Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-400/12/MK
z 1 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-400/12/MK
Data
2012.08.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przychód z działalności wykonywanej osobiście
twórcy
utwory
zaliczka miesięczna
źródła przychodu


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe otrzymania od firmy zagranicznej pieniędzy z tytułu pomocy udzielonej graczom gier komputerowych oraz sprawdzania poprawności działania serwerów?



Wniosek ORD-IN 197 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 18 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od firmy zagranicznej pieniędzy z tytułu pomocy udzielonej graczom gier komputerowych oraz sprawdzania poprawności działania serwerów:

  • w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów do działalności wykonywanej osobiście – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej złożenia za 2011 r. zeznania podatkowego na formularzu PIT-37 – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany przy zastosowaniu 18% stawki podatkowej – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej składania deklaracji PIT-53 – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej odliczenia składek zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne i rentowe podatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od firmy zagranicznej pieniędzy z tytułu pomocy udzielonej graczom gier komputerowych oraz sprawdzania poprawności działania serwerów.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 26 czerwca 2012 r. znak: IBPB II/1/415-400/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 11 lipca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od listopada 2011 r. Wnioskodawca otrzymuje regularnie co miesiąc na konto bankowe pieniądze z banku w Anglii, w dolarach, które są przeliczane przez bank na złotówki. Pieniądze otrzymywane są z firmy, która nie jest zarejestrowana w Anglii, a jej dochody pochodzą wyłącznie z dotacji. Firma udostępnia darmowo serwery gry komputerowej online, a Wnioskodawca po telefonicznej umowie z właścicielem, pomaga graczom z całego świata w razie problemów w trakcie gry, sprawdza poprawność działania serwerów. Wszystko to Wnioskodawca wykonuje u siebie w domu, na własnym komputerze i innych własnych urządzeniach (np. internet, telefon). Pieniądze, które otrzymuje nie są nigdzie opodatkowane. Firma nie posiada placówki w Polsce.

Wnioskodawca nadmienia, że będzie składał PIT-37 w związku z uzyskanymi przychodami w 2011 r. Ponadto informuje, że od początku roku nie jest nigdzie zatrudniony, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie posiada innych tytułów do ubezpieczeń społecznych.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 06 lipca 2012 r., które wpłynęło do tut. Biura w dniu 11 lipca 2012 r. wynika, iż:

  1. koszty:
    • opłata za internet tj. 50,00 zł miesięcznie,
    • opłata za energię elektryczną tj. 1/3 ze 120,00 zł całkowitej miesięcznej opłaty,
    • comiesięczna spłata raty za komputer będący głównym narzędziem pracy tj. 232,95 zł przez okres 24 miesięcy, a następnie amortyzacja,
    • używanie prywatnego telefonu do celów służbowych – ok.20,00 zł miesięcznie,
    • zakup i używanie do pracy urządzeń typu zestaw słuchawkowy,
    • używanie własnego mieszkania i wyposażenia do pracy,
  2. umowa – dla firmy Wnioskodawca realizuje zlecenia jako freelancer czyli „wolny strzelec”. Nie ma pisemnej umowy; zlecenia są przekazywane telefonicznie, pocztą elektroniczną lub za pośrednictwem komunikatora skype.
  3. wartość – wysokość należności uzależniona jest od nakładów pracy (czasu spędzonego przy obsłudze).


Z uzupełnienia wniosku wynika również, iż firma nie posiada zakładu czy oddziału w Anglii. Sugestie Wnioskodawcy na temat przelewów z Anglii były błędne i wzięły się z odczytania pierwszych dwóch liter z numeru rachunku zleceniodawcy – GB. Wnioskodawca myślał, że to numer IBAN. Firma ta to spółka z o.o. z siedzibą i bankiem w Belizie i stamtąd są przelewane pieniądze.

Wnioskodawca nie opłaca składek na ubezpieczenia społeczne, bo w ZUS-ie poinformowano go, że może przystąpić tylko do dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, a Wnioskodawca nie wie czy takie dobrowolne składki może odliczyć od przychodu.

Gra komputerowa nie jest autorstwa Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy tak uzyskane przychody podlegają opodatkowaniu, a jeśli tak to:

  • na jakich zasadach i w jakiej wysokości...
  • w jakiej wysokości odliczać koszty uzyskania przychodów...
  • jaki PIT za 2011 r. złożyć...
  • jak na bieżąco opłacać podatek z comiesięcznych przelewów...
  • czy można odliczać dobrowolne ubezpieczenie emerytalno-rentowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody należy opodatkować jak z działalności wykonywanej osobiście – art. 13 ustawy, z 50% kosztami uzyskania przychodu.

Za 2011 r. Wnioskodawca złożył PIT-37.

Wnioskodawca uważa, iż należy na bieżąco opłacać podatek w wysokości 18% przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania (do 20-go dnia następnego miesiąca) tytułem PIT-53. Uważa również, że składki na dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe można odliczyć od przychodu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Kwestie dotyczące zawierania między stronami umów zlecenia regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zgodnie z art. 734 § 1 ww. Kodeksu cywilnego przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego (art. 353¹ Kodeksu cywilnego).

Stosownie do art. 73 § 1 ww. Kodeksu, jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej (art. 73 § 2 Kodeksu cywilnego).

Należy zauważyć, iż ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (do 02 kwietnia 2012 r. – t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., od dnia 03 kwietnia 2012 r. – t. j. Dz. U., poz. 361 ze zm.) nie zastrzega dla umowy zlecenia formy pisemnej. Ustawa ta reguluje jedynie zasady opodatkowania dochodu osiągniętego przez osobę fizyczną z tytułu tej umowy.

Z wniosku wynika, iż dla zagranicznej firmy Wnioskodawca realizuje zlecenia jako freelancer czyli „wolny strzelec”. Nie ma pisemnej umowy, zlecenia są przekazywane telefonicznie, pocztą elektroniczną lub za pośrednictwem komunikatora skype.

W świetle powyższego należy przyjąć, iż zagraniczna firma jest zleceniodawcą zawierającym z Wnioskodawcą jako zleceniobiorcą ustne umowy zlecenia.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy - uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a cyt. ustawy powołane wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, iż od listopada 2011 r. Wnioskodawca otrzymuje regularnie co miesiąc na konto bankowe pieniądze z banku w Belize, w dolarach, które są przeliczane przez bank na złotówki. Firma, z której Wnioskodawca otrzymuje pieniądze jest spółką z o.o. z siedzibą w Belize. Firma udostępnia darmowo serwery gry komputerowej online. Wnioskodawca nie ma z firmą pisemnej umowy, ale zlecenia przekazywane są telefonicznie, pocztą elektroniczną lub za pośrednictwem komunikatora skype. Wnioskodawca po telefonicznej umowie z właścicielem, pomaga graczom z całego świata w razie problemów w trakcie gry, sprawdza poprawność działania serwerów. Wszystko to Wnioskodawca wykonuje u siebie w domu, na własnym komputerze i innych własnych urządzeniach (np. internet, telefon). Pieniądze, które otrzymuje nie są nigdzie opodatkowane. Firma nie posiada placówki w Polsce.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie w Polsce podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Z uwagi na brak umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z Belize, w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę uregulowania zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro Wnioskodawca zawiera z zagraniczną firmą ustne umowy zlecenia – co wykazano powyżej – to uzyskiwane przychody z tytułu pomocy udzielonej graczom gier komputerowych oraz sprawdzania poprawności działania serwerów stanowią przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychody z działalności wykonywanej osobiście z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów. W pkt 2 tego artykułu ustawodawca wskazał jako źródło przychodów działalność wykonywaną osobiście.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przepisu art. 44 ust. 1a pkt 3) ww. ustawy wynika, iż podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 8, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Zgodnie z art. 44 ust. 3a ww. ustawy podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przy czym w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma przepis art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, zapłaconej w danym miesiącu ze środków podatnika (art. 44 ust. 3c).

Należy w tym miejscu wskazać, że podatnicy samodzielnie opłacający miesięczne zaliczki na podatek dochodowy nie mają obowiązku składania miesięcznych deklaracji na druku PIT-53. Obowiązek ten istniał do końca 2006 r.

Z przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wynika, iż koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10 ww. ustawy).

Należy w tym miejscu zauważyć, iż stosownie do art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

A zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

  • zostały faktycznie poniesione w celu uzyskania przychodu, tzn. pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami,
  • nie zostały wymienione w art. 23 ustawy zawierającym katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.
  • zostały właściwie udokumentowane.

W odniesieniu do zastosowania przez Wnioskodawcę 50% kosztów uzyskania przychodów należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 22 ust. 9 ww. ustawy wymienia 3 przypadki przychodów, do których znajdują zastosowanie 50% koszty uzyskania.

Z przepisu tego wynika mianowicie, iż koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:

  • pkt 1) – z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego - w wysokości 50% uzyskanego przychodu;
  • pkt 2) – z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną - w wysokości 50% uzyskanego przychodu;
  • pkt 3) – z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Biorąc pod uwagę treść wniosku należy zauważyć, iż osiągane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu pomocy graczom z całego świata w razie problemów w trakcie gry oraz sprawdzania poprawności działania serwerów nie są przychodami, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 1) i 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których możliwe jest zastosowanie 50% kosztów uzyskania.

W przypadku osoby, która uzyskuje przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, przysługują zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy – koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Inaczej jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów (artystów) w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów zlecenia. O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu z tytułu wykonania dla zamawiającego utworu, bądź innego przedmiotu praw własności intelektualnej będących przedmiotem prawa autorskiego.

W takim przypadku koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Stosownie do art. 1 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W świetle art. 1 ust. 2 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualna).

Przepis art. 3 pkt 2 ww. Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy lub czy konkretna usługa stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne a jej efektem jest utwór.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez stronę umowy jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • strona umowy jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Z wniosku wynika, iż gra komputerowa nie jest autorstwa Wnioskodawcy. Równocześnie z wniosku nie wynika aby otrzymywane przychody były efektem korzystania przez Wnioskodawcę z praw autorskich lub rozporządzania nimi.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W kwestii druku formularza zeznania rocznego uwzględniającego dochody uzyskane bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 8 należy stwierdzić, iż wskazany przez Wnioskodawcę druk zeznania podatkowego za 2011 r. na formularzu PIT-37 ma zastosowanie dla podatników, którzy w roku podatkowym:

  1. wyłącznie za pośrednictwem płatnika uzyskali przychody ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, tj. w szczególności z tytułu:
    • wynagrodzeń i innych przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy (w tym spółdzielczego stosunku pracy) oraz pracy nakładczej,
    • emerytur lub rent krajowych (w tym rent strukturalnych, rent socjalnych),
    • świadczeń przedemerytalnych, zasiłków przedemerytalnych,
    • należności z tytułu członkostwa w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych lub innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną,
    • zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego,
    • stypendiów,
    • przychodów z działalności wykonywanej osobiście (m.in. z umów zlecenia, kontraktów menedżerskich, zasiadania w radach nadzorczych, pełnienia obowiązków społecznych, działalności sportowej),
    • przychodów z praw autorskich i innych praw majątkowych,
    • świadczeń wypłaconych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    • należności za pracę przysługujących tymczasowo aresztowanym oraz skazanym,
    • należności z umowy aktywizacyjnej,
  2. nie prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,
  3. nie są obowiązani doliczać do uzyskanych dochodów małoletnich dzieci,
  4. nie obniżają dochodów o straty z lat ubiegłych.


Podatnicy, którzy nie spełniają wyżej wymienionych warunków, a ma do nich zastosowanie art. 45 ust. 1 ustawy, wypełniają zeznanie PIT-36.

Druk zeznania podatkowego na formularzu PIT-36 ma zastosowanie dla podatników, którzy niezależnie od liczby źródeł przychodów:

  1. prowadzili:
    • pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,
    • działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,
  2. uzyskali przychody:
    • z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub z innych umów o podobnym charakterze, opodatkowane na ogólnych zasadach,
    • od których byli obowiązani samodzielnie opłacać zaliczki na podatek,
    • ze źródeł przychodów położonych za granicą,
    • z innych źródeł, opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, od których ani płatnik, ani podatnik w ciągu roku podatkowego nie miał obowiązku odprowadzania zaliczek,
  3. korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy (tzw. kredyt podatkowy),
  4. są obowiązani dokonać doliczenia na podstawie art. 44 ust. 7f ustawy,
  5. są obowiązani doliczyć do swoich dochodów dochody małoletnich dzieci,
  6. obniżają dochód o straty z lat ubiegłych,
  7. wykazują należny zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a ustawy, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika,
  8. wykazują należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30e ustawy.

Związku z tym, że z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od listopada 2011 r. osiąga przychody od zagranicznej firmy z tytułu umowy zlecenia bez pośrednictwa płatnika, nie może dokonać rozliczenia rocznego za 2011 r. na druku PIT-37. Osoba osiągająca dochody z umów zlecenia bez pośrednictwa płatnika winna rozliczyć się na druku PIT-36. W zeznaniu tym należy wykazać także pozostałe przychody, nawet jeśli są uzyskiwane za pośrednictwem płatnika np. z umów o pracę.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

  • w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów do działalności wykonywanej osobiście – za prawidłowe,
  • w części dotyczącej zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów – za nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej złożenia za 2011 r. zeznania podatkowego na formularzu PIT-37 – za nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany przy zastosowaniu 18% stawki podatkowej – za prawidłowe,
  • w części dotyczącej składania deklaracji PIT-53 – za nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej odliczenia składek zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika – za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj