Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku
PDF-III-415/17/06
z 6 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF-III-415/17/06
Data
2006.07.06



Autor
Urząd Skarbowy w Kluczborku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz unijny
pobór podatku
podatek dochodowy od osób fizycznych
wynagrodzenia
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe
źródło finansowania


Pytanie podatnika
Czy od wynagrodzeń w części refundowanych ze środków Unii Europejskiej (70%) należy naliczać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku wnioskiem złożonym w dniu 09.06.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W złożonym w dniu 09.06.2006r. piśmie Jednostka składa zapytanie czy od wynagrodzeń w części refundowanych ze środków Unii Europejskiej (70%) należy naliczać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych czy też nie?

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat ...... w ramach projektu ZPORR zawarł umowę z Urzędem Marszałkowskim w ..... w celu realizacji programu stypendialnego „ Stypendia dla uczniów pochodzących z Powiatu ........” i „ Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych pochodzących z terenów wiejskich” . Jak przedstawiono w złożonym wniosku powyższy program w 70% współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 30% ze środków budżetu państwa.

Do wykonywania zadań związanych z wypłatą stypendiów Starostwo Powiatowe w....... zatrudnia osoby na podstawie umowy o pracę do obsługi merytorycznej i finansowej , których wynagrodzenia są refundowane ze środków tego programu w takich samych proporcjach jak stypendia ( tj. w 70% z funduszu EFS i w 30% ze środków budżetu państwa).

Jednostka we wniosku zaznacza, iż ich zdaniem część wynagrodzeń płaconych ze środków unijnych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr, 14, poz. 176 ze zmian.), przy spełnieniu warunków wynikających z cytowanego przepisu. Natomiast zdaniem Jednostki, w ich przypadku koszty poniesione na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych do obsługi merytorycznej i finansowej są refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i od tych wynagrodzeń należy naliczyć i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku informuje:Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika , jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, iż wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art.21 ust.1 pkt 46 lit.a i b, tj. środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych a podatnik otrzymujący te dochody musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy (osobą prawną) są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w przepisu, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, w/w zwolnienie nie znajduje zastosowania.

Z przedstawionego powyżej stanu faktycznego wynika, że Starostwo Powiatowe w ...... jest beneficjentem pomocy, realizującym program stypendialny w ramach projektu ZPORR na podstawie umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim w..... , który w 70% jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 30% ze środków budżetu państwa. W celu realizacji powyższego programu Starostwo Powiatowe w ...... zatrudniło na podstawie umowy o pracę dwóch pracowników w ramach środków wynikających z umowy nr ............... o dofinansowanie Projektu Stypendia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w powiecie........ i umowy nr ................. o dofinansowanie Projektu Wsparcie edukacji studentów z powiatu ........, powierzając obowiązki wynikające z założeń programowych, o charakterze merytorycznym i finansowym.We wniosku Jednostka podkreśla, że koszty poniesione na wynagrodzenia tych pracowników są refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w związku z tym od wypłaconych wynagrodzeń należy naliczyć i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego, m.in. na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej SPO RZL, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych przez ww. wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Z tych względów, przychody ze stosunku pracy otrzymane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów z Pomocy technicznej SPO RZL finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. W związku z powyższym, od wypłacanych przychodów ze stosunku pracy, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art.32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Przepis art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów osób finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Z załączonych do wniosku dokumentów wynika, że Jednostka ma prawo ubiegać się o refundację kosztów poniesionych na wynagrodzenia personelu projektu tj. etatowych pracowników merytorycznych i technicznych Beneficjenta wraz z obowiązującymi składkami na ubezpieczenie społeczne. Personel ten jednak musi być oddelegowany tylko i wyłącznie do zadań związanych z obsługą projektów tj. osoby takie nie będą uczestniczyły w wykonywaniu innych czynności w urzędzie a będą odpowiedzialne jedynie za zadania związane z realizacją konkretnego projektu, który uzyskał dofinansowanie z EFS ,niezależnie od tego, czy osoby takie są zatrudnione na podstawie umowy o pracę czy też umowy zlecenie/umowy o dzieło.

Reasumując stwierdzić należy, że wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę do obsługi merytorycznej i finansowej w ramach projektu ZPORR są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych tj. na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , ponieważ źródło finansowania poniesionych wydatków pochodziło z krajowych środków publicznych. Refundacja pochodząca ze środków bezzwrotnej pomocy (unijnych) następowała w toku dalszego działania, po spełnieniu określonych warunków wynikających z podjętych zadań .W związku z tym, że na powyższe świadczenia zostały przekazane środki na zasadzie dotacji z budżetu państwa wobec tego art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania.

Na podstawie powyższego stwierdza się, że wyrażone w piśmie stanowisko jest prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia zgodnie z zapytaniem.

Stosownie do treści art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. Organu Podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 w/w ustawy powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające do żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj