Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-437/07/HK
z 26 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-437/07/HK
Data
2008.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
nagrody
nagrody w konkursach
płatnik
pracownik


Istota interpretacji
W jaki sposób należy opodatkować wartość nagród rzeczowych otrzymanych przez pracownika w związku z konkursem organizowanym przez płatnika?



Wniosek ORD-IN 722 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007r. (data wpływu do tut. Biura– 26 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród otrzymanych przez pracowników wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród otrzymanych przez pracowników wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w celu umożliwienia wszystkim pracownikom aktywnego udziałuw procesie usprawnień polegającym na nieustannym poprawianiu i ulepszaniu wszystkich aspektów działalności Spółki, wprowadził system ciągłego doskonalenia, który polega na zaangażowaniu wszystkich pracowników organizacji, niezależnie od szczebla, w stałe poszukiwanie pomysłów na udoskonalenie własnego środowiska pracy. Wszyscy pracownicy mają za zadanie ciągle analizować procesy, zasady postępowania, sposoby i standardy pracy. Zasady „usprawniania” polegają na dobrowolnym uczestnictwie w postępowaniu konkursowym i nie mają bezpośredniego związku z wykonywaną pracą. Założeniem jest ciągłe poszukiwanie i wdrażanie nawet drobnych usprawnień we wszystkich dziedzinach działalności, na każdym stanowisku pracy. Każdy pracownik będzie miał możliwość zgłoszenia usprawnienia swojego lub innego miejsca pracy. Wdrożenie ww. systemu odbywa się na podstawie opracowanego regulaminu uczestnictwa, który został opublikowanyw Intranecie (tj. wewnętrznym systemie informacyjnym). W regulaminie określono zasady składania wniosków oraz zasady punktacji. Każdy wniosek rozpatrywany będzie przez zespół, który zdecyduje o jego przyjęciu lub odrzuceniu. Za przyjęcie wniosku, a także za jego wdrożenie, zgłaszający otrzyma określoną liczbę punktów. Zebrane punkty będzie można wymienić na nagrody rzeczowe o różnej wartości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji wnioskodawca prawidłowo przyjął zasadę opodatkowania nagród 10-cio procentowym zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego pobór ciąży na nim jako na płatniku...

Zdaniem wnioskodawcy z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdof wynika, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Ustawa o pdof nie definiuje pojęcia „konkurs” co wg wnioskodawcy oznacza, że pojęcie to należy rozumieć zgodnie z potocznym znaczeniem tego słowa. Słownik języka polskiego opisuje konkurs jako „współubieganie się o pierwszeństwo w jakimś zakresie” lub „imprezę o określonym programie, mającą na celu wyróżnienia przez eliminację najlepszych autorów lub wykonawców” (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002r.).

Wnioskodawca uważa, że przesłankami uznania za konkurs są:

  • element rywalizacji pozwalający na wyłonienie zwycięzców,
  • wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową według ustalonych i obiektywnych kryteriów,
  • ograniczona liczba zwycięzców,
  • wydanie nagród zwycięzcom.

Ogólną zasadą opodatkowania dochodów osób fizycznych jest zdaniem wnioskodawcy opodatkowanie progresywne wg skali podatkowej. Jednak cytowana ustawa przewiduje szczególne zasady opodatkowania niektórych dochodów (przychodów). Przykładem przepisu wprowadzającego szczególny, zryczałtowany sposób opodatkowania jest art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z obowiązującymi zasadami wykładni prawa przepis szczególny wyłącza stosowanie przepisu ogólnego.Wnioskodawca uważa, że w opisanym stanie faktycznym oznacza to, że jeżeli jakieś świadczenie mieści się w zakresie pojęciowym „wygranych w konkursach”, to wartość tego świadczenia w każdym przypadku powinna zostać opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wartości wygranej.

Zdaniem wnioskodawcy skoro ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje szczególny sposób opodatkowania wygranych w konkursach, a konkurs organizowany przez Spółkę, wg wnioskodawcy, spełnia wszystkie warunki pozwalające, aby uznać go za konkurs w rozumieniu przepisów cytowanej ustawy, to wygrane w tym konkursie powinny zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowymw wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wnioskodawca uważa, iż na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy podatek ten powinien zostać pobrany przez Spółkę jako płatnika i odprowadzony na konto właściwego urzędu.W świetle powyższego Spółka twierdzi, iż pobierając podatek w wysokości 10% przy wydaniu każdej nagrody, postąpi zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi w tym zakresie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68– w wysokości 10% wygranej lub nagrody.Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy,o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowaw art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru.Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają zatem opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej. Artykuły powyższe nie dotyczą jednak świadczeń otrzymanych przez pracownika finansowanych przez pracodawcę.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 11 ustawy przychodami ze stosunku pracy są otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości)z pracodawcą.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach wprowadzonego przez wnioskodawcę systemu ciągłego doskonalenia zaangażowano wszystkich pracowników Spółki w stałe poszukiwanie pomysłów na udoskonalenie środowiska pracy. Powyższy konkurs jest adresowany jedynie do pracowników wnioskodawcy. A zatem możliwość wzięcia udziału w konkursie wynika z łączącego wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy. Tym samym wszystkie świadczenia, które otrzymuje osoba fizyczna od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. Wartość otrzymanych przez pracowników wnioskodawcy nagród rzeczowych, związanych z ww. konkursem, powoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu,o którym mowa w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się(w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj