Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP/443/IN/34/BT/2006
z 31 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/IN/34/BT/2006
Data
2006.07.31



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
media
obrót
wspólnota mieszkaniowa


Pytanie podatnika
Czy pobierane opłaty za dostawę wody, energii (media) oraz wywóz nieczystości stałych i ciekłych stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a tym samym czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 §1, art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997r. poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 04.05.2006r. nr .... (08.05.2006r.- wpływ do tutejszego organu podatkowego) w sprawie czy pobierane opłaty za dostawę wody, energii oraz wywóz nieczystości stałych i ciekłych stanowią obrót w rozumieniu art.29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) a tym samym czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

U Z A S A D N I E N I E

W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997r. poz. 926 z p.zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a §4.

Pismem z dnia 04.05.2006r. Jednostka zwróciła się o udzielenie odpowiedzi w sprawie: czy pobieranie opłaty za dostawę wody, energii oraz wywóz nieczystości stałych i ciekłych stanowią obrót w rozumieniu art.29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) a tym samym czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Podatnik jako jednostka budżetowa Gminy zajmuje się głównie gospodarowaniem gminnym zasobem mieszkaniowym. Podatnik reprezentuje Gminę jako właściciela lokali we wspólnotach mieszkaniowych, "jak również przekazuje zaliczki na pokrycie kosztów zarządu oraz kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali. Zaliczki związane z utrzymaniem lokali dotyczą kosztów dostawy świadczeń dodatkowych /mediów/ z tytułu energii cieplnej, wody zimnej i ciepłej, odprowadzania ścieków i wywozu nieczystości stałych i ciekłych, na dostawę których umowy zawierają wspólnoty mieszkaniowe. Zaliczki te stanowią udział w kosztach jednostki organizacyjnej, jaką jest wspólnota, przez jej członków. Wspólnota, a więc jej współwłaściciele nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie zakupionych świadczeń dodatkowych, jak również wpłacane przez właścicieli zaliczki na dostawę mediów nie są obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (...)". " W świetle zawartych umów najmu na lokale, zgodnie z art. 659 Kodeksu cywilnego przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Oprócz czynszu, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego /Dz .U. z dnia 10 lipca 2001r./ wynajmujący pobiera opłaty niezależne od właściciela tj. za dostawę energii, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych /art. 2 ust. 1 tej ustawy/. Wysokość tych opłat ustalona jest wg cen brutto stosowanych przez dostawców tych towarów i usług i zgodna jest z naliczeniami otrzymywanymi za pośrednictwem zarządców nieruchomości wspólnych. Opłaty te stanowią źródło pokrycia kosztów ponoszonych przez wynajmującego we wspólnocie mieszkaniowej.".
Zdaniem Podatnika, rozliczenie mediów w gminnych lokalach we wspólnocie mieszkaniowej nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stwierdza, co następuje:

Wspólnotę Mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości. Podstawą prawną funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (DZ.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Wspólnota posiada określoną strukturę organizacyjną w skład, której wchodzą właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczenia, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (DZ.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art.8 ust.1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Stosownie zaś do art. 8 ust.3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zgodnie z zasadami statystycznymi zawartymi w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, przedmiotem klasyfikacji są określone czynności świadczone niezależnie od charakteru wykonawcy lub odbiorcy i niezależnie od tego, czy zostały wykonane odpłatnie czy też nieodpłatnie, pod warunkiem jednak, że zleceniodawca i zleceniobiorca są różnymi jednostkami gospodarczymi.

W myśl art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższych unormowań należy uznać, iż czynności pokrycia przez właścicieli lokali kosztów zarządu nieruchomością wspólną i kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali, nie są usługami w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Wspólnota nie wykonuje bowiem usług dla podmiotów spoza wspólnoty, lecz dla samej siebie - jest to tzw. zużycie wewnętrzne członków wspólnoty. Wpłacane zatem przez członków wspólnoty zaliczki na pokrycie tych kosztów nie stanowią obrotu w rozumieniu art.29 ustawy o podatku od towarów i usług a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja. o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art. 14b §2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a §4 i art. 236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U.. Nr 137, poz. 926 z p. zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj