stronie internetowej izby skarbowej.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Urzędu Miasta Krakowa Wydział Podatków i Opłat, 31-549 Kraków, AI. Powstania Warszawskiego 10, w terminie 7 dni od daty doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj