Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-837/12/KT
z 8 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-837/12/KT
Data
2012.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
fundusz unijny
obrót
odliczenie podatku
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
spółki
usługi doradcze
wkład


Istota interpretacji
Uznanie kwoty wkładu własnego wnoszonego przed odbiorców usług doradczych jako wartości „netto”, nieuznanie za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub wystąpienia o zwrot różnicy tego podatku z tytułu świadczonych usług informacyjnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 21 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania kwoty wkładu własnego wnoszonego przed odbiorców usług doradczych jako wartości „netto” - jest nieprawidłowe,
  • nieuznania za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu - jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub wystąpienia o zwrot różnicy tego podatku z tytułu świadczonych usług informacyjnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania kwoty wkładu własnego wnoszonego przed odbiorców usług doradczych jako wartości „netto”, nieuznania za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub wystąpienia o zwrot różnicy tego podatku z tytułu świadczonych usług informacyjnych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

"A." S.A. (dalej: Agencja) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję konkursu na projekt pn. „Ś.”, w dniu 17 lutego 2012 r. została podpisana umowa w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu 2007-2013, przy współfinansowaniu z budżetu Państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotem umowy jest udzielenie wsparcia na realizację ww. projektu, zgodnie z wnioskiem o udzielenie wsparcia, w zakresie:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK KSU
  3. Promocja regionalnej sieci PK KSU


W związku ze świadczeniem usług Agencja ponosić będzie wydatki, które następnie będą kwalifikowane w projekcie, z tym że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie finansowana z dotacji PARP,
  2. do 90% wydatków kwalifikowanych, dotyczących usług doradczych, będzie finansowana z dotacji PARP, a pozostała część będzie finansowane z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co zostanie udokumentowane wystawieniem przez Agencję na ich rzecz faktury VAT.


Usługi informacyjne i doradcze w projekcie nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP), bowiem Agencja musiała przedstawić koncepcję świadczenia tych usług we wniosku o dofinansowanie przedstawionym w konkursie.

Pozyskiwana dotacja na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług. Stąd też dotacja przyznana na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Projekt nie generuje dochodu. Dla rozliczenia projektu, koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania przez Agencję podatku od towarów i usług ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia, Agencja ma obowiązek pobierania wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, w wysokości minimum 10% wartości tej usługi. Agencja zakłada, zgodnie z umową wsparcia, pobieranie wkładu własnego odpowiadającego 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. W projekcie, zgodnie z art. 5 i art. 29 ww. ustawy, czynnością opodatkowaną (ze względu na zaistnienie odpłatności usługi) jest więc wartość wkładu własnego klienta w finansowanie usług doradczych, odpowiadająca 10% kwalifikowanych kosztów usługi, która to wartość stanowi wartość netto usługi - czynności do opodatkowania. Od wkładu własnego, jako wartości czynności do opodatkowania, Agencja ma obowiązek z chwilą odbioru usługi przez klienta, naliczyć podatek od towarów i usług należny według stawki 23% (nie zachodzi tu możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego ze względu na odpłatne usługi doradcze, zgodnie z art. 43 i art. 113 powołanej ustawy). Wkład własny, jako czynność opodatkowana, jest ujmowany w ewidencji sprzedaży.

W związku z tym, że koszty usług informacyjnych są w 100% finansowane z dotacji – nie zachodzi tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych, zgodnie z art. 86 ww. ustawy. Z kolei w zakresie usług doradczych, koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem w przypadku usług doradczych, w projekcie - zgodnie z art. 86 ustawy – Agencji przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bez względu na to, z jakich środków nabycie zostało sfinansowane.

Usługi informacyjne i doradcze są odrębnie świadczone i prowadzona jest odrębna ewidencja podatku naliczonego. Agencja jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego odrębnie dla usług informacyjnych i odrębnie dla usług doradczych. Otrzymywana przez Agencję dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy wkład własny klienta usługi doradczej, odpowiadający swą wartością 10% kosztów kwalifikowanych tej usługi, jest czynnością do opodatkowania i stanowi wartość netto faktury do wystawienia, którą należy powiększyć o należny podatek od towarów i usług według stawki 23%...
  • Czy dotacja otrzymana przez Agencję na realizację ww. projektu, stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług...
  • Czy od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi, finansowanymi w 100% z dotacji pozyskanej przez Agencję, można odliczyć podatek naliczony od podatku należnego lub wystąpić o zwrot naliczonego podatku od towarów i usług...
  • Czy poniesione koszty związane z usługami doradczymi, finansowane w 90% z dotacji pozyskanej przez Agencję, a w 10% z wkładu własnego klienta korzystającego z Jej usług, można rozliczyć w 100% i odliczyć podatek naliczony od należnego w całości, czy też należy odnieść się tylko do wartości sprzedaży w postaci 10% wkładu własnego klienta (czynności do opodatkowania), odpowiadającej 10% kosztów usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wkład własny klienta, odpowiadający 10% kosztów usługi doradczej, stanowi czynność opodatkowaną i jego wartość należy traktować jako wartość netto wynikającą z faktury, którą powiększa się o należny podatek od towarów i usług według stawki 23%. Agencja stanęła na stanowisku, iż dotacja przyznana na realizację przedmiotowego projektu, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Agencji, od poniesionych kosztów związanych z bezpłatnymi dla klienta usługami informacyjnymi, finansowanymi w 100% z pozyskanej dotacji, nie można odliczyć podatku naliczonego lub wystąpić o jego zwrot. W ocenie Agencji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w 100%, bez względu na fakt, że czynność opodatkowana wynosiła tylko 10% kwalifikowanych kosztów usługi.

Ponadto wskazała, iż przedstawione we wniosku zagadnienia były przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 marca 2012 r. nr ITPP2/443-250/12/EK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie uznania kwoty wkładu własnego wnoszonego przed odbiorców usług doradczych jako wartości „netto”,
  • prawidłowe – w zakresie nieuznania za obrót dotacji otrzymanej na realizację projektu,
  • prawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych lub wystąpienia o zwrot różnicy tego podatku z tytułu świadczonych usług informacyjnych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do dyspozycji zawartej w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Agencja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję konkursu na projekt dotyczący świadczenia usług informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorstw, w dniu 17 lutego 2012 r. została podpisana umowa w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu 2007-2013, przy współfinansowaniu z budżetu Państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotem umowy jest udzielenie wsparcia na realizację ww. projektu, zgodnie z wnioskiem o udzielenie wsparcia, w zakresie:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK KSU
  3. Promocja regionalnej sieci PK KSU


W związku ze świadczeniem usług Agencja ponosić będzie wydatki, które następnie będą kwalifikowane w projekcie, z tym że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych będzie finansowana z dotacji PARP,
  2. do 90% wydatków kwalifikowanych, dotyczących usług doradczych, będzie finansowana z dotacji PARP, a pozostała część będzie finansowane z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług - przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co zostanie udokumentowane wystawieniem przez Agencję na ich rzecz faktury VAT.


Pozyskiwana dotacja na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług. Projekt nie generuje dochodu.

Zgodnie z zapisami umowy wsparcia, w przypadku świadczenia usług doradczych, Agencja zakłada pobieranie wkładu własnego odpowiadającego 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Od wkładu własnego, Agencja ma obowiązek naliczyć podatek od towarów i usług według stawki 23% i zaewidencjonować tę czynność w ewidencji sprzedaży.

Koszty usług informacyjnych są w 100% finansowane z dotacji. Z kolei w zakresie usług doradczych, koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Usługi informacyjne i doradcze są odrębnie świadczone i prowadzona jest odrębna ewidencja podatku naliczonego. Agencja jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego odrębnie dla usług informacyjnych i odrębnie dla usług doradczych. Otrzymywana przez Agencję dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wskazała Agencja - dotacja pozyskana na finansowanie usług informacyjnych (100% kosztów kwalifikowanych) i usług doradczych (90% kosztów kwalifikowanych) nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, to – zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym we wniosku - nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem, skoro uczestnicy szkolenia w ramach projektu dotyczącego usług informacyjnych, nie są zobowiązani do wnoszenia jakichkolwiek opłat z tego tytułu, to nie występuje obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpłatne świadczenie usług). Wszystkie nabywane przez Agencję towary i usługi dotyczące realizacji ww. usług informacyjnych w ramach projektu, są więc związane z nieodpłatnym świadczeniem usług w ramach działalności gospodarczej, tj. z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Agencja – jak słusznie wskazała - nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystanych do świadczenia ww. usług informacyjnych w ramach projektu, a tym samym do zwrotu na rachunek bankowy.

W przypadku świadczenia przez Agencję usług doradczych, wkłady własne klientów są związane z konkretnym konsumentem konkretnego programu doradczego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Agencję tych usług. Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Agencja świadczy usługi doradcze, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające regulacji ustawy.

Wobec powyższego, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny od klienta – zgodnie z oceną Wnioskodawcy - jako kwota należna z tytułu świadczenia usługi podlega opodatkowaniu. Obrotem jest kwota należna, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Tym samym – wbrew stanowisku Wnioskodawcy - wartość otrzymanego wkładu własnego klienta należy traktować jako kwotę brutto (zawierającą VAT).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Świadczenie usług doradczych nie jest objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, zatem podlega opodatkowaniu – stosownie do treści art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku.

Z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Agencji – jak słusznie wskazała we własnym stanowisku - przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług doradczych w ramach projektu, o ile nie zachodzą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj